تاریخ انتشار : یکشنبه 3 مهر 1401 - 12:58
کد خبر : 472

پایان سرشماری مرال در زیستگاه‌های شهرستان سیاهکل

پایان سرشماری مرال در زیستگاه‌های شهرستان سیاهکل

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل گفت: سرشماری مرال در زیستگاه‌های شهرستان سیاهکل پایان یافت.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از موج، اتابک نیکفر سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل با اعلام این خبر گفت: همزمان با آغاز فصل گاوبانگی در زیستگاههای حوزه شهرستان سیاهکل، سرشماری تابستانه مرال با حضور محیط بانان و کارشناسان محیط زیست استان گیلان انجام شد.

وی افزود: گاو بانکی به دوره جفت‌یابی و جفت گیری مرال‌ها اتلاق می‌گردد که معمولا از نیمه شهریور تا نیمه مهر ماه ادامه دارد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل گفت: امسال در طرح سرشماری مرال ۲۵ نفر از روسا، کارشناسان و محیط بانان خبره اداره کل و شهرستان سیاهکل شرکت داشتند.

نیکفر هدف از اجرای این طرح را تعیین میزان جمعیت مرال‌ها در زیستگاه‌ها، روند افزایش آن‌ها و بررسی شرایط و تهدیدات زیستگاهی این گونه‌ها اعلام کرد.

وی تصریح کرد هرساله از تاریخ پانزدهم شهریور ماه به مدت یک ماه، جفت‌گیری مرال در استان گیلان آغاز می‌شود.

این دوره که به اصطلاح آن را «گاو بانگی» می‌نامند، زمان جفت‌گیری مرال‌ها بوده که در آن نرها با برآوردن نعره‌های بسیار بلند، ماده‌ها را به سوی خود می‌کشانند. همچنین این نعره‌ها هشداری جدی برای سایر نرهای رقیب محسوب می‌شود.

در این زمان گوزن‌های نر برای تعیین قلمرو به جنگ با دیگر نرها پرداخته و این نبردهای بسیار جدی و بعضا خونین تا زمان تسلیم یکی از طرفین منازعه ادامه خواهد داشت.

مرال (Cervus elaphus) یا گوزن یا گاوکوهی بزرگترین علفخوار جنگل‌های شمال ایران محسوب می‌شود که در حال حاضر به دلیل تخریب زیستگاه و شکار بی‌رویه در معرض تهدید قرار دارد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.