تاریخ انتشار : یکشنبه 21 اسفند 1401 - 10:52
کد خبر : 5074

چرا توافق ایران و عربستان مهم است؟

چرا توافق ایران و عربستان مهم است؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص اعلام توافق دو کشور ایران و عربستان در روز گذشته، به اصلاحات نیوز می‌گوید: این توافق تحول بسیار بزرگی در میان مناسبات دو کشور است، عربستان کشور بزرگ اسلامی است و طبیعتا تاثیر فزاینده‌ای در میان کشورهای جهان عرب دارد که این توافق می‌تواند برای به نفع هر دو کشور باشد.

یک کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص اعلام توافق دو کشور ایران و عربستان در روز گذشته، به اصلاحات نیوز می‌گوید: این توافق تحول بسیار بزرگی در میان مناسبات دو کشور است، عربستان کشور بزرگ اسلامی است و طبیعتا تاثیر فزاینده‌ای در میان کشورهای جهان عرب دارد که این توافق می‌تواند برای به نفع هر دو کشور باشد.

به گزارش گیلانی ها خبر،  حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص اعلام توافق دو کشور ایران و عربستان در روز گذشته، به اصلاحات نیوز می‌گوید: به موجب توافقی که میان ایران و عربستان پس از چند دور مذاکره نفس گیر و فشرده میان آقای شمخانی و همتای سعودی‌اش در پکن پایتخت چین صورت گرفت، قرار است مناسبات دو کشور در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و تجاری تا ۲ ما دیگر برقرار شود. به نظر می‌رسد که در اردیبهشت ماه سال آتی، سفارتخانه های هر دو کشور بازگشایی شود.

هانی زاده با تاکید بر اینکه این توافق تحول بسیار بزرگی در میان مناسبات دو کشور است، گفت: عربستان کشور بزرگ اسلامی است و طبیعتا تاثیر فزاینده‌ای در میان کشورهای جهان عرب دارد که این توافق می‌تواند برای به نفع هر دو کشور باشد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه، ادامه داد: محمدبن سلمان تلاش دارد تا زمینه پادشاهی خودش را بعد از پدرش به خوبی فراهم کند. از سوی دیگر نگاه دموکرات‌ها خصوصا جو بایدن به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، نگاه زاویه‌ای، تهاجمی و چالش‌دار است و متوجه شده است که باید سیاست غیرتهاجمی به ایران داشته باشد و به مناسبات قابل اعتمادی دست پیدا کنند.

هانی زاده در ادامه خاطرنشان کرد: شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی با اختیارات تام و کاملی که از مقامات ارشد کشور داشت، با همتای خود کار را پیش برد که در نهایت منجر به توافق میان تهران- ریاض شد. تا ۲ ماه دیگر توافقات بر سر مسائل جزیی نیز ادامه پیدا می‌کند و وزرای خارجه دو کشور در بغداد دیدار خواهند داشت.

این توافق و کاهش تنش و آغاز مناسبات می‌تواند منجر به روابط پایدار میان دو کشور شود و حتی به حل مشکلات منطقه نیز کمک کند، ضمن اینکه یکی از پیش شرط‌های ایران، تعطیلی رسانه معاند ایران اینترنشنال است و طبق گفته ها عربستان نیز این شرط را پذیرفته و دیگر قرار نیست کمک مالی به این رسانه داشته باشد.

این کارشناس به نقش تاثیرگذار عربستان در منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: علاوه بر ایران، عربستان نیز کشور تاثیرگذاری هم در اسلام و در هم در جهان عرب است که بزرگترین کشور شورای همکاری خلیج فارس است و نقش مهمی را اتحادیه عرب ایفا می‌کند و طبیعتا از جایگاه مهمی برخوردار است که می‌تواند در این مسیر به ایران کمک کند. این توافق و کاهش تنش و آغاز مناسبات می‌تواند منجر به روابط پایدار میان دو کشور شود و حتی به حل مشکلات منطقه نیز کمک کند، ضمن اینکه یکی از پیش شرط‌های ایران، تعطیلی رسانه معاند ایران اینترنشنال است و طبق گفته ها عربستان نیز این شرط را پذیرفته و دیگر قرار نیست کمک مالی به این رسانه داشته باشد.

حسن هانی زاده می‌گوید: توافق میان ایران و عربستان حتی به رفع بحران یمن نیز کمک می‌کند. یمن و انصارالله نیز در بیانیه‌ای از این توافق استقبال کرده اند. عربستان در جنگ یمن ۳۵۰ میلیارد دلار هزینه کرد ولی نتوانست به پیروزی دست پیدا کند. طبیعی است که کاهش تنش میان کشورها، به ایجاد صلح، ثبات و پایداری منطقه کمک می‌کند.

توافق میان ایران و عربستان حتی به رفع بحران یمن نیز کمک می‌کند. یمن و انصارالله نیز در بیانیه‌ای از این توافق استقبال کرده اند.

وی با اشاره به شرایط سخت عربستان طی سال‌های اخیر، گفت: ریاض در طول سال‌های اخیر فشارهای زیادی را متحمل شد، خصوصا در جنگ یمن و سوریه. عربستان در طول ۱۲ سال جنگ در سوریه ۸۰ میلیارد دلار هزینه کرد که همه این‌ها باعث شد تا در انجام پروژهای عمرانی و داخلی عربستان، یک تاخیر و وقفه ایجاد شود. طبیعتا محم بن سلمان ولیعهد جوان عربستان تلاش دارد تا به سمت توسعه و پایداری حرکت کند و می‌داند این ثبات نیازمند کاهش تنش در منطقه است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.