تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 شهریور 1402 - 15:54
کد خبر : 8999

هر ۷ دقیقه یک نفر به آلزایمر مبتلا می‌شود

هر ۷ دقیقه یک نفر به آلزایمر مبتلا می‌شود

معصومه صالحی، مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران، با بیان اینکه در جهان هر سه ثانیه و در ایران هر هفت دقیقه، یک نفر به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شود، از اجرای آزمایشی غربالگری این بیماری در سنین ۶۰ تا ۷۵سال در دو استان کشور برای تشخیص زودرس آن، خبر داد.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از ایسنا، معصومه صالحی، مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران، با بیان اینکه در جهان هر سه ثانیه و در ایران هر هفت دقیقه، یک نفر به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شود، از اجرای آزمایشی غربالگری این بیماری در سنین ۶۰ تا ۷۵سال در دو استان کشور برای تشخیص زودرس آن، خبر داد.

او گفت: دمانس انواع مختلفی دارد که یکی از شایع‌ترین انواع آن، بیماری آلزایمر است، مشخص شده است که اگر از کودکی به امر پیشگیری فکر شود، در بزرگسالی تا ۴۰ درصد کاهش ابتلا به آلزایمر را شاهد خواهیم بود. دنبال‌کردن سبک زندگی سالم، استفاده از کمربند ایمنی هنگام نشستن در اتومبیل، آموختن یک یا چند زبان یا هنر دیگر به کودک، جلوگیری از واردآمدن ضربه به سر کودک، داشتن ارتباطات اجتماعی قوی و… همگی نقش مؤثری در پیشگیری از بروز بیماری آلزایمر دارند.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با اشاره به اینکه برخی دمانس‌ها قابل بازگشت هستند، ادامه داد: در واقع با از بین بردن علت، معلول هم از بین می‌رود و بیماری درمان می‌شود. این علت‌ها شامل اختلال در عملکرد تیروئید، تومورهای مغزی، برخی عفونت‌ها، بیهوشی طولانی‌مدت و… است که اگر کنترل شوند، دمانس و اختلالات فراموشی و عملکردی از بین می‌رود.

او با تأکید بر اهمیت شناسایی سریع‌تر بروز بیماری آلزایمر، درباره طرح جدیدی که انجمن آلزایمر ایران با سازمان بهداشت جهانی آغاز کرده است، توضیح داد: از کارشناسان بهزیستی و دیگر متخصصان مربوطه از ۱۴ استان دعوت به عمل آوردیم و برخی آموزش‌های لازم را به آن‌ها دادیم تا بتوانند بهتر از فرد مبتلا به آلزایمر مراقبت کنند.

صالحی با اشاره به اینکه با هر یک سال پیشگیری از بروز آلزایمر می‌توان پنج سال بروز بیماری را به تعویق انداخت، تصریح کرد: اختلال حافظه کوتاه‌مدت، تغییرات در حالات و رفتار، مشکلات در انجام کارهای عادی، ضعف بیان، ضعف یا کاهش قضاوت، گم‌کردن زمان و مکان، مشکلات در تفکر ذهنی، اختلال در درک تصاویر و تشخیص اندازه و فاصله آن‌ها، جابه‌جا گذاشتن اجسام و ازدست‌دادن انگیزه، از نشانه‌های مهم برای هشدار بروز آلزایمر است.

او افزود: درصورتی‌که سه مورد از موارد یادشده را در سالمندان خانواده خود مشاهده کردید، یک علامت هشدار است که ممکن است پیش‌درآمد ابتلا به آلزایمر در آستانه وقوع باشد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.