تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 - 11:37
کد خبر : 12395

مدیرکل محیط زیست گیلان: اولویت حفاظت از تالاب انزلی پاکسازی سنبل آبی است

مدیرکل محیط زیست گیلان: اولویت حفاظت از تالاب انزلی پاکسازی سنبل آبی است

مدیرکل حفاظت و محیط زیست گیلان گفت: اولویت حفاظت از تالاب بین المللی انزلی در زمان حاضر پاکسازی این زیستگاه از گیاه مهاجم سنبل آبی است.

مدیرکل حفاظت و محیط زیست گیلان گفت: اولویت حفاظت از تالاب بین المللی انزلی در زمان حاضر پاکسازی این زیستگاه از گیاه مهاجم سنبل آبی است.

به گزارش گیلانی ها خبر، حمزه عشوری امروز جمعه بمناسبت دوم فوریه برابر با سیزدهم بهمن ماه روز جهانی تالاب‌ها در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: از محل اعتبارات دور نخست سفر رئیس جمهوری به استان۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای این موضوع تعیین شد که نزدیک به یکصد میلیارد ریال آن جذب شده است.
وی ادامه داد: اکنون نیز درخواست ما برای دور دوم سفر رئیس جمهور به استان تخصیص اعتبار برای پاکسازی تالاب از گیاه مهاجم سنبل آبی است.
مدیرکل حفاظت و محیط زیست گیلان گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از یکصد هکتار در حوزه تالابی از این گیاه مهاجم پاکسازی شده و مهمترین نکته در این زمینه حضور جوامع محلی در کنار محیط‌بانان است.
عشوری در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت کم آبی تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: حیات این تالاب وابسته به دریاست؛ مهمترین دلیل روند رو به خشکی رفتن آن، کاهش تراز آب دریای خزر است و بررسی بارش‌های چند سال اخیر نیز نشان می دهدکه میزان آب ورودی به تالاب کاهش یافته است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به صدورمجوزهایی در خصوص لایروبی آبراهه‌ها در تالاب یاد شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ برای احیاء، لایروبی و لایه برداری آبراهه‌ها ۲۱ مجوز صادر شد و در سال ۱۴۰۲به فراخور نیازی که وجود داشت تاکنون هفت مجوز صادر شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص اعتبارات تالاب بین المللی انزلی نیز بیان کرد: اعتبار این تالاب درسال ۱۴۰۱ حدود ۹۰ میلیارد ریال بود اما اتفاق خوشایند در سال ۱۴۰۲ افزایش تقریبا سه برابری اعتبارات بود که با رایزنی و حساسیت ویژه استاندار محقق شد.
تالاب انزلی در جنوب غربی سواحل دریای خزر در کنار یکی از مهمترین بنادر تجاری اقتصادی این منطقه واقع شده است و از نخستین تالاب‌های ثبت شده در کنوانسیون رامسر در سال ۱۳۵۴ است؛ حدود ۷۵ ویژگی کارکردی برای تالاب ها معرفی شده است که تالاب انزلی بسیاری از آنها را داراست.
مساحت این تالاب در طول زمان بخصوص تحت تاثیر نوسانات دریای کاسپین و میزان بارش‌ها دستخوش تغییر بوده است؛ حد بستر تالاب انزلی با مساحت ۲۵ هزار و ۶۲ هکتار، محدوده اکولوژیک آن ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار و وسعت حوزه آبخیزش برابر با ۳۷۴ هزارهکتار است و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در حوزه آبریز تالاب انزلی زندگی می‌کنند.
هفت شهرستان انزلی، رشت، شفت، ماسال، فومن، صومعه سرا و خمام با ۱۳ شهر و ۷۶۸روستا در حوزه آبریز این تالاب قرار دارند؛ ۵۳ درصد حوزه آبریز دارای کاربری جنگل و مرتع است؛ ۲۵ درصد اراضی کشاورزی، ۶/۲ درصد نواحی مسکونی و شهرها، ۵/۴ درصد اراضی تالابی و آب بندان‌ها و مابقی سایر کاربری‌ها را شامل می‌شود که البته طی سالهای اخیر رشد نواحی مسکونی و کاهش اراضی تالابی را شاهدیم.
تاکنون ۳۶۲ گونه از ۶۹ خانواده در تالاب انزلی گزارش شده است که برخی مانند نی و لویی در حاشیه تالاب و برخی مانند عدسک آبی و نیلوفر آبی و نیز گوشاب شانه‌ای، شناور در تالاب هستند. در تالاب انزلی تعداد حدود ۱۷ گونه دوزیست و خزنده گزارش شده است که دربین آنها قورباغه مردابی و مارآبی پراکنش فراوانی دارد. تالاب انزلی از مهمترین زیستگاه‌های آبی برای پرندگان مهاجر زمستان گذران بوده و از این حیث حائز اهمیت جهانی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.