تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 آبان 1402 - 11:38
کد خبر : 10197

هوش مصنوعی «دو برابر» روش‌های معمول، سرطان را تشخیص می‌دهد و شدت آن را درجه‌بندی می‌کند

هوش مصنوعی «دو برابر» روش‌های معمول، سرطان را تشخیص می‌دهد و شدت آن را درجه‌بندی می‌کند

نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد که هوش مصنوعی در درجه‌بندی میزان تهاجمی بودن نوع نادر سرطان از طریق اسکن، تقریباً «دو برابر بهتر» از روش فعلی عمل می‌کند. بر اساس این تحقیق، هوش مصنوعی در تشخیص جزئیات غیرقابل مشاهده با چشم غیرمسلح، ۸۲ درصد دقیق بوده است، در حالی که دقت روش کنونی تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی ۴۴ درصد است. محققان بیمارستان رویال مارسدن و موسسه تحقیقات سرطان در بریتانیا می‌گویند که این مزیت هوش مصنوعی می‌تواند درمان سرطان را بهبود بخشد و سالانه هزاران نفر از آن بهره‌مند شوند.

به گزارش گیلانی ها خبر،  نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد که هوش مصنوعی در درجه‌بندی میزان تهاجمی بودن نوع نادر سرطان از طریق اسکن، تقریباً «دو برابر بهتر» از روش فعلی عمل می‌کند. بر اساس این تحقیق، هوش مصنوعی در تشخیص جزئیات غیرقابل مشاهده با چشم غیرمسلح، ۸۲ درصد دقیق بوده است، در حالی که دقت روش کنونی تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی ۴۴ درصد است. محققان بیمارستان رویال مارسدن و موسسه تحقیقات سرطان در بریتانیا می‌گویند که این مزیت هوش مصنوعی می‌تواند درمان سرطان را بهبود بخشد و سالانه هزاران نفر از آن بهره‌مند شوند.
نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد که هوش مصنوعی در درجه‌بندی میزان تهاجمی بودن نوع نادر سرطان از طریق اسکن، تقریباً «دو برابر بهتر» از روش فعلی عمل می‌کند.

بر اساس این تحقیق، هوش مصنوعی در تشخیص جزئیات غیرقابل مشاهده با چشم غیرمسلح، ۸۲ درصد دقیق بوده است، در حالی که دقت روش کنونی تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی ۴۴ درصد است.

محققان بیمارستان رویال مارسدن و موسسه تحقیقات سرطان در بریتانیا می‌گویند که این مزیت هوش مصنوعی می‌تواند درمان سرطان را بهبود بخشد و سالانه هزاران نفر از آن بهره‌مند شوند.

این پژوهشگران همچنین از ظرفیت بالقوه هوش مصنوعی برای تشخیص زودهنگام انواع سرطان‌ها نیز هیجان‌زده هستند.

هوش مصنوعی در حال حاضر برای تشخیص سرطان پستان و کاهش زمان درمان آن، امیدواری زیادی ایجاد کرده است

کامپیوترها می‌توانند مقادیر عظیمی از اطلاعات را بگیرند و آموزش ببینند تا الگوهای موجود در آن را شناسایی کنند و از این طریق پیش بینی کنند، مسائل را حل کنند و حتی از اشتباهات خود درس بگیرند.

پروفسور کریستینا مسیو، متخصص رادیولوژی در بنیاد رویال مارسدن بریتانیا و استاد مؤسسه تحقیقات سرطان لندن، می‌گوید: «مااز ظرفیت بالقوه این فناوری پیشرفته فوق‌العاده هیجان‌زده هستیم. این می‌تواند منجر به نتایج بهتر برای بیماران، از طریق تشخیص سریع‌تر و درمان مؤثرتر برای آنها شود.

محققان در نشریه لنست انکولوژی نوشته‌اند که در اسکن ۱۷۰ بیمار از تکنیکی به نام رادیومیک برای شناسایی علائم غیرقابل مشاهده «سارکوم خلفی صفاقی» که در بافت هم‌بند پشت شکم ایجاد می‌شود، استفاده کرده‌اند.

با این داده‌ها، الگوریتم هوش مصنوعی توانست تهاجمی بودن ۸۹ تومور دیگر بیماران در بیمارستان‌های اروپا و آمریکا را از طریق اسکن، بسیار دقیق‌تر از نمونه برداری که در آن تنها بخش کوچکی از بافت سرطانی زیر میکروسکوپ تجزیه و تحلیل می شود، درجه بندی کند.

«تشخیص سریع‌تر»

وقتی تینا مک لاگلان، پرستار دندانپزشکی، در ژوئن سال گذشته، پس از درد معده با سارکوم در پشت شکمش تشخیص داده شد، پزشکان برای یافتن این مشکل به تصاویر اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) تکیه کردند.

آنها به این نتیجه رسیدند که انجام بیوپسی سوزنی برای او بسیار خطرناک است.

تومور این فرد ۶۵ ساله اهل بدفوردشایر، حالا برداشته شده و اکنون هر سه ماه یکبار برای اسکن به رویال مارسدن مراجعه می‌کند.

او بخشی از آزمایش هوش مصنوعی نبود اما به بی‌بی‌سی گفت که این کار به سایر بیماران کمک می‌کند.

خانم مک لافلان گفت: «شما برای اولین اسکن مراجعه می‌کنید و آنها نمی‌توانند به شما بگویند که چیست. آنها در تمام مدت درمان به من نگفتند، تا بعد از بافت شناسی پس از عمل به من چیزی نگفتند، بنابراین واقعاً مفید است که فوراً بدانید. امیدواریم که این امر منجر به تشخیص سریع‌تر شود.»

«درمان متناسب برای بیمار»

سالانه حدود ۴۳۰۰ نفر در انگلستان مبتلا به این نوع سرطان تشخیص داده می‌شوند.

پروفسور مسیو امیدوار است که این فناوری در نهایت بتواند در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد و بیماران پرخطر تحت درمان خاصی قرار گیرند، در حالی که در موارد کم‌خطر از درمان‌های غیر ضروری و اسکن‌های بعدی در امان هستند.

دکتر پل هوانگ، از مؤسسه تحقیقات سرطان لندن، گفت: «این نوع فناوری این ظرفیت را دارد که زندگی افراد مبتلا به سارکوم را متحول کند و برنامه‌های درمانی متناسب با بیولوژی خاص سرطان آن‌ها را ممکن می‌کند. دیدن چنین یافته‌های امیدوارکننده‌ای فوق‌العاده است.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.