تاریخ انتشار : شنبه 2 دی 1402 - 10:54
کد خبر : 11402

۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی بلاتکلیفند / هیچ کارگر جدیدی بیمه نمی‌شود

۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی بلاتکلیفند / هیچ کارگر جدیدی بیمه نمی‌شود

رئیس اتحادیه انجمن های صنفی کارگران ساختمانی با اشاره به قطع بیمه ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی طی سه سال گذشته از حضور ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی در صف انتظار بیمه و بلاتکلیفی آنها خبر داد و خواستار اجرای واقعی این مصوبه شد. صدور شناسنامه فنی ساخت.

به گزارش گیلانی ها خبر،  رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی:

رئیس اتحادیه انجمن های صنفی کارگران ساختمانی با اشاره به قطع بیمه ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی طی سه سال گذشته از حضور ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی در صف انتظار بیمه و بلاتکلیفی آنها خبر داد و خواستار اجرای واقعی این مصوبه شد. صدور شناسنامه فنی ساخت.

 

ایران تحلیل، اکبر شوکت ضمن اشاره به آخرین روند بیمه کارگران ساختمانی در کشور گفت: کارگران ساختمانی مانند سه سال گذشته همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند و استرس و اضطراب قطع بیمه با آن همراه بوده است. آنها به مدت سه سال

وی با بیان اینکه بیمه حدود ۳۰۰ هزار نفر طی سه سال گذشته قطع شده است، افزود: با وجود اصلاحات جزئی در خصوص قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس، هرچند نظر کمیسیون اجتماعی و نظر کار و تامین اجتماعی است. نمایندگان متفاوت بودند، اما آلانی در مجلس به یکباره چندین سال کار کارشناسی را رها کرد و موضوع جدید را تصویب کرد، اما اجرا نشد.

به گفته شوکت، در حال حاضر هیچ کارگر جدیدی بیمه نشده و نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر در انتظار بیمه هستند.

رئیس انجمن های صنفی کارگران ساختمانی در گفت وگویی گفت: اخیرا شاهکار جدیدی از سوی عده ای طرفدار ساخت و فروش ارائه شده است که با پیشنهادی که ارائه کرده اند تلاش می کنند منابع قانونی موجود را به نصف برسانند. تحت عنوان استعلام یعنی در صورت نتیجه نظرسنجی باید امید خود را نسبت به بیمه شدن ۵۰۰ هزار نفر از دست بدهیم و حداقل نیمی از افرادی که بیمه شده اند، بیمه آنها قطع می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود نظارت شدید متولیان و تشکل های صنفی شاهد چنین مسائلی هستیم؟ وی بیان کرد: یکی از بزرگترین نقاط ضعف اقتصاد که بخشی از آن باعث تورم و دوقطبی شدن جامعه و تشکیل طبقات فقیر و غنی می شود، عدم ایستادگی در مقابل مطالبات بیش از حد است. متأسفانه در صنعت ما به قدری پیشروان زیاد است که به راحتی حقوق کارگران ساختمانی را زیر پا می گذارند و از آن چشم پوشی می کنند که یکی از سخت ترین و زیان آورترین مشاغل است. با وجود اینکه ما تنها ۶ درصد از جمعیت شاغل کشور را تشکیل می دهیم، ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار ناشی از کارگران ساختمانی است.

شوکت در عین حال درباره الزام به داشتن شناسنامه فنی ساختمان و لزوم ثبت سطوح مهارتی نیروی کار گفت: اگرچه این موضوع در ماده ۴ قانون نظام مهندسی آمده است، اما در ماده ۱۸ قانون بهسازی فضا و کار. ما این قانون را در سال ۱۳۹۰ از مجلس گرفتیم و در ماده ۱۸ قانون بهبود فضای کسب و کار به طور کامل به آن اشاره شده است و ۱۰ سال برای آن اتحادیه صنفی راه اندازی کردیم، اما مافیای قدرت و ثروت اجازه نمی دهد مسیر اجرای قانون و عدالت برای کارگران ساختمانی و صنعت. ساخت و ساز اتفاق می افتد.

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی خاطرنشان کرد: در صورت واقعی بودن شناسنامه فنی، به اطلاعات کامل و جامع از مجموع یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی و استادکار که پیمانکاران اصلی ساخت و ساز در کشور هستند نیاز داریم. کشور و نوع کار، توانایی و کیفیت کار آنها. داشته است

شوکت افزود: به نمایندگی از کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی که بزرگترین تشکل کارگری با حدود ۵۰۰ انجمن است، اعلام می کنیم که هر زمان وزیر کار یا وزیر راه و شهرسازی اعلام کردند که آمادگی پیگیری مسائل را داریم. استفاده از ظرفیت انجمن های سراسر کشور

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.