تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مهر 1402 - 10:55
کد خبر : 9235

ماجرای لرزش و انفجار خرم آباد چه بود؟

ماجرای لرزش و انفجار خرم آباد چه بود؟

اواخر شب دوشنبه مردم خرم آباد صدای انفجار مهیبی را شنیدند و سپس زمین لرزه‌ای را احساس کردند. مقامات استان لرستان ابتدا بروز یک انفجار را رد نکردند، اما در ساعات بعدی بدون هیچ توضیحی، وقوع انفجار را تکذیب کردند. صبح روز بعد رسانه‌های اسرائیلی سناریوی تازه‌ای را مطرح کردند که به گمانه‌زنی‌ها دامن زده است.

به گزارش گیلانی ها خبر،  اواخر شب دوشنبه مردم خرم آباد صدای انفجار مهیبی را شنیدند و سپس زمین لرزه‌ای را احساس کردند. مقامات استان لرستان ابتدا بروز یک انفجار را رد نکردند، اما در ساعات بعدی بدون هیچ توضیحی، وقوع انفجار را تکذیب کردند. صبح روز بعد رسانه‌های اسرائیلی سناریوی تازه‌ای را مطرح کردند که به گمانه‌زنی‌ها دامن زده است.

انفجار خرم آباد

لیلا فرهادی: ساعت ۱۰ شب روز دوشنبه صدای مهیب و تکانه‌های شدیدی باعث ایجاد لرزش در بخش‌هایی از شهر خرم‌آباد شد. صداوسیما در زیرنویس شبکه خبر به یک «گفتگوی محرمانه» با یکی از مسئولان استان اشاره کرد و احتمال بروز یک انفجار را رد نکرد با این حال پازوکی مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان دقایقی بعد در گفتگوی تلفنی با شبکه خبر اعلام کرد هیچ خسارت و انفجاری در هیچ نقطه‌ای اعلام نشده است.

این مقام تاکید کرد عامل صدا و لرزش، زلزله نبوده و پس از او یاوری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان لرستان هم این اظهار نظر را تایید کرد و گفت «بر اساس گزارش‌های دریافتی از نهاد‌های ذیصلاح امنیتی، انتظامی و نظامی وقوع هرگونه انفجار در خرم‌آباد صحت ندارد.»

واکنش اسرائیل به انفجار خرم آباد

صبح روز سه‌شنبه هیچ اطلاعات بیشتری درباره انفجار شب گذشته داده نشده، اما «تایمز آو اسرائیل» در گزارشی به جزییات دیگری از این حادثه اشاره کرده است. این رسانه اسرائیلی مدعی شده صدای مهیب شنیده شده در خرم آباد از نزدیکی پایگاه زیرزمینی امام علی که در آن موشک‌های شهاب-۳ با قابلیت شلیک به سمت اسرائیل تولید می‌شود، شنیده شده است!

درحالی که هیچ گزارشی مبنی بر خرابکاری احتمالی از سوی اسرائیل در رسانه‌های داخلی وجود نداشته، تایمز آو اسرائیل مدعی شده گزارش‌های غیر رسمی درباره احتمال یک عملیات خرابکارانه در پایگاه زیرزمینی موشک بالستیک شهاب-۳ گمانه‌زنی کرده‌اند.

ادعای رسانه‌های اسرائیلی شباهت بسیار زیادی به اقدامات داعش داشت که منتظر می‌ماندند جایی اتفاقی بیفتد تا مسئولیت آن را برعهده بگیرند و از این طریق اعلام وجود و قدرت کنند.

جالب اینجاست که تایمز آو اسرائیل برای اثبات ادعای خود مبنی بر وجود شایعات درباره انفجار در نزدیکی پایگاه موشکی در خرم آباد به توییت فردی به نام «زهرا خانم» ارجاع داده است!! این کاربر توییتر با کمتر از ۳۵۰ دنبال‌کننده، در ویدئویی که در صفحه توییتر خود قرار داده، مدعی شده که «اولین تصویر از پایگاه موشکی امام علی» را منتشر کرده است. فردی در این ویدئو می‌گوید «اینجا خرم آباد است. امن و امان. پادگان هم روبروست. اگر انفجاری بود شعله‌های آن باید دیده می‌شد. ما از اینجا عین الاسد آمریکا را زدیم هیچ غلطی نکردند. اسرائیل خر کی باشه نگاهش را به بچه‌های خرم آباد بکند.»

این رسانه اسرائیلی جزییات بیشتری از پایگاه موشکی امام علی منتشر کرده و نوشته «در ۳۵ کیلومتری خرم آباد، پایگاه امام علی، یکی از دو انبار موشکی زیرزمینی ایران قرار دارد. این پایگاه به دستور سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران برای تولید موشک‌های میان‌برد شهاب-۳ ایجاد شده است. انواع جدید این نوع موشک دارای برد ۲۰۰۰ کیلومتر است. گفته می‌شود این موشک‌ها قادر به ضربه زدن به اسرائیل و حمل کلاهک هسته‌ای است.»

تایمز آو اسرائیل مدعی شده «گزارش‌های غیررسمی و تایید نشده می‌گویند که این عملیات احتمالاً با استفاده از پهپاد‌های تهاجمی انجام شده است.»

این رسانه در گزارش خود گفته «اسرائیل ایران را بزرگ‌ترین تهدید خود می‌داند و بار‌ها تهدید کرده که برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای اقدام نظامی خواهد کرد. ایران تلاش برای رسیدن به چنین تسلیحاتی را تکذیب می‌کند و قول داده که به هرگونه تجاوز اسرائیل پاسخ سختی بدهد.»

دیگر رسانه‌های اسرائیلی هم ادعای مشابهی را مطرح کرده‌اند. نشریه «یهودیه» در گزارشی مدعی شده این رویداد با الگوی نگران‌کننده‌ای از حوادث و انفجار‌های غیرقابل توضیح در بخش‌های نظامی و صنعتی ایران همسو بوده است. هفته گذشته انفجاری مرگبار در پالایشگاه جنوب ایران در بندرعباس یک کشته و چهار زخمی برجای گذاشت. پیش از این در تیرماه نیز آتش سوزی در مخازن نفتی شرکت پالایش نفت آفتاب در همین منطقه رخ داد که خسارت نامشخصی برجای گذاشت.

این رسانه گفته «ایران طی سه سال گذشته مجموعه‌ای از حوادث مرموز را تجربه کرده که زیرساخت‌های نظامی، هسته‌ای و صنعتی این کشور را تحت تأثیر قرار داده است. در ۲۸ ژانویه سال جاری آتش‌سوزی گسترده‌ای در یک کارخانه نظامی ایران در اصفهان رخ داد که گمان می‌رود نتیجه حمله هدفمند پهپادی بوده باشد. علاوه بر این، در ۲۴ سپتامبر، خبرگزاری تسنیم ایران گزارش داد که دستگاه اطلاعاتی کشور یک سری بمب‌گذاری‌های تروریستی برنامه ریزی شده برای تهران را خنثی کرده است. ده‌ها نفر از افراد مرتبط با داعش در ارتباط با این توطئه خنثی شده دستگیر شدند.»

سابقه انفجار در خرم آباد

ادعای این رسانه اسرائیلی تاکنون توسط هیچ یک از مقامات کشور تایید یا حتی تکذیب نشده است. البته پادگان امام علی خرم‌آباد قبلا هم هدف خرابکاری‌هایی نامعلوم قرار گرفته بود. ۲۰ مهر سال ۱۳۸۹ انفجاری در پادگاه امام علی خرم آباد رخ داد که منجر به جان باختن و زخمی شدن تعدادی از نیرو‌های نظامی شد.

منابع غیر رسمی از جان باختن ۳۰ تا ۴۰ نفر در جریان این انفجار خبر دادند اما فرماندهان نظامی ۱۸ نفر جان‌باخته و ۱۴ زخمی را تایید کردند. روابط عمومی سپاه استان لرستان حادثه را «سرایت آتش به انبار مهمات» خواند و روز‌های بعد در لرستان عزای عمومی اعلام شد.

در آن زمان هم اتفاق مشابهی در حوزه خبر رسانی رخ داده بود. پایگاه خبری دبکا فایل اسرائیل، ۲ آبان ۱۳۸۹ مدعی شد که موساد انبار موشک‌های دوربرد شهاب ۳ ایران را هدف قرار داده است.

روزنامه فیگاروی فرانسه رسما انفجار پادگان امام علی را کار موساد خواند و نوشت موساد این انفجار انبار موشک‌های شهاب ۳ را نابود کرده است. همچنین تلویزیون اسرائیل گفت انفجار در پادگان خرم آباد کار کماندو‌های دریایی اسراییل بود که با هماهنگی موساد انجام شده بود. پایگاه خبری مسائل استراتژیک اسرائیل نیز در آبان ۱۳۸۹ به نقل از منابع خبری غربی، موساد را در این حادثه دخیل دانست.

یک سال بعد در جریان انفجار پایگاه موشکی مدرس در بیدگنه ملارد، روزنامه دیلی تلگراف به نقل از وبلاگ‌نویسی که با محافل امنیتی اسرائیل ارتباط دارد ماجرای انفجار بیدگنه را به انفجار پادگان امام علی گره زد و نوشت «موساد با همکاری سازمان مجاهدین خلق عملیاتی که منجر به انفجار بیدگنه شد را اجرا کرده… یک سال پیش نیز انفجاری در محل نگهداری موشک‌های دوربرد شهاب ۳ روی داد که ۱۸ نفر در آن حادثه کشته شدند. مقامات جمهوری اسلامی در آن زمان نیز علت این رویداد را وقوع آتش‌سوزی در انبار مهمات این پادگان اعلام کردند»

سال ۲۰۰۹ (۱۳۹۰) یعنی یک سال بعد از حادثه انفجار در پادگان امام علی، اندیشکده دفاعی هند مقاله‌ای درباره پایگاه‌های نظامی ایران نوشت و در آن ویژگی‌های پادگان امام علی را شرح داد. این نشریه مدعی شد که تاسیسات شمال غربی این پادگان «مخفی» است و با برخی ویژگی‌های جغرافیایی (کوه و دره) احاطه شده و تنها از طریق یک جاده قابل دسترسی است.

این نشریه مدعی شد «در تاسیسات شمال غربی این پادگاه، تأسیسات زیرزمینی احداث شده و این نشان می‌دهد که تاسیسات شمال غربی نه تنها امن‌تر است بلکه ماهیت بسیار مخفیانه تری دارد.»

سال ۲۰۱۰ اندیشکده آمریکایی «ابتکار آزمایش هسته ای» در گزارشی مدعی شده بود این پادگان برای عملیات‌های موشک بالستیک ایران بسیار مهم است، اما در برابر تسلیحات نقطه‌زن آمریکایی هم آسیب پذیر است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.