تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 شهریور 1402 - 13:29
کد خبر : 8971

همسر رییسی در مصاحبه با نیوزویک:

زنان در ایران برای حقوق خود مبارزه نکرده اند، زیرا از حقوق خود برخوردار هستند

زنان در ایران برای حقوق خود مبارزه نکرده اند، زیرا از حقوق خود برخوردار هستند

همسر آیت‌الله رئیسی در نخستین مصاحبه خود با یک رسانه آمریکایی، تلاش‌های آمریکا و دیگر قدرت‌ها را برای صدور ارزش‌های خود به کشوری که در آن زنان از همه حقوقی که همیشه به آن‌ها نیاز دارند برخوردار هستند، مورد تمسخر قرار داد.

به گزارش گیلانی ها خبر، نشریه آمریکایی نیوزویک مصاحبه اخیر خود را با جمیله علم‌الهدی، همسر آیت‌الله ابراهیم رئیسی منتشر کرد.

بنابر گزارش وب‌سایت نیوزویک، جمیله علم‌الهدی، همسر آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، در نخستین مصاحبه خود با یک رسانه آمریکایی، به تام اوکانر، نویسنده ارشد سیاست خارجی نیوزویک و معاون سردبیر امنیت ملی و سیاست خارجی این نشریه گفت: فمینیسم به سبک غربی برای جمهوری اسلامی ایران نامناسب است. او تلاش‌های آمریکا و دیگر قدرت‌ها را برای صدور ارزش‌های خود به کشوری که در آن – به گفته وی – زنان از همه حقوقی که همیشه به آن‌ها نیاز دارند برخوردار هستند، مورد تمسخر قرار داد.

نیوزویک نوشت: علم‌الهدی پیش از روی کار آمدن همسرش، مدرک دکترای خود را در رشته فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد و پیش از تأسیس مؤسسه مطالعات بنیادین علم و فناوری در دانشگاه شهید بهشتی در تعدادی از مناصب دانشگاهی مشغول به خدمت شد. وی در سال ۲۰۲۰، از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به سمت دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی منصوب شد.

وی به‌عنوان همسر رئیس‌جمهور ایران، که عنوان مورد علاقه‌اش برای نیوزویک توصیف شد، حضور پررنگ‌تری نسبت به پیشینیان خود داشته است و حتی رئیسی را در سفر ماه ژوئن به آمریکای لاتین همراهی کرد. او از این کانون توجه برای دفاع از پیشینه ایران در مورد حقوق زنان استفاده کرده است.

نیوزویک گفته جمیله علم‌الهدی در این گفتگو اذعان کرده که در حقیقت قوانین و مقرراتی بر زندگی زنان در ایران حاکم است. اما استدلال کرده که این قانون یک سیستم برتر از آنچه در غرب وجود دارد، جایی که او فمینیسم را برابر با خشونت می‌داند، تشکیل می‌دهد. او با مطرح کردن موضوع حملات فرهنگی از سوی غرب، خواستار اتحاد زنان و مردان ایرانی برای حمایت از شیوه زندگی جمهوری اسلامی است.

وی در این مصاحبه به نیوزویک گفت: «مردان در ایران ترجیح می‌دهند از همسر خود نخواهند که کار کند یا پولی به خانه بیاورد. زنان به عنوان افرادی در نظر گرفته می‌شوند که در مقام مادر، همسر یا دختر با مردان عشق را به اشتراک می‌گذارند. … شاید برای شما بسیار هیجان‌انگیز و جالب باشد که زنان در ایران برای حقوق خود مبارزه نکرده اند، زیرا از حقوق خود برخوردار هستند. و آن هم به دلیل حفظ حرمت آن‌ها در جامعه توسط مردان است.

همسر رییس جمهور افزود: ارزش‌هایی که زنان در کشور مستحق آن هستند، از نظر جنبه‌های اخلاقی، در واقع به قوانین و مقررات تبدیل شده‌اند. ما می‌توانیم این قوانین و مقررات را که به حمایت از زنان در جامعه اختصاص دارد، با شما به اشتراک بگذاریم تا شما آن‌ها را با سایر نقاط جهان به اشتراک بگذارید تا ببینید ما چگونه با آن مسائل برخورد می‌کنیم.

وی در بخشی از این مصاحبه گفت: جنبش فمینیستی سایر نقاط جهان نیز در ایران راه پیدا نکرده است و این در درجه نخست به دلیل گرایش به خشونت است. برخلاف آن، زنان در ایران آرامش را ترجیح می‌دهند تا در معرض خشونت از طریق رویکرد فمینیستی نباشند. این همان تفاوت چشمگیر بین این دو عنصر است. … باید اعتراف کنم که آن‌ها (غربی‌ها) چیز زیادی از ایران نمی‌دانند. علت سوء تفاهم موجود نیز همین است. آن‌ها به عمق وسیع رابطه بین زنان و مردم نپرداخته اند. به همین دلیل است که آن‌ها زنان را با دید غربی می‌نگرند.

جمیله علم‌الهدی در ادامه مصاحبه با نشریه آمریکایی نیوزیویک خاطرنشان کرد، باید اعتراف کنم که همه مردم استانداردهای جامعه را رعایت نمی‌کنند، اما آنچه غرب می‌خواهد در مورد زنان در ایران بیان کند، یک موضوع بسیار سیاسی است. … زنان در غرب، در واقع بیشتر آن‌ها، احساس تنهایی می‌کنند. دلیلش نیز این است که خانواده و ازدواجشان کمتر مورد حمایت قرار می‌گیرد. زنان به دلیل احساسات بسیار عمیق، باید بسیار مورد احترام قرار گیرند. اما در غرب، آن‌ها کارهای زیادی برای انجام دادن دارند، به اندازه یک مرد کار می‌کنند تا بتوانند حداقل استانداردهای زندگی را داشته باشند. این تفاوت چشمگیر زنان در غرب و زنان در ایران است.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.