تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 بهمن 1402 - 13:40
کد خبر : 12611

سنگفرش «گذر خوراک» رشت ادامه می‌یابد

سنگفرش «گذر خوراک» رشت ادامه می‌یابد

سنگفرش کوچه جمشید جمراد و نامگذاری این محور به نام «گذر خوراک»، از سوی سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت در حال اجراست و سنگفرش این کوچه در راستای پروژه کلان گردشگری رشت و با تاکید بر گردشگری خوراک انجام خواهد شد.

سنگفرش کوچه جمشید جمراد و نامگذاری این محور به نام «گذر خوراک»، از سوی سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت در حال اجراست و سنگفرش این کوچه در راستای پروژه کلان گردشگری رشت و با تاکید بر گردشگری خوراک انجام خواهد شد.

به گزارش گیلانی ها خبر، یک هفته‌ای می‌شود پروژه سنگفرش بازارچه سبزه میدان رشت آغاز شده و شب هنگام اهالی محله شاهد پروژه‌ای هستند که پیش از این مطالعات آن از سوی حوزه بازآفرینی سازمان عمران شهرداری انجام شده بود. پروژه‌ای که در فاز نخست آن باید کوچه جمشید جمراد در اتصال به پیاده‌راه اعلم‌الهدی، کف‌سازی و سنگفرش شود و در فازهای بعدی این سنگفرش تا گذر آفخرا و بازار بزرگ ادامه می‌یابد.

سنگفرش گذر خوراک رشت و پروژه کلانی که ادامه می‌یابد

کوچه جمشید جمراد، بخش باقیمانده بازارچه قدیم سبزه میدان است که در زمان پهلوی اول و با احداث خیابان اعلم‌الهدی، بخش‌هایی از آن از بین رفت. خیابان اعلم‌الهدی در سال ۱۳۹۱، نخستین محوری بود که به عنوان پیاده‌راه فرهنگی سنگفرش شد و حالا در ادامه پروژه کلان گردشگری پیاده در بافت‌های تاریخی رشت، بخش باقیمانده کوچه جمشید جمراد نیز قرار است سنگفرش شود.

این کوچه از گذشته‌های دور تا هم اکنون، محل فعالیت چند واحد پخت واویشکا، سیرابی، کافه، نانوایی و تهیه فالوده سنتی است. برخی از این خوراک پزی‌ها سابقه بسیار طولانی دارند و بر تابلوی آنها سال ۱۳۱۰ درج شده است.

در نخستین روزهای اجرای پروژه، رحیم شوقی، شهردار رشت، به همراه، امید اکبری، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری ضمن بازدید از محور مذکور، از نزدیک با پیمانکار پروژه گفت‌وگو کردند.

سنگفرش گذر خوراک رشت و پروژه کلانی که ادامه می‌یابد

در ادامه بازدیدهای دوره‌ای، عصر روز گذشته، ۲۳ بهمن ماه، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری رشت، بار دیگر از محل اجرای پروژه بازدید و از صبوری و همکاری کسبه در حین اجرای پروژه قدردانی کرد.

کسبه بازارچه سبزه میدان، از اجرای این پروژه خرسند و خوشحالند که با سنگفرش این محور، واحدهای تجاری‌شان در محور گردشگری پیاده‌راه مرکز شهر، رونق بیشتری می‌یابد.

با این حال برخی از کسبه از شکسته شدن لوله فاضلاب گله دارند، برخی از مختل شدن کسب و کارشان و دیگری از فرصت پیش آمده می‌خواهد برای لوله‌کشی گاز واحد تجاری‌اش استفاده کند.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری، تاکید می‌کند که پیش از بارندگی، کف‌سازی و بتن‌ریزی محور انجام می‌شود ولی پیش از سنگفرش، معارضاتی همچون کابل‌های برق و فاضلاب باید مرتفع شود.

سنگفرش گذر خوراک رشت و پروژه کلانی که ادامه می‌یابد

امید اکبری، می‌افزاید: طول مسیر این پروژه ۱۵۸ متر و عرض محور هشت متر است. سه تیر برق در این محور قرار دارد که با توجه به مکاتبات صورت گرفته با اداره برق، باید جمع آوری و کابل‌های برق به‌صورت زیرزمینی اجرا شود.

وی با اشاره به مشکل همیشگی، دفع آب‌های سطحی در کوچه جمشید، اظهار می‌دارد:  پیش از اجرای این پروژه نیز کسبه از آبگرفتگی کوچه شکایت داشتند. بنابراین تراز کردن کف و دفع و هدایت آب‌های سطحی باید به صورت اصولی، پیش از بتن‌ریزی انجام شود.

اکبری، با اشاره به مکاتبات صورت گرفته با شرکت آب و فاضلاب، پیش از اجرای پروژه خاطرنشان می‌کند: تعداد دریچه‌های منهول فاضلاب در این محور پاسخگو نیست و باید شرکت آبفا نیز برای دفع اصول فاضلاب پیش از اجرای پروژه تدبیری بیندیشد.

سنگفرش گذر خوراک رشت و پروژه کلانی که ادامه می‌یابد

معاون بازآفرینی سازمان عمران نیز در جریان این بازدید، گفت: میزان پیشرفت فیزیکی و نحوه اجرا، روزانه از سوی سازمان عمران پیگیری و رصد می‌شود.

خاطره محجوب می‌افزاید: شهرداری رشت، برای پایدار ماندن عنوان «شهر خلاق خوراک» برای شهر رشت در یونسکو، ملزم به ایجاد محوری به عنوان گذر خوراک است. بر همین اساس، بازارچه کیوان در حاشیه رودخانه زرجوب و بازارچه سبزه میدان در خیابان اعلم‌الهدی، برای ایجاد گذر خوراک مورد مطالعه قرار گرفت و در نهایت، کوچه جمشید جمراد برای عنوان گذر خوراک تصویب شد.

وی به فعالیت شب هنگام پیمانکار پروژه اشاره و عنوان کرد: برای عدم ایجاد مزاحمت برای کسبه این بازارچه، پیمانکار پروژه ملزم شد شبانه اقدامات لازم را برای سنگفرش گذر خوراک انجام دهد و از هفته پیش تاکنون، پروژه هشت درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

سنگفرش گذر خوراک رشت و پروژه کلانی که ادامه می‌یابد

محجوب با بیان اینکه، سنگفرش محور مذکور، در افق بلندمدت، تا گذر آفخرا ادامه می‌یابد، تصریح کرد: در صورت تامین اعتبار در سال‌های آتی، سنگفرش گذر خوراک تا گذر آفخرا، مقابل حمام تاریخی حاج آقا بزرگ و کوچه رضا مهربان و تا بازار بزرگ منتهی می‌شود.

وی همچنین گفت: در پایان پروژه، ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی کسبه بازارچه سبزه میدان، می باید با نظر سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری انجام شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.