تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 آذر 1402 - 10:05
کد خبر : 10852

«هنری کیسینجر» درگذشت

«هنری کیسینجر» درگذشت

هنری کیسینجر، استاد دانشگاه هاروارد و دیپلمات سرشناس آمریکایی که موافقان و مخالفان بسیاری داشت، در سن ۱۰۰ سالگی در منزلش در ایالت «کنتیکت» درگذشت.

هنری کیسینجر، دیپلمات‌ کهنه‌کار آمریکایی در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت.

به گزارش گیلانی ها خبر، هنری کیسینجر، استاد دانشگاه هاروارد و دیپلمات سرشناس آمریکایی که موافقان و مخالفان بسیاری داشت، در سن ۱۰۰ سالگی در منزلش در ایالت «کنتیکت» درگذشت.

او که مشاور ارشد ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در سیاست خارجی بود، در مورد خروج آمریکا از جنگ فاجعه‌بار ویتنام مذاکره و جایزه صلح نوبل را که جنجال به پا کرد، دریافت کرد. کیسینجر همچنین طراح سیاست تنش‌زدایی بود که جنگ سرد با اتحاد جماهیر شوروی را خنثی کرد و به فروریختن دیوار بزرگ دیپلماتیکی که چین کمونیست را برای دو و نیم دهه تحت کنترل داشت، کمک کرد.

هنری آلفرد کیسینجر زاده مه ۱۹۲۳ که در ۲۹ نوامبر ۲۰۲۳ درگذشت، سیاستمدار، دیپلمات و مشاور ژئوپلیتیک آلمانی-آمریکایی بود که به عنوان وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا و مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت‌های ریچارد نیکسون و جرالد فورد فعالیت کرد.

او که یک پناهنده یهودی بود که در سال ۱۹۳۸ با خانواده‌اش از آلمان نازی گریخت، در سال ۱۹۶۹ مشاور امنیت ملی و در سال ۱۹۷۳ وزیر امور خارجه آمریکا شد. کیسینجر در سال ۱۹۷۳، به خاطر اقداماتش برای آتش‌بس در ویتنام، جایزه صلح نوبل را تحت شرایطی مناقشه‌برانگیز که دو نفر از اعضای کمیته به نشانه اعتراض استعفا دادند، دریافت کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.