تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 مهر 1401 - 14:01
کد خبر : 776

نظم نوین جهانی مورد نظر روسیه کدام است؟ آیا پوتین قادر به تحمیل آن است؟

نظم نوین جهانی مورد نظر روسیه کدام است؟ آیا پوتین قادر به تحمیل آن است؟

احمد الهواس نویسنده و محقق می‌گوید: سخن گفتن درباره نظم نوین جهانی بدون درگیری بزرگ جهانی بین قدرت‌های بزرگ برای ایجاد چنین نظمی غیرممکن است.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از الجزیره، احمد الهواس نویسنده و محقق می‌گوید: سخن گفتن درباره نظم نوین جهانی بدون درگیری بزرگ جهانی بین قدرت‌های بزرگ برای ایجاد چنین نظمی غیرممکن است.

الهواس در گفتگو با برنامه «الاتجاه المعاکس» (جهت مخالف) افزود: نظم جهانی کنونی را آمریکا از قرن هجدهم ساخته است و از آن زمان تاکنون برای رهبری و کنترل جهان تلاش کرده است.

وی با اشاره به استناد به اظهارات باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا و دیدگاههای برخی از آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه روسیه صرفا یک ایستگاه سوخت است که پرچم یک کشور در آن قرار دارد، اظهار داشت: آمریکا به روسیه به عنوان یک ابرقدرت نگاه نمی‌کند.

این تحلیلگر عرب تهدید پوتین مبنی بر استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ علیه اوکراین را دلیلی مبنی بر ناتوانی وی پس از احساس نابودی روسیه «پس از ناکامی‌های اخیر میدانی» دانست و افزود که این موضوع با قدرت این کشور برای تغییر نظم جهانی منافات دارد.

الهواس معتقد است که اگر غرب تصمیم به افزایش حجم کمک‌های نظامی به اوکراین بگیرد، قادر خواهد بود به مسکو پایتخت روسیه هم برسد.

در مقابل، نواف ابراهیم تحلیلگر سیاسی می‌گوید: روسیه به تنهایی به دنبال ایجاد نظم نوین جهانی نیست بلکه برای شکستن هژمونی غرب بر سازمان ملل و تضمین رسیدن صداهای ملت‌های سرکوب شده جهان بویژه ملت‌های ستم دیده آفریقایی تلاش می‌کند.

براساس گفته ابراهیم، روسیه تغییر نقشه بین الملی را از طریق ضمیمه کردن چهار منطقه اوکراین پس از همه پرسی آغاز کرده است در حالی که این موضوع از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون رخ نداده است و این تغییر، تغییرات متعددی را در جهان به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه روسیه یک کشور قدرتمند است که قادر به تحمیل نظم نوین جهانی هست، و غرب از آن می‌ترسد زیرا مهمترین منابع آن‌ها یعنی گاز را تامین می‌کند، بیان کرد: اروپا به دلیل توقف گاز روسیه، زمستان سختی را در پیش خواهد داشت و از سرمای سخت رنج خواهد برد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.