تاریخ انتشار : سه شنبه 14 شهریور 1402 - 11:14
کد خبر : 8651

چین به سیم آخر زد؛ اقتصادچین در مسیر سقوط؛ پس لرزه های جنگ کاغذی پکن؟

چین به سیم آخر زد؛ اقتصادچین در مسیر سقوط؛ پس لرزه های جنگ کاغذی پکن؟

انتشار نسخه تازه ای از نقشه چین که در چارچوبش این کشور بخش هایی از جغرافیای مورد مناقشه اش با هند و تایوان را به عنوان بخشی از سرزمین خود قلمداد کرده، پس لرزه های بسیاری را به دنبال داشته؛ رخدادی که در کنار بحران اقتصادی می تواند برای این بازیگر چالش ساز شود.

انتشار نسخه تازه ای از نقشه چین که در چارچوبش این کشور بخش هایی از جغرافیای مورد مناقشه اش با هند و تایوان را به عنوان بخشی از سرزمین خود قلمداد کرده، پس لرزه های بسیاری را به دنبال داشته؛ رخدادی که در کنار بحران اقتصادی می تواند برای این بازیگر چالش ساز شود.
اقتصادچین در مسیر سقوط؛ پس لرزه های جنگ کاغذی پکن؟

به گزارش گیلانی ها خبر،  ، «نسخه ۲۰۲۳ نقشه استاندارد چین» که توسط وزارت منابع طبیعی حزب کمونیست چین در ۲۸ اوت منتشر شد، می تواند پیامدهای جدی برای پکن به دنبال داشته باشد.در کتاب بازی حزب کمونیست چین یک اصل وجود دارد، این که هر زمان دشمن آن قدر قوی است که نمی توان به آن حمله کرد باید با ارزش ترین چیزی که دارا است را هدف قرار داد.با این همه آنگونه که ناظران می گویند، این ترفند بسیار قدیمی است و بارها توسط حزب کمونیست چین مورد استفاده قرار گرفته . با این همه سوالی که ذهن را درگیر می کند، این است: انگیزه واقعی حزب چیست و کدام بازیگر یا گروهی مخاطب «کالیستنیک‌های نقشه‌کشی» است.

اقتصاد چین در مسیر سقوط

اقتصاد چین پس از همه گیری کووید مدتی است درگیر رکود شده. دستکاری مداوم اعداد و ارقام توسط حزب کمونیست تنها می‌توانست امر اجتناب‌ناپذیر را به تاخیر بیندازد، اما وضعیت واقعی در نهایت با ورود اقتصاد چین به مرحله تورم‌زدایی آشکار شد.شکاف‌های اقتصادی که حزب کمونیست با جدیت آن‌ها را پنهان می‌کرد، بالاخره عریان شده و مارپیچ سقوط اقتصادی پیچیده تر شده است.آنگونه کهاوراسیا تایمز نوشته، اورگرند،دومین شرکت مهم املاک و مستغلات چین، ۲۷ اوت ۱۴ درصد دیگر از سهامش را دست داد. به عبارتی دیگر این نهاد تقریباً ۹۹ درصد ارزش بازار خود را در سه سال گذشته از دست داده است.اگر بخواهیم شاخص ها را باور کنیم، امروز چند شرکت بزرگ املاک و مستغلات دولتی چین به ورشکستگی خیره شده اند.همزمان ویرانی گسترده ناشی از سیل در استان‌های شمالی به دلیل سیاست‌های نادرست حزب، مردم عادی چین را به شدت تحت تاثیر قرار داده و کمبود مواد غذایی را بیشتر کرده است.

249431

چین از رقیب جا ماند!

در چنین شرایطی، چین باید عوامل و تحولات بیرونی را هم لحاظ کند. از دیدگاه حزب هند به‌طور پیوسته در حال افزایش جایگاه و نفوذش بوده و هست. نشست سران بریکس که اخیرا در آفریقای جنوبی برگزار شد می تواند نقطه شروعی برای این بازیگر قلمداد شود.در چنین شرایطی تلاش‌های حزب برای گنجاندن متحد تحت محاصره‌اش، پاکستان، در بریکس نیز بی‌نتیجه مانده است. با افزایش پذیرش تجارت ارزهای محلی، امیدهای چین برای تعریف یوان به عنوان ارز بریکس جهت محافظت از اقتصادش نیز کم رنگ شده است.ظهور همزمان سیستم پرداخت( یو پی ای) هند و افزایش پذیرشش، اوضاع را برای حزب کمونیست بدتر کرده است. موفقیت چشمگیر چاندرایان-۳، سومین ماموریت هند در ماه، به طور قابل توجهی به موقعیت و اعتبار هند در نظم جهانی افزوده است.علاوه بر این، ریاست گروه بیست توسط هند و تعهد این کشور به دفاع از اهداف جنوب جهانی حمایت ها از این بازیگر را افزایش داده است.در همین راستا گروهی از تحلیلگران بر این باورند که نشست آتی گروه بیست و مشارکت گسترده رهبران جهانی می تواند بزرگترین خار در چشم حزب کمونیست چین باشد.

2017-09-04T034421Z_875930102_RC111E4AC560_RTRMADP_3_CHINA-BRICS-scaled

تلاش پکن برای دور زدن دهلی نو

حزب کمونیست چین پس از ارائه نسخه تازه ای نقشه جغرافیای خود اکنون به کتاب بازی اش بازگشته، به نظر می‌رسد حزب با نشان دادن آروناچال پرادش و آکسای به‌عنوان بخشی از قلمرویش، تلاش دارد تمام کمبودهای خود را در قالب گلوله ای نقره‌ای لحاظ کرده و اینگونه جبران کند.زمان انتشار این نقشه ها نیز قابل تامل است. حزب احتمالا قصد دارد پیش از برگزاری اجلاس گروه بیست، هند را از چشم ها بیاندازد.به باور ناظران، این استراتژی مشکل دارد چرا که خیلی قدیمی شده و درخشندگی اش را از دست داده. علاوه براین فاقد دور اندیشی و ابتکار عمل است.به همین دلیل این حرکت در یک عبارت خلاصه شده و قابل تبیین است: «تبلیغات نومیدانه حزب کمونیست چین».۲۹ اوت، وزیر امور خارجه هنددر گفتگو  با ان دی تی وی د ، در این باره گفت:ادعاهای پوچ باعث نمی شود که سرزمین های مردم دیگر متعلق به شما باشد.

_130896363_gettyimages-1620877459-594x594

اعلام جنگ کاغذی چین

پکن با ارائه نقشه جدیدش نه تنها علیه هند بلکه علیه سایر بازیگران شمشیر کشیده است. فیلیپین و مالزی – از جمله کشورهای با نفوذ در انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) – علیه ادعاهای قهرآمیز چین در سرزمین های دیگر ابراز نگرانی کردند.بیانیه‌های رسمی دولت آنها بیانگر انزجار و ناامیدی شان از اقدام ناپخته و غیردیپلماتیک چین بود. آنها به صراحت اعلام کردند که مایل نیستند با افزایش خصومت چین در منطقه تحت فشار قرار گیرند.بر اساس گزارش ها، دو کشور همچنین نشان دادند که کشورهای آسه آن می توانند به عنوان یک نیرو در برابر تاکتیک های پکن مقاومت کرده و از حمایت های واشنگتن برخوردار شوند، زیرا آمریکا همچنان به افزایش نفوذ خود در منطقه تحت چارچوب استراتژیک هند و اقیانوس آرام ادامه می دهد.علاوه بر این، حزب با ارائه این نقشه علیه روسیه نیز اعلام جنگ کرده، بازیگری که می تواند در جریان رویارویی پکن و واشنگتن با چین هم صدا باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.