تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 شهریور 1402 - 12:06
کد خبر : 8932

معرفی برگ برنده بن سلمان؛ گذار پادشاهی از چاه نفت!

معرفی برگ برنده بن سلمان؛ گذار پادشاهی از چاه نفت!

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی جهت اجرایی کردن پروژه موسوم به چشم انداز ۲۰۳۰ به دنبال تنوع بخشیدن به منابع و ساختار اقتصاد این کشور و فاصله گرفتن از نفت است؛ به بیانی بهتر، ولیعهد در صدد است تا وابستگی به نفت را کاهش داده و به اهرم‌های دیگری جهت جذب پول متوسل شود.

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی جهت اجرایی کردن پروژه موسوم به چشم انداز ۲۰۳۰ به دنبال تنوع بخشیدن به منابع و ساختار اقتصاد این کشور و فاصله گرفتن از نفت است؛ به بیانی بهتر، ولیعهد در صدد است تا وابستگی به نفت را کاهش داده و به اهرم‌های دیگری جهت جذب پول متوسل شود.
معرفی برگ برنده بن سلمان؛ گذار پادشاهی از چاه نفت!

به گزارش گیلانی ها خبر،  عربستان، سرزمینی که به طور سنتی دارای مخازن نفت است و مقدس ترین اماکن زیارتی مسلمانان را در خود جای داده، امروز به دلیل رشد بخش گردشگری اش خبرساز شده است. طی یک دوره سه ماهه، پادشاهی شاهد ورود ۷.۸ میلیون نفر بود که بالغ بر ۹.۸۶ میلیارد دلار را در در این کشور هزینه کردند. این رشد بی‌سابقه نه تنها محرک اقتصادعربستان بوده، بلکه پتانسیل‌های این کشور در بخش‌های غیرنفتی را نیز برجسته کرده است.

جاه طلبی هایی که به واقعیت تبدیل شدند!

عربستان از دیرباز مقصد گردشگری مذهبی بوده است. این پادشاهی به واسطه دو شهر مقدس مکه و مدینه مستقر در جغرافیایش، میزبان میلیون ها مسلمان بوده و هست. سیل زائران به طور اجتناب ناپذیری به جریان درآمد این کشور کمک کرده است. در همین راستا چشم انداز ۲۰۳۰، طرحی بلندپروازانه برای تنوع بخشیدن به اقتصاد پادشاهی، با هدف کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله گردشگری است. چشم انداز ۲۰۳۰، پروژه های تحول آفرینی چون تفرجگاه دریای سرخ و نئوم، کلان شهر برنامه ریزی شده ۵۰۰ میلیارد دلاری را در خود جای داده است. بن سلمان با تکیه بر چنین ابتکارهایی قصد دارد عربستان را به مقصد گردشگران بین المللی تبدیل کند.از همین رو ریاض محدودیت های سفر و سیاست های صدور ویزا را کاهش داده تا این کشور را توریست پسندتر کند.

به گفته ناظران درآمد ۹.۸۶ میلیارد دلاری از گردشگری برای عربستان نقطه عطفی کلیدی در حوزه اقتصاد بوده و عددقابل توجهی به شمار می‌رود، به ویژه در قیاس با بخش های گردشگری کشورهای دیگر. گسترش صنعت توریسم زمینه ساز افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) و ایجاد فرصت های شغلی خواهد شد. در چنین چارچوبی، بخش گردشگری به یکی از اجزای محوری اقتصاد عربستان تبدیل می شود که به شکلی بالقوه درصد تولید ناخالص داخلی سالانه را بالا می برد.با این همه آنگونه کهمدرن دیپلماسی نوشته، عربستان اخیرا از منظر اقتصادی در وضعیت شکننده ای قرار دارد. در چنین شرایطی ورود درآمدهای گردشگری از نگرانی می کاهد، تراز پرداخت های سالم تر را تسهیل و ذخایر مالی را تقویت می کند. از آنجایی که این کشور وابستگی اش به درآمدهای نفتی را کاهش می دهد، سبد اقتصادی متعادل که درآمدهای گردشگری را در خود جای می دهد، آسیب پذیری را در برابر نوسانات بازار جهانی در بخش نفت به حداقل می رساند.

main_-_facts_about_mbs

آهنربایی برای جذب پول

جهش گردشگری به سان آهنربای قوی برای جذب سرمایه گذاری خارجی عمل می کند. سرمایه گذاران احتمالا رشد اقتصادی را به عنوان سیگنالی برای سرمایه گذاری در گردشگری عربستان و بخش های مرتبط می بینند. رونق گردشگری همچنین موجی از تبادل فرهنگی را به همراه دارد. مردم محافظه کار عربستان در معرض دیدگاه های مختلف جهانی قرار خواهند گرفت؛ رخدادی که می تواند گامی به سوی هنجارهای اجتماعی مترقی تر تلقی شود. بی دلیل نیست که ناظران می گویند،درآمد بالای عربستان در بازه زمانی کوتاه، این کشور را به لیگ کشورهایی مانند امارات متحده عربی که ۴۴.۴ میلیارد دلار از گردشگری درآمد داشت، ارتقا خواهد داد. واضح است که عربستان سعودی نه تنها درگیر رقابت های گردشگری شده، بلکه توانسته با برخی از کشورهای پیشرو در این حوزه هم صدا شود.

با این حال رشد صنعت گردشگری پیامدهای زیست محیطی را به همراه دارد. از مدیریت آلودگی و پسماند گرفته تا مصرف منابع طبیعی، طبیعتا ریاض نیاز به سرمایه گذاری در شیوه های پایدار برای کاهش اثرات زیست محیطی بخش گردشگری پررونق خود دارد.علاوه بر این از آنجایی که عربستان در منطقه حساس ژئوپلیتیکی قرار دارد، امنیت گزاره ای قابل توجه برای این کشور است. این بازیگر باید در حوزه امنیت فیزیکی و سایبری سرمایه گذاری کند تا از بازدیدکنندگان خود و منافع اقتصادی اش محافظت کند.با این همه گذار از اقتصاد وابسته به نفت به مجموعه‌ای متنوع که شامل بخش گردشگری است، می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر کشورهایی باشد که به دنبال سازگاری و شکوفایی در بازار جهانی به سرعت در حال تغییر هستند.این نکته می‌تواند زنگ خطر را برای رقبا به صدا دربیاورد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.