تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 مهر 1402 - 11:12
کد خبر : 9269

پروپاگاندای جدید اوکراین علیه پهپادهای ایران

پروپاگاندای جدید اوکراین علیه پهپادهای ایران

دولت اوکراین در یک سند ۴۷ صفحه‌ای که برای متحدان غربی خود ارسال کرده ادعاهای جدیدی درباره پهپادهای ایران مطرح کرده است.

به گزارش گیلانی ها خبر،  دولت اوکراین در یک سند ۴۷ صفحه‌ای که برای متحدان غربی خود ارسال کرده ادعاهای جدیدی درباره پهپادهای ایران مطرح کرده است.

پروپاگاندای جدید اوکراین علیه پهپادهای ایران

به گزارش گیلانی ها خبر، یک روزنامه انگلیسی به نقل از منابعی مدعی شده اوکراین از کشورهای غربی برای حمله به کارخانه‌های تولید پهپاد در سه کشور ایران، سوریه و روسیه شده است.

روزنامه گاردین ادعا کرده کی‌یف در سند محرمانه‌ای که برای متحدان غربی‌اش ارسال کرده مدعی شده پهپادهای انتحاری ایرانی که از آنها برای حمله به شهرهای اوکراین استفاده شده پر از قطعات اروپایی هستند.

مطابق این گزارش، در این سند ۴۷ صفحه‌ای که دولت اوکراین در ماه آگوست برای دولت‌های گروه ۷ ارسال کرده مدعی شده که در سه ماه گذشته بیش از ۶۰۰ حمله با استفاده از پهپادهای دارای فناوری‌های غربی به شهرهای مختلف اوکراین صورت گرفته است.

گاردین مدعی شده طبق این سند که در اختیار این روزنامه انگلیسی قرار گرفته ۵۲ قطعه الکترونیکی ساخت شرکت‌های غربی در پهپادهای شاهد-۱۳۱ و ۵۷ قطعه دیگر در مدل شاهد-۱۳۶ وجود داشته است.

اوکراین در این سند مدعی شده شرکت‌های سازنده این قطعات در ایالات متحده، سوئیس، هلند، آلمان، کانادا، ژاپن و لهستان مستقر هستند. کی‌یف همچنین مدعی شده که ایران با استفاده از کارخانه‌ سوریه‌ای خط تولید ساخت پهپاد خودش را متنوع کرده است.

از جمله پیشنهاداتی که کی‌یف برای مقابله با این روند پیشنهاد کرده حمله موشکی به کارخانه‌های ساخت این پهپادها در ایران و سوریه و همچنین سایت‌های احتمالی ساخت آنها در روسیه بوده است.

در این سند آمده است: «چنانچه شرکا ابرازهای لازم برای این حمله را فراهم کنند اقدام فوق توسط نیروهای مسلح اوکراین قابل انجام است.»

ادعاهای جدید بخشی از پروپاگاندای جدید اوکراین علیه ایران در آستانه فرا رسیدن موعد انقضای تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ۱۸ اکتبر هستند.

تحلیلگران می‌گویند کی‌یف در ماه‌های گذشته به نیابت از آمریکا و کشورهای غربی تبلیغات منفی درباره برنامه موشکی و پهپادی ایران را کلید زده است.

مطابق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که حدود ۸ سال پیش برای تأیید برجام صادر شد  محدودیت‌های اعمال‌شده این سازمان در خصوص فعالیت‌های مربوط به موشک‌هالی بالیستیک ایران ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ منقضی خواهند شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز ۲۳ شهریور اعلام کرد نامه‌ای از فرانسه، انگلیس و آلمان دریافت کرده که در آن اعلام شده آنها قصد ندارد تحریم‌های موشکی علیه ایران را رفع کنند.

تحلیلگران پیش از این گفته‌اند تصمیم کشورهای اروپایی به معنای آن خواهد بود که این کشورها  قصد فعال کردن ساز و کار موسوم به «اسنپ‌بک» (بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل که به «مکانیسم ماشه» مشهور شده) را ندارند و تنها به دنبال حفظ تحریم‌های شخصی خود علیه برنامه موشکی ایران هستند.

منظور از مکانیسم اسنپ‌بک (ماشه) همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهای ۳۶ و ۳۷ در توافق هسته‌ای برجام است که در آنها مسائل مربوط به  حل و فصل اختلاف میان  طرف‌های برجام، در صورت بروز مناقشه مفصلاً شرح داده شده‌اند.

این دو بند از آنجا که رجوع به آنها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شود به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌اند.  هر یک از طرف‌های گروه ۱+۴ در صورت متهم کردن ایران به نقض مفاد آن، می‌توانند از آن برای برگرداندن قطعنامه‌های تحریمی بین‌المللی استفاده کنند.

خبرگزاری رویترز نیز در پیش‌خبری که تیرماه گزارش داده بود همسو با تحلیل فوق تأیید کرده بود که قصد کشورهای اروپایی کلید زدن این مکانیسم نیست. سه منبع به این خبرگزاری گفته‌ بودند که کشورهای اروپایی قصد حرکت در این مسیر را ندارند.

در ماه‌های گذشته، آمریکا و کشورهای غربی با نزدیک شدن به موعد اکتبر ۲۰۲۳ برای رفع محدودیت‌های موشکی علیه ایران به زمینه‌چینی برای فرار از تعهدات خود روی آورده‌اند.

در همین راستا، اوکراین و کشورهای غربی در ماه‌های گذشته بارها ادعای انتقال پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را مطرح کردند. کشورهای غربی همچنین ادعا کرده‌اند که ایران ممکن است اقدام به ارسال موشک‌های بالیستیک به روسیه بکند.

این ادعاها بارها از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تکذیب شده است. مضاف بر این، اوکراین و کشورهای غربی هیچ‌یک مستنداتی در صحت این ادعاها ارائه نکرده‌اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.