تاریخ انتشار : سه شنبه 26 دی 1402 - 10:55
کد خبر : 11932

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات گیلان خبر داد : ضرورت ثبت کمک‌های نقدی و غیرنقدی در سامانه شفافیت انتخابات

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات گیلان خبر داد : ضرورت ثبت کمک‌های نقدی و غیرنقدی در سامانه شفافیت انتخابات

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات گیلان گفت: نماینده قانونی نامزدها باید روزانه تمامی کمک‌های قانونی دریافتی نقدی و غیر نقدی را ثبت و گزارش نماید لذا به همه نامزدها توصیه می‌شود در موعد مقرر وارد سامانه shafafiat شده و اطلاعات اقدامات را ثبت نموده و گزارش آن، مورد بررسی شورای نگهبان و وزارت کشور و دستگاه قضایی قرار خواهد گرفت.

به گزارش گیلانی ها خبر،  دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات گیلان گفت: نماینده قانونی نامزدها باید روزانه تمامی کمک‌های قانونی دریافتی نقدی و غیر نقدی را ثبت و گزارش نماید لذا به همه نامزدها توصیه می‌شود در موعد مقرر وارد سامانه shafafiat شده و اطلاعات اقدامات را ثبت نموده و گزارش آن، مورد بررسی شورای نگهبان و وزارت کشور و دستگاه قضایی قرار خواهد گرفت.

جواد شفیعی ثابت در جمع خبرنگاران در تشریح قوانین تبلیغات انتخابات مجلس اظهار کرد: برابر ماده ۷۰ قانون انتخابات مجلس مراجع اداری و انتظامی و قضائی موظف به برخورد با تبلیغات غیر مجاز در فضای حقیقی و مجازی هستند.

دبیر ستاد انتخابات گیلان افزود: فعالیت تبلیغاتی نامزدهای مجلس، هشت روز قبل از اخذ رای و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رای ادامه خواهد داشت و برای اولین بار ستاد انتخابات و دولت برابر قانون امکانات مناسبی را در اختیار نامزدها برای تبلیغات قرار خواهد داد تا ضمن کاهش هزینه‌های تبلیغاتی عدالت انتخاباتی نیز رعایت گردد.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری گیلان گفت: برابر تبصره یک ماده ۷۰ وزارت کشور و سایر نهادهای ذیصلاح موظفند جرائم انتخاباتی را بررسی و به شورای نگهبان و مراجع قضائی ارسال کنند و تصمیم گیری به‌عهده آنان خواهد بود لذا هیات‌های اجرایی ۴۶ گانه استان گیلان در این خصوص روزانه اقدامات غیر قانونی را گزارش خواهند کرد.

وی بیان کرد: تولید، انتشار و بازنشر هرگونه محتوا یا اخبار جعلی یا خلاف واقع و یا تخریب و تهدید توسط هریک از نامزدها و یا ستادهای ایشان در هر یک از درگاه‌های نشر داخلی یا خارجی در فضای مجازی، ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود و توصیه اکید به نامزدها و هواداران آنها این است که رعایت قانون را جدی بگیرند زیرا در تمامی مراحل حین و بعد از انتخابات نیز تبعات قانونی آن اثرگذار خواهد بود.

شفیعی‌ثابت گفت: برابر ماده ۷۳ قانون فعالیت‌های مجاز انتخاباتی برای کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنج‌ساله ششم در غیر ساعت اداری به شرطی که از عناوین اداری و شغلی خود استفاده نکنند، مجاز است و ممانعت از فعالیت‌های قانونی نیز جرم محسوب می‌شود.

سخنگوی ستاد انتخابات استان گیلان گفت: برابر ماده ۷۵ قانون فقط فرمانداران، بخشداران، شهرداران و معاونان و مشاوران آنها و بازرسان و سایر دست ‏اندرکاران امور اجرائی و نظارتی انتخابات در طول مدت مسئولیت در فرآیند انتخابات موظفند، در ساعات و محیط اداری و غیراداری باید بی‏ طرفی کامل را حفظ نمایند و نمی ‏توانند به‌نفع یا به ضرر نامزدها و احزاب و گروه‌های سیاسی در انتخابات و مواضع آنها اقدام یا اعلام ‏نظر کنند و سایر افراد در ساعات غیر اداری ممنوعیتی ندارند و هرگونه تفسیر قانون فقط به‌عهده شورای نگهبان است لذا به مدیران دستگاه‌ها اعلام می‌گردد از صدور بخشنامه یا دستورالعمل‌های غیر قانونی جدا پرهیز نمایند.

رئیس کمیته سیاسی ستاد انتخابات گیلان گفت: هر نامزد می‌تواند یک ستاد اصلی در حوزه انتخابیه داشته باشد و همچنین در هر شهر یا روستا یا منطقه شهرداری حوزه انتخابیه می‌تواند فقط یک ستاد انتخابات به‌عنوان ستاد فرعی داشته باشد یعنی یا در شهر یا در روستا زیر مجموعه حوزه انتخابیه باید باشد و از طرفی عناوینی مثل ستاد مردمی و غیره هم تلقی ستادفرعی است و نمی‌تواند بیش از تعداد در مجوز قانونی ایجاد گردد و همه مسئولیت به‌عهده نامزد و رئیس ستاد نامزد خواهد بود و لازم است آدرس تارنمای اصلی و درگاه‌های اصلی نامزد در پیام رسان‌ها نیز مکتوب به فرماندار مرکز حوزه انتخابیه و هیات بررسی تبلیغات استانی از سوی نامزدها معرفی گردد به همین جهت سایر آدرس‌ها تخلف و مشمول برخورد قانونی خواهند بود.

ممنوعیت فعالیت تبلیغاتی زودهنگام

دبیر ستاد انتخابات گیلان گفت: به همه نامزدهای انتخابات اعلام می‌کنیم هیات بررسی تبلیغات استان گیلان برابر ماده ۷۴ قانون که برای اولین بار است ابلاغ شده، دو هفته قبل از شروع تبلیغات، فهرست امکانات، تسهیلات و برنامه‌ زمانبندی، هزینه‌ استفاده از آنها و نحوه مراجعه نامزدها برای استفاده را مبتنی بر اصل برابری فرصت تبلیغاتی و عدالت انتخاباتی حسب هر ۱۱ حوزه انتخابیه استان اطلاع رسانی خواهد کرد تا بتوانند از ظرفیت این امکانات برای کاهش هزینه‌های خود نیز استفاده کنند.

مدیرکل سیاسی انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری گیلان گفت: در دوره آتی انتخابات، صدا و سیمای گیلان هم مشابه برخی استان‌های دیگر برای نامزدهای ۱۱ حوزه انتخابیه فرصت تبلیغات تلویزیونی را فراهم خواهد کرد که لازم است فورا متقاضیان به سامانه em۱۴۰۲.ir مراجعه و تقاضای خود را ثبت کنند.

وی بیان کرد: برابر ماده ۴۵ آئین نامه قانون انتخابات مجلس از زمان ثبت نام داوطلبان تا هنگام شروع تبلیغات رسمی، انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان نامزد نمایندگی مجلس ممنوع می‌باشد لذا داوطلبان از بکار بردن این عناوین باید خودداری کنند. همچنین برابر ماده ۴۹ آئین نامه کلیه آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنها اعم از کاغذی، پارچه‌ای، مقوایی، فلزی یا هر جنس دیگر حداکثر در اندازه (۷۰ *۱۰۰) سانتیمتر مجاز می‌باشد.

شفیعی ثابت گفت: برابر ماده ۶۶ آیین نامه فرمانداران و بخشداران موظفند از طریق فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(فراجا)، شهرداری، دهیاری و سایر مراجع محلی نسبت به امحای آثار تبلیغاتی که در محل‌های ممنوع نصب شده‌اند، اقدام نمایند.

دبیر ستاد انتخابات تصریح کرد: در صورت تأیید هیات استانی بررسی تبلیغات نامزدها می‌توانند در محل ستاد تبلیغاتی خود و دیگر محل‌های تأییدشده توسط این هیئت سخنرانی عمومی و تجمع قانونی داشته باشند لذا مجوزها و مکاتبات لازم برای هفته تبلیغات از سوی فرمانداری‌ها اخذ گردد.

وی بیان کرد: در اجرای قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب سال ۱۳۹۸ وزارت کشور سامانه  shafafiat را برای نامزدها تعیین کرده است که بزودی ابلاغ شده و نماینده قانونی نامزدها باید روزانه تمامی کمک‌های قانونی دریافتی نقدی و غیر نقدی را ثبت و گزارش نماید لذا به همه نامزدها توصیه می‌شود در موعد مقرر وارد سامانه شده و اطلاعات اقدامات را آماده ثبت نموده و گزارش آن مورد بررسی شورای نگهبان و وزارت کشور و دستگاه قضایی قرار خواهد گرفت و در قانون تاکید شده دریافت کمک از اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از کشور ممنوع می‌باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.