تاریخ انتشار : دوشنبه 14 آذر 1401 - 7:49
کد خبر : 2152

بهشتی پور:

باید به پشتوانه ملت «سیاست تعامل» را به جای «سیاست تقابل» به کار بگیریم/ «اروپا بدون آمریکا» عملا کاره‌ای نبوده و نیست

باید به پشتوانه ملت «سیاست تعامل» را به جای «سیاست تقابل» به کار بگیریم/ «اروپا بدون آمریکا» عملا کاره‌ای نبوده و نیست

یک کارشناس مسائل بین الملل می گوید: شرایط کشور با توجه به  ناآرامی های ایران به گونه ای است که طرف مقابل دست نگه داشته و منتظر نتیجه ناآرامی ها است تا با توجه به این موضوع تصمیم بگیرد. طرف آمریکایی نیز با این شیوه هم سو است. با توجه به این شرایط و قرائن باید به جای اینکه انتظار داشته باشیم در سال مسیحی پیش رو اتفاقی بیفتد ابتدا باید بحران در داخل را مدیریت کنیم اگر مشکلات در داخل کشور حل شود همبستگی ملی بوجود می آوریم و اجازه مداخله خارجی را نمی دهیم.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از شفقنا، یک کارشناس مسائل بین الملل می گوید: شرایط کشور با توجه به  ناآرامی های ایران به گونه ای است که طرف مقابل دست نگه داشته و منتظر نتیجه ناآرامی ها است تا با توجه به این موضوع تصمیم بگیرد. طرف آمریکایی نیز با این شیوه هم سو است. با توجه به این شرایط و قرائن باید به جای اینکه انتظار داشته باشیم در سال مسیحی پیش رو اتفاقی بیفتد ابتدا باید بحران در داخل را مدیریت کنیم اگر مشکلات در داخل کشور حل شود همبستگی ملی بوجود می آوریم و اجازه مداخله خارجی را نمی دهیم.

 آمریکا در بازار های مالی دنیا سلطه دارد و اروپا نمی تواند با این سلطه مقابله کند 

حسن بهشتی پور در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که وضعیت روابط بین ایران و غرب در آینده به چه صورتی خواهد بود؟ اظهار داشت: با توجه به مجموعه ۱۲ سالی که پرونده سازی هسته ای بر علیه ایران را پیگیری کرده ام، اروپا را هرگز در جایگاه تعیین کننده و تصمیم گیر ندیده ام. اگر کسی شکی داشت بعد از خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷ این مساله ثابت شد. اروپاییان وعده های زیادی دادند و یازده ماده نامه نوشتند که ما با ایران همکاری خواهیم کرد تا ایران از برجام خارج نشود ولی عملا در اقتصاد و تجارت و از لحاظ مالی مقهور هژمونی ایالت متحده آمریکا شدند. این وضعیت نشان داد که آمریکا در بازار های مالی دنیا سلطه دارد و اروپا نمی تواند با این سلطه مقابله کند.

اروپا عملا نمی توانست و قادر نبود که جلوی تحریم جهان علیه ایران را بگیرد

شرکت های چینی و روسی جزو اولین شرکت هایی بودند که بعد از خروج آمریکا از برجام از ایران خارج شدند

از حمام اروپا آبی گرم نمی شود

وی افزود: برخی می گویند اروپا نخواست ولی من فکر می کنم اروپا نمی توانست و قرائن و شواهد این را نشان داد که اروپا عملا نمی توانست و قادر نبود که جلوی تحریم جهان را بگیرد. آمریکا به دنیا اعلام کرد که همه یا باید با من معامله اقتصادی داشته باشند یا با ایران و همه ترجیح دادند با امریکا کار کننده حتی چین و روسیه هم به این صورت عمل کردند و شرکت های چینی و روسی جزو اولین شرکت هایی بودند که بعد از خروج آمریکا از برجام از ایران خارج شدند یعنی سرمایه گذاری ها و همکاری های خود با ایران را متوقف کردند. اروپاییان هم به همین صورت بودند شرکت امی ایتالیا و توتال فرانسه از موارد مشهور هستند. اروپا عملا اینستکس را به عنوان یک طرح مطرح کرد ولی آن هم نتوانست کاری انجام دهد. یک سال طول کشید و ایران از اردیبهشت ۹۷ تا اردیبهشت ۹۸ صبر کرد و وقتی دید کاری از دست اروپا بر نمی آید شروع به کم کردن تعهدات خود کرد بنابراین از حمام اروپا آبی گرم نمی شود و دل نبندیم که ما از طریق اروپا می توانیم کار خود را پیش ببریم.

عملا اروپا بدون آمریکا کاره ای نبوده و نیست

اگر می خواهیم کاری انجام بدهیم باید مستقیما با آمریکا وارد گفت و گو و مذاکره بشویم

اگر مشکلات در داخل کشور حل شود همبستگی ملی بوجود می آوریم و اجازه مداخله خارجی را نمی دهیم

نیاز داریم در سیاست های داخلی تجدید نظر کنیم تا مشکلات ایران به وسیله ایرانیان حل و فصل شود

وی با بیان اینکه عملا اروپا بدون آمریکا کاره ای نبوده و نیست و نمی تواند کاری انجام بدهد اظهار داشت: اگر می خواهیم کاری انجام بدهیم باید مستقیما با آمریکا وارد گفت و گو و مذاکره بشویم. شرایط کشور با توجه به  ناآرامی های ایران به گونه ای است که طرف مقابل دست نگه داشته و منتظر نتیجه ناآرامی ها است تا با توجه به این موضوع تصمیم بگیرد. طرف آمریکایی نیز با این شیوه هم سو است. با توجه به این شرایط و قرائن باید به جای اینکه انتظار داشته باشیم در سال مسیحی پیش رو اتفاقی بیفتد ابتدا باید بحران در داخل را مدیریت کنیم اگر مشکلات در داخل کشور حل شود همبستگی ملی بوجود می آوریم و اجازه مداخله خارجی را نمی دهیم به عبارت دیگر از شرایط ایران برای گرفتن امتیاز بیشتر و احیانا مداخله در کشور سو استفاده نمی شود. امروز ما نیاز داریم در سیاست های داخلی تجدید نظر کنیم و اقداماتی انجام بدهیم که در نهایت به مدیریت بحران منجر شود و مشکلات ایران به وسیله ایرانیان حل و فصل شود.

بهانه گویی علیه ایران متوقف نمی شود

باید به پشتوانه ملت سیاست تعامل را به جای سیاست تقابل به کار بگیریم

بهشتی پور در خصوص اینکه گفته می شود غرب منتظر این است که ایران در ماجرای برجام کوتاه بیاید تا آن ها هم فشار های خود را بر ایران کم کنند آیا این نگاه صحیح است؟ گفت: من بعید می دانم، این ارزیابی اشتباهی است. غرب از ابتدای انقلاب بهانه های مختلفی برای فشار بر ایران داشت. بحث هسته ای و بحث حقوق بشر و بحث ادعای حمایت از تروریست بود و بحث مداخله در امور کشور های منطقه بود که اسم آن را بی ثبات سازی منطقه ای گذاشتند همه این ها بود و همچنین بحث موشک های ایران مطرح شد و ده ها موضوع دیگر طرح شد و نباید فکر کرد اگر برجام باشد همه این مسائل حل می شود. مگر بعد از به دست آمدن توافق برجام این مسائل ما با غرب حل شد؟ چرا حل نشد؟ چون این مسائل مبنایی هستند. اگر ایران به سیاست تقابلی خود ادامه بدهد همچنان این موضوعات ادامه خواهد داشت و بهانه گویی علیه ایران متوقف نمی شود. برای خاتمه دادن به این روند اولا باید اصلاحات سیاسی و اقتصادی در داخل کشور بوجود بیاید و بعد در سیاست خارجی به پشتوانه ملت سیاست تعامل را به جای سیاست تقابل به کار بگیریم. این تعامل به پشتوانه ملت ایران است نه اینکه منجر به امتیاز دادن بیشتر باشد.

گفت و گو باید از موضع قدرتی باشد که به مردم متکی است نه قدرتی که به پشتیبانی چین و روسیه باشد

وی افزود: فرمول را به نوعی ساخته اند که تعامل یعنی امتیاز دادن در حالی که تعامل یعنی اصل را بر گفت و گو با نفر مقابل بگذارید و گفت و گو باید از موضع قدرت باشد قدرتی که به ملت و مردم متکی است نه قدرتی که به پشتیبانی چین و روسیه و هر جای دیگری عمل کند. باید این واقعیت را بپذیریم که سیاست ما می تواند سیاست تعاملی از موضع قدرت باشد و در عین حال با انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی در داخل به طرف مقابل اجازه مداخله ندهیم به نظر من این شدنی است به شرطی که واقعا اراده اش را داشته باشیم.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.