تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مهر 1402 - 12:37
کد خبر : 9168

پیوند قلب خوک به انسان برای دومین بار

پیوند قلب خوک به انسان برای دومین بار

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند اعلام کرد برای دومین بار در تاریخ، قلب یک خوک اصلاح ژنتیکی شده را به یک گیرنده انسانی زنده پیوند زده است.

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند اعلام کرد برای دومین بار در تاریخ، قلب یک خوک اصلاح ژنتیکی شده را به یک گیرنده انسانی زنده پیوند زده است.

به گزارش گیلانی ها خبر،  و به نقل از سی‌ان‌ان، نخستین پیوند قلب خوک به انسان در ژانویه ۲۰۲۲ با موفقیت انجام شد، اما بیمار بعد از چند ماه جان سپرد. اکنون برای دومین بار این جراحی حیرت انگیز انجام شده است.

این جراحی پیشگامانه در تاریخ ۲۰ سپتامبر در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند(UMMC) توسط همان تیم پیوند انجام شده است.

گیرنده این قلب، لارنس فوست(Lawrence Faucette) ۵۸ ساله است که در حال حاضر بدون کمک هر دستگاهی به تنهایی نفس می‌کشد و قلبش بدون هیچ گونه کمکی از دستگاه‌های حمایتی به خوبی کار می‌کند.

فوست بیماری قلبی حاد و به پیوند قلب نیاز داشت. تیم پیوند در بیانیه‌ای اعلام کرد که او از قبل بیماری عروق محیطی و عوارض خونریزی داخلی داشت که او را واجد شرایط پیوند قلب سنتی نمی‌کرد. وی در نهایت در ۱۴ سپتامبر پس از شناسایی علائم نارسایی قلبی در بیمارستان بستری شد.

فوست در یک مصاحبه چند روز قبل از عمل جراحی گفت: تنها یک امید برای من باقی مانده و آن، پیوند قلب خوک است.

این عمل جراحی آزمایشی پیوند بیگانه یا بیگانه‌پیوندی(Xenotransplantation) از سوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده(FDA) مجوز داشت. طبق گفته این سازمان، این برنامه یک مسیر بالقوه برای یک بیمار با یک بیماری یا شرایط جدی یا تهدید کننده زندگی را در دسترس قرار می‌دهد که هیچ گزینه درمانی جایگزینی ندارد.

قلب مورد استفاده در این جراحی، از یک خوک اصلاح شده ژنتیکی تهیه شد. این حیوان دارای ۱۰ ژن ویرایش شده از جمله سه ژن غیرفعال شده برای از بین بردن قند آلفا گال در سلول‌های خون خوک که می‌تواند واکنش شدیدی در سیستم ایمنی بدن انسان ایجاد کند و باعث رد پیوند شود، بود. همچنین یک ژن اضافی برای کنترل رشد قلب خوک اصلاح شد، در حالی که ۶ ژن انسانی به ژنوم حیوان اضافه شد تا پذیرش توسط سیستم ایمنی انسان افزایش یابد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای اولین بار خوک‌های ویرایش شده ژنتیکی را در سال ۲۰۲۰ برای استفاده و مصرف درمانی بالقوه تایید کرد.

پزشکان همچنین در حال درمان فوست با یک پادتن آزمایشی برای سرکوب بیشتر سیستم ایمنی و جلوگیری از رد پیوند هستند. او برای شناسایی هرگونه نشانه رد پیوند یا هرگونه ایجاد ویروس‌های مرتبط با خوک به دقت تحت نظر خواهد بود. ضمن اینکه خوک اهداکننده نیز از نظر هر گونه علائم ویروسی یا پاتوژن به دقت غربالگری شده بود.

دکتر بارتلی گریفیث جراحی که این پیوند را انجام داده و استاد جراحی در دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند است، گفت: ما بار دیگر به یک بیمار در حال مرگ فرصتی برای زندگی طولانی‌تر ارائه می‌دهیم و از آقای فوست به خاطر شجاعت و تمایلش برای کمک به پیشرفت دانش در این زمینه بسیار سپاسگزاریم.

فوست به طور کامل با این درمان آزمایشی موافقت کرده و از تمام خطرات بالقوه آن مطلع شده است. علاوه بر این، او تحت ارزیابی کامل روانپزشکی قرار گرفته و پرونده او با یک متخصص اخلاق پزشکی نیز در میان گذاشته شده است.

لارنس فوست پدر دو فرزند و یک کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکاست که قبل از بازنشستگی به عنوان تکنسین آزمایشگاه در مؤسسه ملی بهداشت کار کرده است.

همسرش می‌گوید: ما هیچ انتظاری جز امیدواری برای گذراندن زمان بیشتر با هم نداریم. این می‌تواند به سادگی نشستن در ایوان و نوشیدن قهوه با هم باشد.

همانطور که اشاره شد، دانشگاه مریلند در ژانویه ۲۰۲۲ اولین جراحی آزمایشی از این دست را روی دیوید بنت ۵۷ ساله انجام داد که متاسفانه وی دو ماه پس از جراحی درگذشت.

در حالی که در مورد بنت، هیچ نشانه‌ای از رد پیوند در هفته‌های اول پس از پیوند وجود نداشت، تیم کالبد شکافی به این نتیجه رسید که بنت در نهایت به دلیل نارسایی قلبی به دلیل «تعداد پیچیده‌ای از عوامل» از جمله وضعیت بنت قبل از جراحی درگذشته است.

بنت قبل از پیوند در بیمارستان بستری شده بود و ۶ هفته قبل از پیوند به دستگاه کمک به ریه و قلب متصل شده بود. با این حال، یک مطالعه موردی توسط پزشکان نشان داد که شواهدی از ویروس خوک در وی وجود داشت که قبلاً شناسایی نشده بود.

به گواه آمار رسمی دولت آمریکا، بیش از ۱۱۳ هزار نفر در این کشور در صف پیوند اعضا وجود دارند که از جمله ۳۳۵۴ نفر به قلب نیاز دارند. کارشناسان می‌گویند هر روز ۱۷ نفر در انتظار یک عضو جان خود را از دست می‌دهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.