تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آذر 1402 - 9:58
کد خبر : 11159

چرا طلا برای سرمایه‌گذاران ایرانی خوش‌رنگ‌تر است؟/مقایسه رشد یک‌ساله قیمت طلای ۱۸ عیار و انس

چرا طلا برای سرمایه‌گذاران ایرانی خوش‌رنگ‌تر است؟/مقایسه رشد یک‌ساله قیمت طلای ۱۸ عیار و انس

قیمت جهانی طلا در مقایسه با یک سال پیش نهایتا ۱۱.۵ درصد رشد کرده اما قیمت طلا در بازار داخلی ظرف همین مدت دست‌کم ۵۰ درصد بالا رفته و سکه امامی با بازدهی ۶۵ درصدی روبرو است.

قیمت جهانی طلا در مقایسه با یک سال پیش نهایتا ۱۱.۵ درصد رشد کرده اما قیمت طلا در بازار داخلی ظرف همین مدت دست‌کم ۵۰ درصد بالا رفته و سکه امامی با بازدهی ۶۵ درصدی روبرو است.
به گزارش گیلانی ها خبر، قیمت طلا ۱۹ آذر ۱۴۰۲ در بازار ایران، کار خود را از محدوده دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به ازای هر گرم آغاز کرد و تا ظهر به دو میلیون و ۴۵۷ هزار تومان رسید. قیمت جهانی طلا هم و فعلا در جایگاه دو هزار و پنج دلار روزگار می‌گذراند، اما نباید از این مسئله غافل شویم که انس دوشنبه هفته گذشته، برای ساعاتی روی قله دو هزار و ۱۳۸ دلار ایستاد.
 انس یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در بازار ایران است و اگرچه معمولا موقع نزولی بودن بازار، این پیوند نادیده می‌شود، اما هر نوع حرکت افزایشی را با آغوش باز می‌پذیرند. بازار طلای داخل کشور هفته گذشته تحت تاثیر اخبار تند و تیز رشد قیمت انس قرار گرفت و حداقل بخشی از سرمایه‌گذاران به وسوسه همراهی بازار داخل کشور با این روند، مشتاق خرید طلای ۱۸ عیار و سکه شدند. بررسی معاملات طلا چه در داخل و چه در خارج کشور نشان می‌دهد چرخ روزگار به کام این گروه از سرمایه‌گذاران نچرخیده و طلا فعلا کبریت بی‌خطر است. اگر پیش خودتان تصور می‌کنید، سرمایه‌گذاران طلا در بازار داخل محتاج ترحم و دلسوزی هستند، سخت در اشتباه هستید، چون فلز زرد، چه در قالب طلای ۱۸ عیار و چه در قالب سکه، پنج تا شش برابر بازار جهانی طلا سودآوری داشته است.
آخرین قیمت طلا و سکه در بازار داخل
قیمت طلا امروز دوشنبه ۱۹ آذر به محدوده دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۴۵۷ هزار تومان رسید. یک‌هفته پیش برای همین مقدار طلا باید دو میلیون و ۵۲۳ هزار تومان هزینه پرداخت می‌کردید. قیمت طلا ۱۸ عیار به این ترتیب ظرف مدت یک‌هفته تقریبا به ازای هر گرم ۶۷ هزار تومان ارزان شده است.
قیمت سکه امامی با رسیدن به محدوده ۲۹ میلیون و ۳۶۴ هزار تومان تا ۲۹ میلیون و ۴۶۵ هزار تومان در مقایسه با هفته گذشته ۳۵۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه می‌کند. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در همین مدت حدود ۴۰۰ هزار تومان ارزان شده است و ارزش آن معادل ۱.۵ درصد افت کرده.
قیمت سکه نیم بهار آزادی، امروز یکشنبه ۱۹ آذر با عقب‌نشینی ۳۰۰ هزار تومانی به ۱۵ ملیون و ۳۶۰ هزار رسیده و برای خرید ربع سکه باید ۱۰ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان پول پرداخت کنید. قیمت ربع سکه هم در مقایسه با هفته قبل نزدیک ۲۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.
خرید سکه گرمی روز یکشنبه هفته گذشته با قیمت زیر پنج میلیون و ۹۷۰ هزار تومان امکان‌پذیر نبود، اما اگر خوش‌شانس باشید و فروشنده پیدا کنید، قیمت سکه گرمی امروز یکشنبه ۱۹ آذر با کاهش ۲۵۰ هزار تومانی به پنج میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسیده است.
خرید سکه طلا را باید در شرایطی با احتیاط بررسی کرد که حباب قیمت سکه امامی پنج میلیون و ۴۹۰ هزار تومان، حباب قیمت سکه طرح قدیم، یک میلیون و ۸۸۵ هزار تومان و حباب قیمت نیم سکه معادل سه میلیون و ۳۹۷ هزار تومان هزار تومان برآورد می‌شود.
حباب قیمت سکه ربع بهار آزادی به چهار میلیون و ۳۹۵ هزار تومان رسیده. قیمت ربع سکه امروز ۱۰ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان است و به این ترتیب باید گفت سکه ربع بهار آزادی فعلا ۴۰ درصد بالای ارزش ذاتی آن فروخته می‌شود. حباب قیمت سکه گرمی حجم بیشتری دارد و باید آن را معادل دو میلیون و ۷۷۰ هزار تومان در نظر گرفت.
سبقت طلای ۱۸ عیار از بازار جهانی طلا
قیمت جهانی طلا هفته قبل تا مرز دو هزار و ۱۳۸ دلار پیش رفت. گروهی از سرمایه‌گذاران توقع داشتند بازار طلای داخل کشور نیز واکنشی مشابه داشته باشد و به سمت مرز و محدوده‌های جدید حرکت کند، اما هیچکدام از این پیش‌بینی‌ها محقق نشد تا بازار طلا مقداری احساس سرخوردگی کند. اگرچه بررسی دقیق بازار نکات قابل توجهی را درباره وضعیت سرمایه‌گذاران ایرانی افشا می‌کند.
قیمت جهانی طلا روز شنبه ۱۱ آذرماه رکورد جدیدی ثبت کرد و تا دو هزار و ۷۲ دلار و ۱۲ سنت پیش رفت. رصد بازار نشان می‌دهد در روز ۱۳ آذر انس برای ساعاتی تا سقف قیمت دو هزار و ۱۳۸ دلار پیشروی کرده، اما نهایتا به دو هزار و ۳۰ دلار برگشت و در پایان معاملات روز شنبه ۱۸ آذر روی پله دو هزار و پنج دلار ایستاد.
قیمت جهانی طلا در مقایسه با یک سال پیش ۱۱.۵ درصد افزایش پیدا کرده ولی قیمت طلا در بازار داخلی ظرف همین مدت دست‌کم ۵۰ درصد رشد داشته است. آذر پارسال برای خرید یک گرم طلا نهایتا باید یک میلیون و ۶۳۵ هزار و ۸۰۰ تومان پول پرداخت می‌کردید. در پایان هفته اول اسفند سال ۱۴۰۱، قیمت طلا به رکورد تاریخی دو میلیون و ۷۷۶ هزار و ۶۰۰ تومان دست پیدا کرد، اما قبل از شروع سال جدید ناچار شد تا یک میلیون و ۹۹۲ هزار و ۶۰۰ تومان عقب‌نشینی کند. قله قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار در سال ۱۴۰۲ را دهم اردیبهشت با رسیدن به نقطه دو میلیون و ۷۴۸ هزار تومان شاهد بودیم و پس از آن قیمت طلا در سیزدهم مهرماه تا دو میلیون و ۲۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان عقب رفت. آخرین قیمت طلا ۱۸ گرمی دو میلیون و ۴۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان بود که میزان بازدهی طلا در بازار داخل را به حدود ۵۰ درصد می‌رساند.
سکه امامی که در جریان معاملات ابتدای هفته جاری در محدوده ۲۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان آفتابی شده، ماجراجویی خود را سال گذشته در ۱۸ آذرماه از ۱۷ میلیون و ۸۱۵ هزار تومان آغاز کرد و فعلا به‌خاطر کسب بازدهی ۶۵ درصدی سرمایه‌گذاران را سرذوق نگه داشته است.
سکه گرمی که قیمت پایین‌تری دارد و شاید به همین خاطر باب دندان سرمایه‌گذاران به نظر برسد، در عرض یک‌سال گذشته ۵۰ درصد رشد را تجربه کرده و از سه میلیون و ۸۱۰ هزار تومان به پنج میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسیده است؛ و با وجود تمام افت و خیزها، سکه گرمی ظرف یک‌سال اخیر حتی به محدوده سه میلیون و ۸۱۰ هزار تومان ۱۸ آذر ۱۴۰۱، نزدیک نشده است، اما بیشترین بازدهی را سرمایه‌گذاران در اوایل اردیبهشت امسال کسب کرده‌اند.
قیمت سکه گرمی روز دهم اردیبهشت، به قله تاریخی هفت میلیون و ۷۲۰ هزار تومان دست پیدا کرد. بیشتر افرادی که تحت تاثیر اخباری هیجانی و پس از شکسته شدن رکوردهای متوالی قیمت سکه گرمی تازه به فکر خرید و سرمایه‌گذاری افتادند، متحمل ضرر و زیان شده‌اند. مثلا در بازه شش‌ماهه قیمت سکه گرمی حدود ۳۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده و حدود پنج درصد ارزان شده است.
سکه نیم بهار آزادی با افزایش چهار میلیون و ۸۳۰ هزار تومانی توانسته جایگاه خود را از ۱۰ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان بهبود ببخشد. این میزان رشد به معنای بهبود ۴۶ درصدی دارایی سرمایه‌گذاران است. قیمت نیم سکه دهم اردیبهشت امسال تا ۱۹ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان هم پیش رفت. قطعا برد با کسانی بوده که در همین بازه زمانی برای فروش نیم سکه اقدام کرده‌اند و با کسب سود ۸۸ درصدی از بازار خارج شده‌اند.
ربع بهار آزادی فعلا کمترین بازدهی را میان انواع سکه به خود اختصاص داده است. این سکه ۱۸ آذر پارسال هفت میلیون و ۵۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود و پس از تجربه روز‌هایی پرفراز و نشیب در جایگاه ۱۰ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان آرام گرفته که نشانه بازدهی ۳۸ درصدی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.