تاریخ انتشار : یکشنبه 2 مهر 1402 - 11:48
کد خبر : 9091

خاطره سعیدحدادیان از کلاس درس شفیعی کدکنی جعلی از آب درآمد

خاطره سعیدحدادیان از کلاس درس شفیعی کدکنی جعلی از آب درآمد

صفحه محمدرضا شفیعی کدکنی، شاعر و استاد ادبیات دانشگاه تهران، خاطره سعید حدادیان، مداح و استاد دانشگاه درباره شرکت در کلاس درس شفیعی کدکنی می‌شود، جعلی دانست.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از دیده بان ایران، صفحه محمدرضا شفیعی کدکنی، شاعر و استاد ادبیات دانشگاه تهران، خاطره سعید حدادیان، مداح و استاد دانشگاه درباره شرکت در کلاس درس شفیعی کدکنی می‌شود، جعلی دانست.

صفحه اینستاگرامی محمدرضا شفیعی کدکنی، پژوهشگر شناخته شده ادبیات فارسی که در دانشگاه تهران تدریس می‌کند با اشاره به انتشار یک گفت و گو از سعید حدادیان، مداح اهل بیت و استاد دانشگاه تهران در صدا وسیما اشاره کرده و خاطره تعریف‌شده از حدادیان را در برنامه صداوسیما که مربوط به کلاس درس شفیعی کدکنی می‌شود، جعلی خوانده است.

در بیانیه‌ای که در این صفحات منتشر شده، آمده: «خاطره‌پردازی جعلی، این ویدئو به دست ما رسیده است. این رسانه در انتشار و روشن‌گری جعلیات هیچ ملاحظه‌ای ندارد، چنانکه در انتشار جعلیات مربوط به شاهنامه و ابیات مشهوری که از فردوسی نیست ملاحظه‌ای نداشت.

این رسانه از منتشرکنندگان جعلیات ادبی و فرهنگی حمایت می‌کند. بنیادی‌ترین رکنِ کار فرهنگی پیش از هر چیز، اصالت، اصالت محتوا و صحتِ انتساب است.

این خاطره‌پردازی از کلاسِ درسِ دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی جعلی‌ست. بعد از شنیدن این خاطره‌پردازی، تنها واکنش استاد، سر به زیر انداختن، تأسف و لبخند بود.

آنچه از ماجرای بیت، در کار گلاب و گل… از محمدرضا شفیعی کدکنی وجود دارد، مطلبی‌ست از ایشان که در کتاب رستاخیز کلمات آمده است و ما با عنوان «حافظ و روضه‌خوان پیر ده ما» مدت‌ها قبل منتشر کردیم.

آن را بار دیگر اینجا می‌گذاریم: حدود نیم قرن قبل در یک مصاحبه، در ۱۳۴۴، به مناسبتی نقل کردم که روضه‌خوانِ پیرِ ده ما در روز پس از عاشورا، وقتی به توصیف اسارت اهل‌بیت و گرداندنِ سَرِ حضرت امام حسین «ع» در بازارِ شام و نیز گرداندنِ حضرت زینب «س» در کنارِ سر بریده و در میان «پرده عماری» می‌پرداخت این بیت حافظ را با صوت حزین می‌خواند: در کار گُلاب و گُل حکم ازلی این بود
کان شاهد بازاری وین پرده‌نشین باشد، هیچ کس نمی‌تواند تردید کند که این ابتکارِ او کشف یکی از شبکه‌های غایبِ متنِ شعر حافظ است. اگرچه بیش از آنکه مصداقِ نگاه ساختاری باشد با هرمنوتیک مشابهاتی دارد.

محمدرضا شفیعی کدکنی
رستاخیز کلمات، صص ۱۸۲-۱۸۰
استاد چند روز پیش در ادامه‌ی این ماجرا فرمودند:
آن روضه‌خوان قوم و خویشِ ما هم بود و نامش شیخ هدایت الله شریعت بود. »

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.