تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 مرداد 1402 - 11:19
کد خبر : 8035

با وجود سکوت نهادهای رسمی استان؛ جلوگیری از بروز فاجعه «پشه آئدس» در گیلان

با وجود سکوت نهادهای رسمی استان؛ جلوگیری از بروز فاجعه «پشه آئدس» در گیلان

آذر ماه ۱۴۰۰ بود که استاندار هرمزگان دستور پاکسازی و سم‌پاشی مکان‌های که از طرف دانشگاه علوم پزشکی آن استان به عنوان زیستگاه پشه آئدس معرفی شود را اعلام کرد. دلیل چنین دستوری اما مشاهده پشه آئدس در این استان بود.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از حکایت گیلان؛ پشه آئدس که از عوامل انتقال بیماری‌هایی چون تب خونریزی دهنده دِنگ، زیکا و چیکونگونیا است، بسیار خطرناک بوده و موجب مرگ نیز خواهد شد.

مشاهده این پشه در شهرهای انزلی و رشت و رسانه‌ای شدن موضوع موجی از نگرانی را در سطح استان گیلان به وجود آورد. انتشار ویدئوها و مطالب آموزشی از همان ساعات اولیه انتشار خبر مشاهده پشه آئدس در گیلان اما سبب آگاهی بخشی به مردم شد که در این بین فضای مجازی و رسانه‌ها کمکی شایان توجه به اطلاع‌رسانی در این خصوص داشتند.

اما موضوع عجیب سکوت نهادهای رسمی استان در خصوص پشه آئدس بود، جایی که نه تنها پدافند غیرعامل استانداری گیلان با سکوتی که هنوز هم ادامه دار است هیچ موضوعی در این خصوص عنوان نکرد، بلکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در روزهای اول خواسته یا ناخواسته اطلاع‌رسانی رسمی در این خصوص را نداشت و بیشتر مطالب در رسانه‌های نزدیک به این مجموعه منتشر می‌شد. هرچند پیام علمی معاون بهداشتی و فایل‌های آموزی در سایت رسمی دانشگاه آرامشی را در دل‌ها نهادینه کرد. ولی کاش با توجه به رویه علمی دانشگاه و مرجعیت علمی و تخصصی کمی سریع‌تر به افکار عمومی توجه شد.

اما هرچه که بود با انتشار به موقع و زودهنگام خبر مشاهده پشه آئدس در گیلان، از حوادثی که در استان هرمزگان در آذر ماه ۱۴۰۰ رخ داده بود جلوگیری شد و با واکنش و اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق از بروز یک فاجعه جدی جلوگیری شد.

اکنون شنیده می‌شود که از ابتدای مشاهده پشه آئدس در گیلان تاکنون هیچ مورد بستری، بیمار با شرایط حاد و یا مورد فوتی به ثبت نرسیده که این موضوع بسیار امیدوار کننده است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.