تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 - 13:26
کد خبر : 1167

موسوی: اعتراض حق مردم است/ بستر قانونی برای بیان اعتراض وجود دارد

موسوی: اعتراض حق مردم است/ بستر قانونی برای بیان اعتراض وجود دارد

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اعتراض حق مردم است، گفت: برای برگزاری یک تجمع باید برگزارکنندگان صلاحیت و تعهد لازم را داشته و در مقابل حاکمیت هم امنیت معترضان را تضمین کند که در این صورت مشکلی در برگزاری تجمع اعتراضی وجود ندارد.

به گزارش گیلانی ها خبر، سید نظام الدین موسوی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اتفاقات اخیراظهار کرد: صحبت‌های مقام معظم رهبری حاوی نکات بسیار دقیقی بود که حکایت از شناخت دقیق ایشان از اتفاقات اخیر دارد. ایشان تاکید کردند ریشه و منشا این اتفاقات خارج از کشور است یعنی عده‌ای با برنامه‌ریزی از قبل، مترصد جرقه و رخ دادن اتفاقی بودند که بهانه این جرقه مرحومه مهسا امینی بود کما اینکه این امکان وجود داشت که بهانه دیگری به وجود آید.

وی با اشاره به فوت «مهسا امینی» گفت: تاکنون سابقه نداشته که بعد از رخ دادن اتفاقی، مسئولان در این تراز ورود کرده و با حساسیت آن را پیگیری کنند.

موسوی ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به اینکه هدف دشمن ایجاد شکاف بین بخش‌های مختلف کشور است، رهبری به صورت دقیق با انجام تفکیک‌هایی، ضد حمله کرده و پاتکی زدند و گسست‌ها را تبدیل به اتحاد کردند؛ دشمنان می‌خواستند جنگ قومیتی، مذهبی و جنسیتی در کشور راه بیندازند که در واکنش به آن رهبری تاکید داشتند که همه از این اتفاق ناراحت شده و مسئولان پیگیری کردند.

وی افزود: ایشان به صراحت درباره مردم در شمال غرب و جنوب شرق کشور بیان داشتند که به جمهوری اسلامی وفادارند. درباره حجاب هم فرمودند کسانی که حجاب کامل ندارند نیز به نظام وفادار هستند یعنی رهبری درباره گسست‌هایی که سعی می‌شد از طریق آن دوقطبی در کشور ایجاد کنند، پدرانه ورود کردند. درباره هنرمندان و ورزشکاران هم فرمودند، آن‌هایی که موضع گرفتند، اهمیت ندارند و اکثریت هنرمندان در چارچوب هستند؛ رهبری تشری نزدند و قشری را دفع نکردند.

موسوی با اشاره به صحبت‌های رهبری درباره کسانی که در صحنه حضور داشتند، گفت: ممکن است خیلی از کسانی که اعتراضی داشتند، آن را به حق دانسته و به موضوع مشخصی اشاره کنند مثلا در ماجرای مهسا امینی تحت تاثیر اطلاعات رسیده اعتراضی را بیان کنند که آن اطلاعات غلط بوده و یا هیجان زده شدند اما در نهایت قصد و غرض آن‌ها بر اساس چارچوب از بیرون تعیین شده یعنی مقابله با نظام جمهوری اسلامی و حرکات آشوب گرایانه نبوده است. قصدشان اعتراض بوده که درباره آن‌ها رهبری به درستی صف‌شان را جدا کردند و حتی فرموند که ممکن است موضوع کسی با تلنگر و آگاهی‌رسانی حل شود.

عده‌ای سازمان یافته به قصد ضربه زدن به امنیت کشور به میدان آمدند

وی در عین حال گفت: البته بخشی سازمان یافته و آموزش دیده با کوکتول مولوتوف و چاقو و اسلحه به میدان آمدند که قصدشان ضربه زدن به امنیت کشور است. طبیعتا این‌ها افرادی نیستند که بخواهند حرف و اعتراض‌شان را در چارچوب قانون بیان کنند.

نماینده تهران در مجلس همچنین بیان کرد: با توجه به اینکه قشر جوان جامعه بخش عمده‌ای از کسانی را تشکیل می‌داد که در این ماجرا حضور داشتند، باید در حوزه فرهنگ و دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش کار تربیتی، روانی، رسانه‌ای و فرهنگی صورت گیرد.

موسوی درباره لزوم وجود قانونی شدن بیان اعتراضات گفت: با توجه به وجود قانون برای بیان اعتراضات، می‌توان اعتراض را در آن چارچوب بیان کرد کما اینکه در دنیا هم چنین چارچوبی وجود دارد؛ تاکنون هم به صورت غیررسمی مقابل مجلس تبدیل به جایگاهی برای بیان اعتراضات شده پس می‌توان در چارچوب قانونی شاهد تجمعات اعتراضی باشیم.

وی با اشاره به اعتراضات کارگران هفت تپه گفت: کارگران هفت تپه مدت‌های مدیدی اعتراض و تحص می‌کردند و در مقابل ذی نفعان به دنبال امنیتی کردن این موضوع بودند حال اینکه تاکید معترضان بر بیان اعتراض در چارچوب قانون بود؛ در این شرایط ما ورود کرده و حرف آن‌ها را شنیدیم تا اینکه مطالبات کارگران هفت تپه به کرسی نشست پس بستر قانونی برای بیان اعتراض وجود دارد اما برای عملی شدن آن باید دو موضوع حل شود.

موسوی توضیح داد: خیلی‌ها درباره شرایط برگزاری تجمع اعتراضی، اروپا را مثال می‌زنند حال اینکه آن‌ها معارض بیرونی ندارند که هر تجمعی را به بحران سیاسی و امنیتی تبدیل کند؛ آن‌ها عامدانه این کار را انجام می‌دهند که نتیجه‌اش شکل نگرفتن اعتراض در بستر قانونی است. مثلا در زمان دانشجویی وقتی یک تشکل شناسنامه‌دار تجمعی برگزار می‌کرد تاکید ما این بود که بعد از پایان تجمع، اتمام آن را اعلام کنند که این کار صورت نمی‌گرفت و تجمع دیگری با شعارهای ساختارشکنانه به وجود می‌آمد؛ الان هم در کشور ما بعد از هر اعتراضی، دشمنان بیرونی سعی در تبدیل آن به بحران سیاسی و امنیتی و سوق آن به سمت و سوی دیگری هستند. افرادی که دلسوز مردم نبوده و نمی‌خواهند اعتراض واقعی شکل گیرد وگرنه اعتراض حق مردم است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی وجود احزاب، گروه‌ها و سازمان‌های پاسخگو را در برگزاری تجمعات الزامی خواند و گفت: مثلا اگر قرار به برگزاری تجمع اعتراضی کارگری و بازنشستگان باشد، باید ساختار و سازمانی وجود داشته تا مساله را در چارچوب صنف‌شان جلو برده و متعهد هم شوند، در این صورت خیلی از مسائل حل می‌شود اما اکنون شرایط به گونه‌ای است که بعضا احزاب مسئولیت بیانیه‌شان را هم نمی‌پذیرند.

باید فرهنگ‌سازی اعتراضات انجام شود

وی ادامه داد: اگر گروه‌ها، سازمان‌ها و احزاب متعهد شوند که اجازه سوء استفاده سیاسی از یک اعتراض را نمی‌دهند، در این صورت برگزاری تجمعات اعتراضی اتفاق می‌افتد. همان طور که پیش از این نیز در برخی از سال‌ها خانه کارگر مجوز راهپیمایی کارگری را دریافت می‌کرد. در این بین ممکن است برخی بگویند که تامین امنیت تجمع برعهده دستگاه‌های انتظامی و امنیتی است که حرف درستی است منت‌ها باید برگزارکنندگان تجمعات هم تعهدات متقابلی داشته باشند.

موسوی با اشاره به تجمعات اخیر برخی از ایرانی‌ها در خارج از کشور گفت: همزمان با برگزاری تجمعات در کشور درباره اتفاقات اخیر، تجمعاتی توسط برخی از ایرانیان در خارج از کشور در مقابل سفارت ایران شکل گرفت منت‌ها وقتی قصد حمله و درگیری با پلیس را داشتند، با آن‌ها برخورد شد این یعنی وقتی در هر جای دنیا از چارچوب قانونی خارج شوی مامور قانون موظف به برخورد است؛ این موارد باید فرهنگ‌سازی شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه باید فرهنگ‌سازی اعتراضات انجام شود، افزود: با توجه به وجود زیرساخت حقوقی برای بیان اعتراضات، اگر فرهنگ‌سازی اعتراضات وجود داشته و برگزارکنندگان تجمع اعتراضی هم صلاحیت و تعهد لازم را داشته باشند و در مقابل حاکمیت هم امنیت اعتراض و معترضان را تضمین کند آن‌گاه به لحاظ حقوقی و قانونی مشکلی برای تجمعات اعتراضی وجود ندارد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.