تاریخ انتشار : یکشنبه 26 فروردین 1403 - 10:26
کد خبر : 13378

۹۸ درصد مبتلایان کبد چرب از بیماری خود اطلاع ندارند

۹۸ درصد مبتلایان کبد چرب از بیماری خود اطلاع ندارند

فوق تخصص گوارش و بیماری‌های کبدی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۹۸ درصد مبتلایان کبد چرب از بیماری خود اطلاع ندارند.

فوق تخصص گوارش و بیماری‌های کبدی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۹۸ درصد مبتلایان کبد چرب از بیماری خود اطلاع ندارند.

به گزارش گیلانی ها خبر،  دکتر امیر صادقی با بیان اینکه از هفت سرطان شایع منجر به مرگ‌و میر در کشور، پنج مورد مربوط به سرطان‌های گوارشی است، بر ضرورت انجام غربالگری و آزمایش‌های زودتر از موعد بویژه در گروه‌های در معرض خطر تاکید کرد.

وی گفت: بیماری‌های دستگاه گوارش از جمله بیماری‌های شایع محسوب می‌شوند، شیوع این بیماری‌ها در ایران و دنیا روند صعودی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه سبک زندگی یکی از مهمترین علت‌های افزایش بار بیماری‌های گوارشی است خاطرنشان کرد: بی‌تحرکی، عادات بد غذایی و افزایش شیوع چاقی از جمله موارد تشدید کننده بیماری‌های گوارشی هستند.

صادقی با اشاره به اینکه بیشتر بیماری‌های گوارشی علامت‌ و یا نشانه اختصاصی ندارند، گفت: این بیماری‌ها معمولا از جمله بیماری‌های بدون علامت تلقی می‌شوند.

وی افزود: برای مثال بیشتر مبتلایان به کبد چرب از بیماری خود اطلاعی ندارند، چون این بیماری علامت خاصی هم ایجاد نمی‌کند.

به گفته این متخصص گوارش، مبتلایان به عفونت‌های هلیکوباکترپیلوری و زخم‌های گوارشی تا زمانی که دچار عوارضی مثل خونریزی و انسداد نشوند و یا حتی در فازهای انتهای مبتلا به سرطان نشوند، بدون نشانه هستند.

مبتلایان به دیابت و چربی خون از نظر ابتلا به کبد چرب تحت بررسی قرار گیرند

صادقی از سرطان کبد به عنوان یکی از بیماری‌های شایع دستگاه گوارش نام برد و افزود: در برخی گروهها حتما بررسی این بیماری در دستور کار است.

وی ادامه داد: به طور مثال برای افرادی که شاخص توده بدنی یا BMI آنان بالاتر از ۲۵ است و یا دور کمر در مردان بیش از ۱۰۰ سانت و در زنان بیش از ۹۰ سانت باشد، غربالگری کبد چرب ضرورت دارد.

این متخصص گوارش تاکید کرد: مبتلایان به دیابت، پر فشاری خون و چربی خون بالا باید از نظر ابتلا به کبد چرب تحت بررسی باشند.

فوق تخصص گوارش و بیماری‌های کبدی دانشگاه شهید بهشتی، با بیان اینکه امروزه شایع‌ترین علت ابتلا به سرطان کبد، کبد چرب است اضافه کرد: بیماری هپاتیت B نیز یکی از معضلاتی است که در کشور به حساب می‌آید و نیاز افراد است که حتما تحت بررسی و غربالگری باشند.

صادقی به راه‌های پیشگیری از بیماری‌های گوارشی نیز اشاره کرد و افزود: داشتن سبک زندگی سالم، انجام برنامه‌های ورزشی منظم حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ دقیقه در هفته ، برنامه‌ها و عادات غذایی مناسب و همچنین رژیم‌های غذایی مناسب، نداشتن اضافه وزن وپرهیز از مصرف سیگار و الکل باید مورد توجه باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.