تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مرداد 1402 - 8:09
کد خبر : 7945

عضو کمیسیون امنیت ملی:

از زمان تحولات دو سال اخیر در افغانستان، شاهد یک سری جریانات جدید هستیم!

از زمان تحولات دو سال اخیر در افغانستان، شاهد یک سری جریانات جدید هستیم!

ما ده روز قبل هم با مقامات پاکستانی در اسلام آباد داشتیم و یک جلسه طولانی با فرمانده ارتش آنجا داشتیم که با یک جریان تروریستی همزمان شده بود و دو کشور به یک سری نقاط مشترک رسیدند که به هر جهت با این پدیده که سال‌ها در سوریه و عراق بود و حالا در این بخش از خاورمیانه آمده است برخورد جدی شود. در مورد این موضوع قرار شد با مقامات طالبان هم صبحت شود.

به گزارش گیلانی ها خبر، فداحسین مالکی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی، درباره اقدامات مجلس نسبت به حادثه شاهچراغ به «انتخاب» گفت: حادثه شاهچراغ دومین حادثه در کمتر از یکسال است؛ در زمان حمله اول هم ابعاد آن توسط کمیسیون امنیت ملی بررسی شد و امروز بعد از ظهر هم جلسه‌ای در این مورد داریم. این اتفاق یک جریان تروریستی معمولی نیست. هدف قرار دادن شاهچراغ آن هم دوبار در سال نشان می‌دهد که این جریان تروریستی مراکز مذهبی و اعتقادی مردم را هدف قرار داده است. یعنی یک نشانه گیری کورکورانه‌ای نسبت به اعتقادات مردم در دستور کارشان است.

وی افزود: شب گذشته نیز دیدید که عکس العمل مردم بسیار قوی بود و به کمک نیروهای امنیتی و امدادی آمدند و اجازه ندادند که تروریست از لایه دوم عبور کند و باعث فاجعه‌ی بیشتر مانند دفعه قبل شود.

مالکی اضافه کرد: اینکه اتهام را متوجه یک قوم یا یک کشور کنیم هنوز زود است و نیاز به کار کارشناسی دقیق دارد. اما از زمانیکه تحولات در دو سال اخیر در افغانستان اتفاق افتاد شاهد یک سری جریاناتی هستیم که در گذشته شاهد آن نبودیم. ما قبلا هم مهاجر داشتیم و زندگی عادی خود را داشتند اما در این دوساله اتفاقاتی افتاده است که رصد می‌شوند.

وی درباره همکاری با کشورهای منطقه نسبت به مقابله با داعش در افغانستان اشاره کرد: موضوع داعش که چندسالی در کشور‌های عربی برای جامعه اسلامی مشکل به وجود می‌آورد همواره مورد بررسی است. ما ده روز قبل هم با مقامات پاکستانی در اسلام آباد داشتیم و یک جلسه طولانی با فرمانده ارتش آنجا داشتیم که با یک جریان تروریستی همزمان شده بود و دو کشور به یک سری نقاط مشترک رسیدند که به هر جهت با این پدیده که سال‌ها در سوریه و عراق بود و حالا در این بخش از خاورمیانه آمده است برخورد جدی شود. در مورد این موضوع قرار شد با مقامات طالبان هم صبحت شود.

مالکی در پایان درباره شناسایی مهاجرین افغان به جهت‌عدم پیوستن آن‌ها به داعش گفت: عمومیت مهاجرین اینگونه نیستند. ساماندهی مهاجرین در همین راستا است که شناسایی صورت بگیرد و اگر عواملی درون آن‌ها باشد که پتانسیل پیوستن به داعش داشته باشند شناسایی شود. با همکاری دستگاه‌های امنیتی و وزارت کشور این کار در حال انجام است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.