تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مهر 1401 - 9:52
کد خبر : 918

پنج‌ماه بعد آزادسازی یارانه بازار خوراکی به کدام سمت رفته؟

سرنوشت متفاوت قیمت روغن و مرغ

سرنوشت متفاوت قیمت روغن و مرغ

روغن برخلاف رفقای خود، فروتنانه سر به‌زیر انداخته و در سراشیبی قدم برمی‌دارد. به‌شکلی که شاهد هستیم بطری ۸۱۰ میلی‌لیتری ارزان‌تر از ۶۳ هزار تومان دست مصرف‌کننده می‌رسد؛ مرغ، ولی حکایتی متفاوت دارد.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از فرارو، قیمت مرغ، پنج‌ماه بعد از تصمیم دولت درباره تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها از ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان عبور کرده و خود را به وسط کانال ۶۰ هزار تومان رسانده است. در واکنش به این اقدام، عرضه مرغ منجمد با نرخ ۴۵ هزار تومان تحت عناوین تنظیم بازاری، آغاز شده و با شدت ادامه دارد. جایگاه شیر، ماست، پنیر و روغن مایع هم در بازار نسبت به اواخر اردیبهشت‌ماه امسال تغییر کرده، اما روغن برخلاف رفقای خود، فروتنانه سر به‌زیر انداخته و در سراشیبی قدم برمی‌دارد. به‌شکلی که شاهد هستیم بطری ۸۱۰ میلی‌لیتری عوض ۶۳ هزار تومان، با قیمت ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان و حتی گاهی ۵۰ هزار و ۴۹۰ تومان دست مصرف‌کننده می‌رسد. شیوه پرداخت یارانه مرغ، تخم مرغ، روغن مایع، شیر، ماست و پنیر به‌شکل رسمی از ۲۰ اردیبهشت امسال تغییر کرد. در این گزارش بررسی می‌کنیم با گذشت پنج ماه از این تصمیم، بازار هرکدام از آن‌ها به کدام سمت حرکت کرده است.

قیمت لبنیات در نیمه مهر ماه ۱۴۰۱

قیمت شیر نایلونی کم‌چرب با وزن ۹۰۰ گرم، در ۲۰ اردیبهشت ماه به‌طور رسمی ۱۵ هزار تومان اعلام شد. در بازار شیر نایلونی با حجم ۸۰۰ میلی‌لیتر فروخته می‌شود. در حال حاضر پاک، پگاه و طراوت اقدام به تولید این نوع شیر می‌کنند و آن را ۱۴ یا ۱۵ هزار تومان می‌فروشند. اگرچه در بیشتر مواقع برای خریداران تخفیف‌هایی نیز درنظر گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال روی شیر کم‌چرب نایلونی طراوت با حجم ۸۰۰ میلی‌لیتر قیمت ۱۵ هزار تومان درج شده، اما می‌توان با تخفیف آن را ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان خریداری کرد. روی کیسه شیر پاک با همین حجم، عدد ۱۴ هزار تومان به‌چشم می‌خورد، اما فروشگاه‌هایی مثل شهروند آن را جلوی صندوق ۱۲ هزار و ۴۶۰ تومان فاکتور می‌کنند. شرکت پگاه هم شیر کم‌چرب ۸۰۰ میلی‌لیتری خود را ۱۴ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده که در بعضی فروشگاه‌ها پس از اعمال تخفیف، ۱۳ هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد.

قیمت شیر پاستوریزه یک لیتری کم‌چرب نیز در حال حاضر بین ۱۸ تا ۲۸ هزار تومان تعیین شده، اما گاهی تخفیف‌هایی براش فروش آن اعمال می‌شود. مثلا روی بطری یک‌لیتری شیر کم‌چرب پاک عدد ۱۸ هزار تومان خورده، اما بعضی فروشگاه‌ها ۱۶ هزار تومان حساب می‌کنند. میهن بطری یک لیتری شیر کم‌چرب خود را ۲۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده و با تخفیف ممکن است ۱۸ هزار تومان فروشد. بطری ۹۵۵ میلی‌لیتری شیر کم‌چرب کاله ۲۴ هزار تومان قیمت خورده و با تخفیف ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان به‌فروش می‌رسد. روزانه شیر پاکتی یک لیتری کم‌چرب را ۲۸ هزار تومان و با تخفیف ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان می‌فروشد. در بازار انواع دیگری از شیر کم‌چرب با استفاده از اسامی کم‌لاکتوز یا بدون لاکتوز وجود دارد که برای خریدشان باید ۲۶ تا ۳۱ هزار تومان پول پرداخت کرد.

بیشتر بدانید | شیر کم‌چرب در بطری یک لیتری با قیمت ۱۸ تا ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار محبوبیت بیشتری دارد. فروشنده‌ها می‌گویند با پرداخت ۲۰ تا ۲۶ هزار تومان می‌توان شیر پرچرب یک لیتری خرید در حالی که از آن طرف قیمت شیر پرچرب سنتی پاک در بطری شیشه‌ای با حجم یک لیتر به ۳۸ هزار تومان می‌رسد

قیمت ماست کم‌چرب در ۲۰ اردیبهشت‌ماه، برای دبه ۲.۵ کیلوگرمی، ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد. امروز در اواسط مهر ۱۴۰۱، برای ماست کم‌چرب دو کیلوگرمی پاک بدون قرو قمیش‌های مرسوم در نام‌گذاری باید ۵۰ هزار تومان پول پرداخت کرد. این ماست گاهی با تخفیف ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. به این ترتیب قیمت دبه ۲.۵ کیلویی همین ماست تا ۶۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. قیمت ماست کم‌چرب ۱.۹ کیلویی کاله هم ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان است. میهن ماست دو کیلویی کم‌چرب خود را ۵۰ هزار تومان عرضه می‌کند که پس از اعمال تخفیف در بعضی فروشگاه‌ها به ۴۴ هزار تومان می‌رسد. ماست کم‌چرب ۲.۲ کیلوگرمی طراوت نیز با تخفیف و بدون تخفیف، به ترتیب ۵۲ هزار و ۲۵۰ تومان و ۵۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

سرنوشت متفاوت قیمت روغن و مرغاقبال خریداران به روغن آفتابگردان مایع در حجم ۱.۸ لیتر افزایش پیدا کرده چون به‌صرفه است

بیشتر بدانید | بازار ماست به‌جز مسئله قیمت با معضل اسم‌گذاری روبرو است. تولیدکننده‌ها در قدم اول برای دور زدن شیوه قیمت‌گذاری رسمی، از تولید ماست کم‌چرب با وزن مورد اشاره در مصوبه خودداری می‌کنند و در قدم بعدی ماست کم‌چرب خود را با عناوین پرطمطراق، چون یونانی، هم‌زده، ایلسندی، پروبیوتیک و… می‌فروشند

قیمت پنیر صبحانه ۴۰۰ گرمی در کمترین حالت ممکن الان حدود ۳۲ هزار تومان است. کاله این پنیر را با نام پنیر سفید تازه می‌فروشد در حالی که نوعی پنیر با نام پنج ستاره آمل کلاسیک با همین وزن را ۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت‌گذاری کرده است و پنیر پنج ستاره آمل کم‌چرب را ۴۵ هزار تومان عرضه می‌کند. برای خرید پنیر سفید ایرانی میهن با وزن ۴۰۰ گرم، در حالت عادی باید ۴۰ هزار تومان پرداخت کنید، اما بعضی فروشگاه‌ها آن را با تخفیف ۳۵ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه می‌کنند. قیمت پنیر فتا دوشه با برند هزار ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان است. پنیر سفید تازه مانیزان قبل و بعد تخفیف به ترتیب ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان و ۳۳ هزار و ۷۵۰ تومان فروخته می‌شود.

 

مقایسه قیمت رسمی لبنیات و نرخ بازار

مشخصات قیمت مصوب حداقل قیمت بازار حداکثر قیمت بازار
شیر نایلونی کم‌چرب ۹۰۰گرمی ۱۵ هزار تومان ۱۲ هزار و ۴۶۰ تومان ۱۵ هزار تومان
شیر پاستوریزه یک‌لیتر کم‌چرب ۱۸ هزار تومان ۱۸ هزار تومان ۲۸ هزار تومان
ماست دبه ۲.۵کیلویی کم‌چرب ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان تقریبا ۶۰ هزار تومان
پنیر UF نسبتا چرب ۴۰۰گرمی ۳۷ هزار تومان ۳۲ هزار تومان ۴۵ هزار تومان


قیمت روغن مایع در نیمه مهرماه ۱۴۰۱

قیمت روغن مایع آفتابگران که روغن اصلی مورد استفاده در پخت‌وپز به حساب می‌آید، در بطری‌های ۸۱۰ گرمی، اردیبهشت امسال به‌طور رسمی ۶۳ هزار تومان اعلام شد. تولیدکننده‌ها از آن موقع تا حالا در دو نوبت اقدام به کاهش قیمت این محصول کرده‌اند. تصمیمی که شاید به‌خاطر کاهش تقاضا اعمال شده است. به‌هرحال روغن مایع آفتابگردان ۸۱۰ گرمی در حال حاضر توسط بیشتر برند‌ها ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته می‌شود. بعضی برند‌ها که شهرت کمتری دارند، حتی حاضر هستند این مقدار روغن مایع را ۵۶ هزار و ۸۰۰ تومان و حتی ۵۰ هزار و ۴۹۰ تومان عرضه کنند.

بیشتر بدانید | بررسی وضعیت بازار نشان می‌دهد از ۲۰ اردیبهشت ماه که قیمت روغن ۸۰۰ میلی‌لیتری مرز ۱۸، ۱۹ هزار تومان را رد کرد و به ۶۳ هزار تومان رسید، اقبال خریداران به روغن آفتابگردان مایع در حجم ۱.۸ لیتری افزایش پیدا کرده است. چون تولیدکننده‌ها این نوع روغن را حدود ۱۰۰ هزار تومان می‌فروشند

قیمت مرغ در نیمه مهرماه ۱۴۰۱

قیمت مرغ گرم در خرده‌فروشی‌های سطح شهر این روز‌ها به‌طور متوسط حدود ۶۸ هزار تومان در هر کیلوگرم است؛ اگرچه قیمت مصوب مرغ از نظر دولت همان ۶۰ هزار تومان است. اگر وضعیت بازار مرغ را به یک مسابقه طناب‌کشی تشبیه کنیم، تولیدکنندگان مرغ یک سر طناب را به‌دست گرفته‌اند و می‌گویند با توجه به قیمت تمام شده، باید نرخ مصوب را افزایش داد. سمت دیگر طناب دست دولتی‌هاست که اصرار دارند فروش مرغ با قیمت بیشتر از ۶۰ هزار تومان، تخلف به‌حساب می‌آید. چون احتمال دارد در شور و هیجان ناشی از این مسابقه طناب‌کشی، تعادل بخش عرضه و تقاضای بازار مرغ به‌هم بخورد، دولت همزمان به عرضه گسترده مرغ منجمد در قالب طرح‌های تنظیم‌بازار روی آورده است. در این عرضه هر کیلو مرغ منجمد ترکیه‌ای، ۴۵ هزار تومان قیمت دارد

قیمت فروش مرغ گرم در بازار حداقل ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان و در حالت حداکثر تا ۷۰ هزار تومان گزارش شده است و برای خرید یک عدد مرغ گرم ۲.۸ کیلوگرمی با پوشش نایلونی که تحت عناوینی مثل مرغ ارگانیک عرضه می‌شود، به پرداخت رقم ۱۷۶ هزار و ۴۰۰ تومان نیاز دارید. همچنین انواع شیک و قطعه قطعه شده مرغ در بسته‌بندی‌های شیک دو کیلوگرمی، توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۱۹۸ هزار و ۹۰۰ تومان به‌فروش می‌رسد.

بیشتر بدانید | قیمت مرغ به‌صورت کیلویی اعلام می‌شود، اما با توجه به اینکه هر عدد مرغ تقریبا دو کیلوگرم است، موقع حساب کردن باید عدد اعلام شده در ضربدر ۲ کنید. به این ترتیب خریداران برای یک مرغ منجمد کامل به وزن تقریبی دو کیلوگرم ۹۰ هزار تومان پول می‌پردازند و قیمت یک مرغ گرم کامل با پوست، در حالت حداقل ۱۱۵ هزار تومان و در حالت حداکثر ۱۴۰ هزار تومان خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.