تاریخ انتشار : سه شنبه 14 شهریور 1402 - 8:25
کد خبر : 8600

فرشاد مومنی، اقتصاددان:

از هر سه ایرانی، یک نفر در فقر مطلق است، احمدی‌نژاد شاخص فلاکت را دو برابر کرد

از هر سه ایرانی، یک نفر در فقر مطلق است، احمدی‌نژاد شاخص فلاکت را دو برابر کرد

فرشاد مومنی می‌گوید از هر سه ایرانی یک نفر گرفتار فقر مطلق است. ضمن اینکه دوره زمانی ۲ برابر شدن جمعیت فقیر به کمتر از سه سال رسیده است.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از جماران، آدرس غلط دادن و طرح ادعاهای پوچ در مورد وضعیت شاخص‌های اقتصادی صدای اقتصاددانان را بلند کرده است. آن‌ها بر این باورند که برای ارائه داده‌های دستکاری شده در سطح برخی مقامات کشور مسابقه برگزار شده است. این موضع دولتمردان به‌ویژه در ارتباط با شاخص فقر به مراتب بیشتر از بخش‌های دیگر سروصدا به پا کرده؛ فردی می‌گوید دستور می‌دهم ۱۴ روزه فقر مطلق کاهش یابد، دیگری می‌گوید، شد! همین اظهار نظرها با واکنش‌های تندی همراه شده است.

پیشتر حسین راغفر، اقتصاددان وابسته به موسسه دین و اقتصاد درباره سقوط طبقه متوسط به «مادون طبقه» هشدار داده بود. مادون طبقه هم به معنای گروهی است که در جامعه از خلق شغل عقیم شده است.

حالا رئیس موسسه دین و اقتصاد هم به موضوع فقر پرداخته و اطلاعات مهم و قابل تاملی در این باره ارائه کرده است. فرشاد مومنی می‌گوید از هر سه ایرانی یک نفر گرفتار فقر مطلق است. ضمن اینکه دوره زمانی ۲ برابر شدن فقر به کمتر از سه سال رسیده است. مومنی نجات‌دهنده مردم از فقر را ایجاد اشتغال باکیفیت می‌داند.

دوره زمانی ۲ برابر شدن جمعیت فقیر کاهش یافت

مومنی با بیان اینکه با کمال تاسف، ادعاهایی که با عنوان رفع فقر و ایجاد اشتغال و از این قبیل مسائل مطرح می‌شود، جزو بزرگترین خطاها و خیانت‌هایی است که به دین خدا، مملکت، مردم و به‌ویژه محرومان و مستضعفان صورت می‌گیرد! گفت: این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که برای اولین بار در تاریخ اقتصادی ۱۰۰ساله گذشته ایران، دوره زمانی ۲ برابر شدن اندازه جمعیت فقیر در ایران، به کمتر از سه سال رسیده است!

روند شکاف فقر نگران‌کننده‌تر شده است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در حال تجربه ابعاد بی‌سابقه‌ای از روندهای نگران‌کننده‌تر شکاف فقر، یعنی افزایش روزافزون فاصله درآمد فقرا با خط فقر هستیم، ادامه داد: مستندات و گزارش‌های رسمی در این زمینه وجود دارد. با این شرایط، روشن نیست که چگونه افرادی به نام دستگاه‌هایی حرف‌هایی می‌زنند که معلوم نیست این افراد با چه سیستمی گزینش می‌شوند و چه صلاحیتی برای آن‌ها قائل هستند!

کاهش فاصله غیرفقرا از خط فقر

وی با بیان اینکه همچنین با روند بسیار نگران‌کننده کاهش فاصله غیرفقرا از خط فقر نیز روبه‌رو هستیم، توضیح داد: بی‌سابقه‌ترین ابعاد تجربه شده از سقوط طبقه متوسط درآمدی در این سال‌ها رخ داده است؛ اما با این حال نه فهمی از توسعه بروز داده می‌شود و نه دغدغه‌ای نشان می‌دهند. باید توسعه را بفهمند تا منزلت طبقه متوسط درآمدی را درک کنند. در شرایطی که ما در حال تجریه این واقعیت‌ها هستیم، بیان این سخنان تلخ و غم‌انگیز، شگفت‌انگیزتر می‌شود!

ادعاهای اشتغال پوچ و گزاف است

مومنی با اشاره به ادعاهای پوچ و گزافی که راجع به اشتغال مطرح می‌شود، گفت: به آن‌ها که با این حرف‌های پوچ و توخالی، از مسائل سرنوشت‌ساز حساسیت‌زدایی می‌کنند، می‌گویم به گزارش‌های رسمی انتشار یافته توسط مرکز آمار ایران نگاه کنید!

از آنجا که در مناسبات فاسد رانتی، پشت به کیفیت و توسعه داشته‌ایم، اشتغال ما قادر به برطرف کردن فقر نیست. گزارش‌های رسمی مرکز آمار عنوان می‌کند که ۸۹ درصد فقرای ایران را شاغلان سابق، بازنشستگان سابق و شاغلان فعلی، تشکیل می‌دهند.

مومنی در آخر راه نجات مردم از فقر و فلاکت را ایجاد اشتغال باکیفیت دانست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.