تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 آذر 1402 - 12:22
کد خبر : 11341

موافقان و مخالفان لایحه بودجه ۱۴۰۳ چه گفتند؟

موافقان و مخالفان لایحه بودجه ۱۴۰۳ چه گفتند؟

در نشست علنی امروز مجلس، بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار قرار گرفت که بیش از ۶۰ نفر از نمایندگان برای سخنرانی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس ثبت‌نام کرده بودند، مخالفان نیز به بیان دیدگاه‌ها و دلایل خود در مخالفت با کلیات لایحه پرداختند.

در نشست علنی امروز مجلس، بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار قرار گرفت که بیش از ۶۰ نفر از نمایندگان برای سخنرانی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس ثبت‌نام کرده بودند، مخالفان نیز به بیان دیدگاه‌ها و دلایل خود در مخالفت با کلیات لایحه پرداختند.

به گزارش گیلانی ها خبر، در نشست علنی امروز _چهارشنبه بیست و نهم آذر_ مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار قرار گرفت و بیش از ۶۰ نفر از نمایندگان برای سخنرانی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس ثبت‌نام کرده بودند، مخالفان نیز به بیان دیدگاه‌ها و دلایل خود در مخالفت با کلیات لایحه پرداختند.

نمایندگان مخالف کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ چه گفتند؟

افزایش مالیات بر ارزش افزوده در جامعه تورم ایجاد می‌کند

مهدی اسماعیلی، نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در جلسه علنی امروز مجلس گفت: علت مخالفت من با کلیات لایحه بودجه، افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده است.

نماینده مردم میانه اظهار کرد: افزایش مالیات بر ارزش افزوده باعث ایجاد تورم در جامعه می‌شود و ما پیش از این، تورم ناشی از این موضوع را تجربه کرده‌ایم.

وی افزود: تعداد دیگری از نمایندگان هم نسبت به افزایش مالیات بر ارزش افزوده واکنش‌های جدی داشته‌اند و افزایش مالیات بر ارزش افزوده را باعث ایجاد تورم در جامعه دانسته‌اند.

لایحه بودجه ۱۴۰۳ بر اساس لایحه برنامه هفتم تنظیم شده است

حسین‌علی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: در بودجه افزایش ۴۹.۸ درصدی درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده که افزایش درآمدها در این بخش باعث تحمیل فشار به افرادی که پیش از این مالیات پرداخت می‌کردند، می‌شود و در نهایت رکورد تورمی در جامعه را به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم شاهین‌شهر اظهار کرد: درآمدهای دولت از محل فروش خدمات از ۱۸۱ همت به ۲۷۵ همت افزایش یافته که این باعث ایجاد تورم در جامعه می‌شود.

وی افزود: بودجه شرکت‌های دولتی باید پانزدهم آبان به مجلس ارائه می‌شد که هنوز ارائه نشده و این در حالی است که بودجه شرکت‌های دولتی ۳۷۴۲ همت یعنی بیشتر از بودجه عمومی کشور است.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ بر اساس لایحه برنامه هفتم تنظیم شده است نه مصوبه مجلس درباره برنامه هفتم.

ابهامات لایحه بودجه به طور کامل برطرف نشده است

مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: آنگونه به نظر می‌رسد که ابهاماتی که در لایحه بودجه وجود داشته در لایحه اصلاحی به طور کامل برطرف نشده است.

گودرزوند چگینی اظهار کرد: یکی از مسائل بحث سرمایه گذاری‌ها است که اگر توجه کافی به این مسأله صورت نگیرد ما شاهد بروز مشکلات در حوزه اشتغال در کشور خواهیم بود.

وی افزود: یکی دیگر از مسائل، افزایش هزینه ارائه خدمات در جامعه است که این امر باعث افزایش تورم در کشور خواهد شد.

اعتبار کافی برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته نشده است

سیدالبرز حسینی، نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: دولت باید به این سوال پاسخ دهد که لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بر اساس لایحه برنامه هفتم توسعه تنظیم کرده است یا مصوبه مجلس درباره برنامه هفتم.

حسینی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات، تخصیص نیافتن اعتبار کافی برای خرید تضمینی گندم است، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم برای کشاورز تعیین کنیم که تا چه میزان قادر به خرید گندم هستیم و باقی‌مانده گندم تولید شده را خودتان بفروشید.

وی افزود: در بحث افزایش حقوق نیز افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارکنان دولت تطابقی با تورم ۴۰ درصدی موجود در کشور ندارد.

ما نباید کاهش اتکا به درآمدهای نفتی را با افزایش مالیات بر ارزش افزوده جبران کنیم

حسین محمدصالحی دارانی، نماینده مردم فریدن در مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده مخالف با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده که در لایحه بودجه آمده است، موجب ایجاد تورم در جامعه می‌شود.

نماینده مردم فریدن اظهار کرد: طبق لایحه بودجه، مالیات بر ارزش افزوده یک درصد و به دنبال آن قیمت کالاها چندین درصد افزایش پیدا می‌کند که این کار ما را در گردنه سختی قرار خواهد داد.

وی افزود: ما نباید کاهش اتکا به درآمدهای نفتی را با افزایش مالیات بر ارزش افزوده و افزایش قیمت کالاها جبران کنیم.

محمدصالحی دارانی خاطرنشان کرد: ما در کنار ایجاد منابع جدید درآمدی باید مدیریت در مصارف را نیز مد نظر داشته باشیم و با جلوگیری از ریخت و پاش ها در اجرای پروژه‌های عمرانی، مصارف را در این بخش مدیریت کنیم.

لایحه بودجه ۱۴۰۳ باعث کاهش تورم و رونق تولید نمی‌شود

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: اینکه دولت بگوید فقط ۸۰ درصد گندم تولید شده در کشور را با قیمت خرید تضمینی خریداری خواهد کرد، اشتباه است و باید تمام گندم تولید شده در کشور با قیمت خرید تضمینی توسط دولت خریداری شود.

نماینده مردم فلاورجان اظهار کرد: دولت با خرید تمام گندم تولیدشده در کشور در واقع کنترل بازار در این حوزه را در اختیار خواهد داشت و ما شاهد بروز مشکلات در این بخش نخواهیم بود.

وی افزود: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده در واقع دست کردن در جیب مردم و قرار دادن آن پول در جیب دیگر مردم است.

موسوی‌لارگانی خاطرنشان کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۳ به هیچ عنوان باعث کاهش تورم و رونق تولید نخواهد شد.

نرخ تسعیر ارز باید بر اساس نرخ شناور مدیریت شده باشد

ابراهیم نجفی، نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی از دیگر مخالفان کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: دولت نرخ تسعیر ارز را در لایحه بودجه ۳۱ هزار تومان در نظر گرفته است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت از محل نرخ تسعیر ارز، اعتباراتی را برای واردات چای و دیگر کالاهای مورد نیاز اختصاص می‌دهد.

وی افزود: تعیین نرخ تسعیر ارز در حالی است که در قانون احکام دائمی آمده است نرخ ارز باید بر اساس نرخ شناور مدیریت شده باشد.

نجفی خاطرنشان کرد: خرید تضمینی گندم در لایحه بودجه قابل حمایت است اما در کنار خرید گندم، باید به دیگر محصولات مانند برنج نیز توجه لازم شود.

با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده و افزایش ۱۸ درصدی حقوق‌ها مخالف هستم

سیدغنی نظری، نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده و افزایش ۱۸ درصدی حقوق در مقابل تورم ۴۰ درصدی مخالف هستم.

نظری اظهار کرد: علاوه بر این باید مشخص شود که لایحه بودجه بر اساس برنامه هفتم تنظیم شده یا خیر.

وی افزود: در بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده باید بگویم درست نیست که همسان سازی حقوق بازنشستگان را از جیب فرزندان و نوه‌ها تأمین کنیم.

نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان گفت: اگر به کلیات رأی دادید بعد نمی‌توانید به دولت بگویید چرا قیمت خدماتی همچون برق و گاز افزایش پیدا کرده است چرا که خودتان به آن رأی داده‌اید.

نمایندگان موافق کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ چه گفتند؟

رشد ۳.۱ درصدی اقتصادی در بودجه ۱۴۰۳ معقول است

فتح‌الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در موافقت با لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: سهم درآمدها از منابع عمومی بودجه از ۵۱ درصد در قانون بودجه به ۶۱ درصد در لایحه بودجه افزایش یافته و رشد اقتصادی کشور ۳.۱ درصد پیش بینی شده که معقول است. همچنین کاهش سهم نفت در بودجه بسیار قابل تأمل است. از طرفی دولت با شناسایی مودیان که فرار مالیاتی دارند، می‌تواند از افزایش مالیات به حقوق بگیران خودداری کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در بخش حمل و نقل، توجه ویژه‌ای در بودجه شده و ۲۰ هزار میلیارد تومان برای این موضوع در نظر گرفته شده است. همچنین منابع هدفمندی یارانه‌ها پایدار است که از نکات مثبت بودجه است. در موضوع معافیت واردات خودروها، تسهیلاتی برای موارد بیمارستانی و حوزه سلامت پیش‌بینی شده که در بودجه ارزشمند است.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس افزود: کاهش حقوق گمرکی و تجهیزات به دو درصد از نکات مثبت بودجه است. چرا که در بیشتر موارد ۴۵ سال از عمر تجهیزات راهسازی گذشته بنابراین تأمین ماشین آلات حوزه راه و شهرسازی، تأثیر به سزایی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای خواهد داشت که در این باره منابع لازم پیش بینی شده است. همچنین تأمین منابع پایدار در بودجه می‌تواند به موضوع حل مشکلات بازنشستگان به صورت خاص کمک کند.

وی یادآور شد: در حوزه منابع حاصل از نفت و میعانات در بودجه ۱۴۰۲ به میزان ۶۲۳ هزار میلیارد تومان بوده که در بودجه ۱۴۰۳ به ۵۸۳ هزار میلیارد تومان کاهش یافته که بسیار ارزشمند است. همچنین صندوق کارآفرینی امید تجهیز شده و در مجموع عدالت محوری نسبی در تخصیص و توزیع منابع، حمایت از توسعه زیرساخت‌ها، حمایت از تولید و اشتغال در بودجه دیده شده که از دیگر نکات مثبت بودجه است با رأی مثبت به کلیات بودجه می‌توان در جزئیات موارد مختلف را اصلاح کرد.

کاهش وابستگی به نفت از نکات ارزشمند بودجه است

در ادامه احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در موافقت با لایحه بودجه ۱۴۰۳ عنوان کرد: دولت در بودجه تلاش کرده کسری تراز عملیاتی را به ۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش دهد که نکته مثبت بودجه است. همچنین موضوع وابستگی به نفت در بودجه ۱۴۰۳ کم شده که از جمله مواردی است که طبق اصلاح ساختار بودجه انجام شده است. البته مردم مشکلاتی دارند به عنوان مثال در مسکن ملی مردم توان پرداخت ماهانه ۴۰ میلیون تومان را ندارند و باید به منابع بانک‌ها در این حوزه توجه شود.

وی افزود: اگر بودجه به دولت بازگردد، بودجه تغییری نخواهد کرد و اگر قرار است به دولت کمک کنیم باید در بخش مصارف، هزینه‌ها را کاهش دهیم تا فشار به شرکت‌های دولتی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کاهش یابد.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به کاهش تراز عملیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ ادامه داد: دولت تلاش کرده ۱۵۰ همت تراز عملیاتی لایحه بودجه را کاهش دهد. این رقم در سال جاری ۴۵۰ همت بوده که به ۳۰۰ همت رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به کاهش وابستگی بودجه سال آتی به نفت عنوان کرد: وابستگی بودجه به نفت در بودجه ۱۴۰۳ به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است، این امر همان مسئله‌ای است که در خصوص اصلاح ساختار بودجه از ما خواسته شده بود که پس از فرمایشات مقام معظم رهبری و تصویب مجلس اینگونه شد که لایحه بودجه در دو بخش به مجلس ارائه شود.

امیرآبادی‌فراهانی افزود: اینکه جدول منابع و مصارف ردیف به ردیف در اختیار نمایندگان قرار ندارد آنها حق دارند در خصوص لایحه تأمل بیشتری داشته باشند. دولت هم باید تلاش کند نگاه مجلس را در مرحله دوم که جدول مصارف را تهیه و ارائه می‌کند رعایت کند.

وی عنوان کرد: بنده با توجه به اینکه تجربه ۱۰ سال سابقه حضور در کمیسیون تلفیق بودجه را دارم عرض می‌کنم که هرگاه بودجه توسط مجلس به دولت برگشت داده شده همین اتفاق رخ داده است و اگر هم اکنون نیز مجدداً به دولت برگشت داده شود تغییر ایجاد نخواهد شد چرا که منابع و مصارف کشور کاملاً مشخص است البته که منابع روشن‌تر بوده و مصارف هم همواره در حال افزایش است. حال اگر می‌خواهیم به دولت کمک کنیم باید در جریان بررسی لایحه بودجه مصارف را به ویژه در خصوص کاهش دهیم تا بتوانیم موارد مانند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه سال جاری به خوبی اجرایی کنیم.

دولت به درستی به کاهش تراز عملیاتی در بودجه توجه کرده است

رحمت‌اله نوروزی، نماینده مردم علی‌آباد در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: این لایحه بر اساس آئین نامه داخلی مجلس تنظیم و به صورت دو مرحله‌ای به مجلس ارائه شده که نکته مهم آن کاهش قابل توجه تراز عملیاتی بودجه است که به خوبی در لایحه دیده شده است.

نوروزی افزود: این بودجه در بحث اشتغال به خوبی تدوین شده است و منابع بانکی به علاوه صندوق کارآفرینی امید در این لایحه به افزایش اشتغال کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به موضوع حقوق بازنشستگان که دغدغه مجلس و نمایندگان است، یادآور شد: در بودجه به درستی به همسان سازی و متناسب سازی حقوق‌ها توجه شده در حالی که طی سال‌های گذشته قدرت خرید کارکنان و بازنشستگان بسیار کاهش یافته است اما با اصلاحات اعمال شده، قدرت خرید نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

نماینده مردم علی آباد در مجلس با بیان اینکه در لایحه بودجه سازوکار کشت قراردادی گندم به درستی پیش بینی شده است، عنوان کرد: با این رویکرد امید است بیش از ۱۱ میلیون تن گندم‌کاران، گندم تحویل دهند. همچنین لازم است ۱۶۸ هزار میلیارد تومان برای خرید گندم لحاظ شود.

نوروزی با اشاره به کاهش تراز عملیاتی بودجه که به آن در بودجه توجه شده، عنوان کرد: این رویکرد سبب کاهش فرار مالیاتی خواهد شد و پیش از این وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مالیاتی این قول را داده‌اند که با فرار مالیات‌ها مقابله کنند.

نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در تبصره ۱۸ نیز ساختارها به خوبی دیده شده و در لایحه به موضوع تحکیم خانواده، جمعیت‌آوری، رفع موانع برای تولید، فرزندآوری، فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی و قرآنی، همچنین کمک به مساجد به درستی توجه شده است.

پیش‌بینی ۶۵ دلار برای هر بشکه نفت، قیمت واقعی است

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت: پیش‌بینی ۶۵ دلاری برای هر بشکه نفت قیمتی واقعی و منطبق بر پیش‌بینی‌های کارشناسی است. همچنین رقم پیش‌بینی شده برای درآمدهای صادراتی نیز نشان می‌دهد دولت با یک رویکرد منطقی هزینه‌ها و درآمدها را پیش‌بینی کرده است.

نماینده مردم شیراز افزود: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تلاش کرد کسری تراز عملیاتی را جبران کند و اگر در پیش‌بینی درآمدهای نفتی رقمی بالاتر از آنچه که در لایحه بودجه آمده، پیش‌بینی می‌شد این همه اعتراض نسبت به لایحه وجود نداشت اما دولت با رویکرد واقعی بودجه را تدوین کرد.

وی با بیان اینکه وظیفه ما در مجلس است که در قانونگذاری دقت ویژه‌ای صورت دهیم، تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی در تحقق منابع نفتی، دولت به ناچار موضوع تأمین هزینه‌ها را از محل پیش‌بینی درآمدهای مالیاتی در نظر گرفته است و رشد ۴۹ درصد درآمدهای مالیاتی که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد بود، روند کاهشی را نشان می‌دهد. از طرفی باید کمک کنیم از محل فرارهای مالیاتی منابع مالیاتی پیش‌بینی شده تأمین شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در حوزه اشتغال احکام خوبی در بودجه دیده شده است، خاطرنشان کرد: برخی موارد در بودجه در زمان بررسی لایحه قابل اصلاح است، همچنین در خصوص نرخ گندم و یارانه آن می‌توانیم با کنترل اتباع غیرمجاز از طریق سامانه‌های پیش‌بینی شده مشکلات را مرتفع کنیم.

وی در خصوص برخی نگرانی‌ها در مورد افزایش ۱۸ درصدی حقوق بازنشستگان گفت: به نظر می‌رسد این ۱۸ درصد مازاد بر منابع پیش‌بینی شده در همسان‌سازی است و بازنشستگان از این بخش نگران نباشند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.