تاریخ انتشار : دوشنبه 26 دی 1401 - 12:19
کد خبر : 3775

لندن، پیشگام سرمایه‌گذاری فناوری در اروپا | ارزش یک‌هزار میلیارد دلاری استارتاپ‌های انگلیس

لندن، پیشگام سرمایه‌گذاری فناوری در اروپا | ارزش یک‌هزار میلیارد دلاری استارتاپ‌های انگلیس

آخرین آمارها حکایت از آن دارد که در حوزه فناوری انگلیس قریب سه میلیون نفر استخدام شده و مشغول به کار هستند. فناوری انگلیس در مواجهه با چالش‌های جهانی انعطاف‌پذیری بالایی از خود نشان می‌دهد و سال ۲۰۲۲ را در حالی به پایان رساند که به‌عنوان یکی از مقاصد برتر کسب‌وکارهای دیجیتال دنیا محسوب شده است. این امر، رویکرد حمایت نوآوران را در قوانین فنی، حمایت مستمر از استارتاپ‌ها و تقویت مهارت‌های دیجیتالی مردم منعکس می‌کند.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از فرهیختگان، کارآفرینی کلید حل مساله است و می‌تواند راهکارهایی را برای فائق آمدن بر موانع ارائه دهد. برخلاف سال‌ها قبل که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان اغلب به دنبال اشتغال در یک اداره یا سازمان دولتی بودند که از ثبات کاری خوبی هم برخوردار است، جوانان این دوره و زمانه بیشتر مشتاق راه‌اندازی کسب‌وکار خود هستند تا از این طریق علاوه‌بر اینکه ایجاد اشتغال کنند، به درآمدزایی و تولید ثروت هم رسیده و باری را از دوش صنایع و شرکت‌های دولتی بردارند. صاحبان کسب‌وکارهای انگلیسی در سال ۲۰۲۲ هم مانند بسیاری دیگر از کسب‌وکارها در دنیا عاری از موانع نیستند. به‌طورکلی، استارتاپ‌ها در انگلیس نسبت به بحران‌های جهانی ایمن نیستند و تورم و بالا رفتن قیمت‌ها در کنار زنجیره تامین جزء چالش‌های آنها محسوب می‌شود.

رتبه نخست فناوری اروپا در دست انگلیسی‌ها

به‌رغم چالش‌هایی که انگلیس با آن مواجه است، این کشور رتبه نخست در حوزه فناوری در اروپا را در دست دارد و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و سرمایه‌گذاری‌های اختصاص داده، در نظر دارد این رتبه را حفظ کند و درواقع می‌توان حوزه فناوری انگلیس را رقیب جدی آمریکا و چین دانست. در سال ۲۰۲۲، رشد سریع شرکت‌های فناوری انگلیس در افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، حدود ۲۴ میلیارد پوند بود که بیش از حدود ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون پوند فرانسه و ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون پوند آلمان است. آخرین آمارها حکایت از آن دارد که در حوزه فناوری انگلیس قریب سه میلیون نفر استخدام شده و مشغول به کار هستند. فناوری انگلیس در مواجهه با چالش‌های جهانی انعطاف‌پذیری بالایی از خود نشان می‌دهد و سال ۲۰۲۲ را در حالی به پایان رساند که به‌عنوان یکی از مقاصد برتر کسب‌وکارهای دیجیتال دنیا محسوب شده است. این امر، رویکرد حمایت نوآوران را در قوانین فنی، حمایت مستمر از استارتاپ‌ها و تقویت مهارت‌های دیجیتالی مردم منعکس می‌کند.  به گزارش سایت دولت انگلیس، درحالی‌که انگلیس به‌عنوان کشور برتر خارج از آمریکا در سرمایه‌گذاری فین‌تک به‌شمار می‌رود و در سالی که گذشت حدود ۱۰ میلیارد پوند جذب سرمایه داشته، این کشور در حال تبدیل شدن به قطب پیشرو در عرصه «فناوری تاثیرگذار» است؛ یعنی شرکت‌هایی که فناوری را برای کمک به دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل ایجاد می‌کنند. سال ۲۰۲۱ بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پوند در استارتاپ‌های تاثیرگذار سرمایه‌گذاری شد که به ازای یک سال، بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده بود. بعد از فین‌تک، فناوری‌های حوزه سلامت با سرمایه‌گذاری ۷۹۱ میلیون پوندی پرطرفدارترین حوزه از نظر سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۰ به‌شمار می‌رود. حدود ۱۲۰۰ شرکت فناوری تاثیرگذار در انگلیس حضور دارند که در سال ۲۰۲۲ قریب ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون پوند جذب سرمایه کرده‌اند. درآمد این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۱ حدود ۳ میلیارد پوند بوده است.

اکوسیستم یک‌هزار میلیارد دلاری 

با توجه به آمارهای چشمگیری که در حوزه فناوری این کشور اعلام می‌شود نمی‌توان اکوسیستم استارتاپی انگلیس را نادیده گرفت به‌طوری که ارزش کل استارتاپ‌های انگلیس با توجه به بیش از ۱۳۰ شرکت برتر و ابرقدرت در این کشور به بیش از یک‌هزار میلیارد دلار می‌رسد که به جایگاه سومین کشور در دنیا رسیده است. بخش مهمی از سرمایه‌گذاران در حوزه‌های استارتاپی، از لندن به‌عنوان سکوی پرتاب منطقی به بقیه منطقه اروپا استفاده می‌کنند؛ طبق آمار، لندن بیش از یک‌سوم (۳۶ درصد) کل سرمایه‌گذاری‌ها روی استارتاپ‌های فناوری انگلیس را در سال ۲۰۱۸ دارد. پایتخت انگلیس نقش مهمی در صحنه کسب‌وکار جهانی ایفا می‌کند و جایگاه آن را نیز در اقتصاد انگلیس نمی‌توان نادیده گرفت. شمار کارآفرینان ثبت شده در لندن در سال ۲۰۲۲ از مرز یک‌میلیون نفر گذشت و پس از آن منطقه جنوب شرقی انگلیس قرار داد که ۸۴۴ هزار کارآفرین را در خود جای داده است.  اکوسیستم فناوری انگلیس در سال ۲۰۱۸ از ارزشی بالغ بر ۴۴۶ میلیارد پوند برخوردار بود که رشد مستمری داشت. دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۲۰ با رشد ۴۲ درصدی، ارزش آن به ۹۴۲ میلیارد پوند رسید به‌طوری که شرکت‌های آن به جمع شرکت‌هایی با ارزش ۱۰ میلیارد دلار و بیشتر پیوست. همه‌گیری کرونا موجی از پذیرش فناوری را ایجاد کرد به‌طوری که میزان پذیرش و استقبال از اپلیکیشن‌های دیجیتال حوزه سلامت، پلتفرم‌های آموزشی، ویدئوکنفرانس‌ها و تجارت الکترونیک طرفداران خاصی پیدا کرد. در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲، شرکت‌های فناورانه انگلیس بیش از ۶ میلیارد پوند جذب سرمایه داشته‌اند که بیش از نیمی از این سرمایه از سوی شرکت‌های فین‌تک به دست آمده است.

استخدام بیش از ۵۳ هزار نفر در شرکت‌های فناورانه

انرژی‌های پاک حجم بالای سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص می‌دهد. یکی از این نمونه‌ها، استارتاپ Newcleo است که فناوری خاصی را برای امکان بازیافت ایمن اورانیوم با سرمایه‌گذاری معادل ۲۵۸ میلیون پوند ایجاد کرده است. استارتاپ Cera نیز نوآوری‌های فناورانه را در مراقبت‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌دهد و از این راه به جذب سرمایه ۲۶۳ میلیون پوندی دست یافته است. شرکت GrowUp Farms نیز که یک شرکت کشاورزی عمودی است، از این فناوری برای رشد پایدارتر موادغذایی استفاده می‌کند و برای این حوزه ۱۰۰ میلیون پوند سرمایه جذب کرده است. هجوم پیوسته سرمایه‌گذاری به شرکت‌های فناوری تاثیرگذار به این معناست که این بخش اکنون بیش از ۵۳ هزار و ۵۰۰ نفر را استخدام کرده که نسبت به ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر در سال گذشته، افزایش داشته است. درمجموع بیش از ۳ میلیون نفر در حوزه فناوری انگلیس با شرکت‌های کلاس جهانی انگلیس مشغول به کار هستند که نسل جدیدی از استعدادها را آموزش می‌دهند. رشد پیوسته فناوری در انگلیس حکایت از آن دارد که ارزش این حوزه در سال ۲۰۲۲ به حدود یک‌هزار میلیارد دلار رسیده به‌گونه‌ای که انگلیس سومین کشوری است که بعد از آمریکا و چین به این مقدار ارزش رسیده است. این بدان معناست که صنعت فناوری انگلیس بالاتر از همتایان اروپایی خود قرار دارد به‌گونه‌ای که ارزش آن بیش از دو برابر ارزش ۴۶۷ میلیارد و ۲ میلیون دلاری آلمان و بیش از سه برابر ارزش ۳۰۷ میلیارد و ۵ میلیون دلاری فرانسه عنوان شده است. فناوری انگلیس با قابلیت‌هایی که در اختیار دارد، محصولات قابل توجهی را برای حل چالش‌هایی تولید کرده که مردم این کشور و دنیا با آن مواجه هستند. انگلیس از سال ۲۰۰۰ میلادی حدود ۴۰۰ استارتاپ در حال رشد را شکل داده که ۱۴۴ مورد جزء شرکت‌های برتر به‌شمار می‌روند و ارزش آنها حدود یک‌میلیارد دلار یا بیشتر است.
پیش‌بینی‌ها حاکی است که در سال‌های آینده حدود ۲۳۷ شرکت برتر در این کشور شکل خواهند گرفت که شرکت‌های در حال رشدی است که در سال‌های پیش‌رو جزء کسب‌وکارهای با ارزش بالا به‌شمار می‌روند. این آمارها به‌وضوح بیانگر نمودار رشد اکوسیستم فناوری در انگلیس هستند. تا سال ۲۰۲۱ شرکت‌های برتر ۱۱۶ و شرکت‌های برتری که در آینده شکل خواهند گرفت ۲۰۴ شرکت بوده که در سال ۲۰۲۲ رشد خوبی داشته است.  به‌طورکلی، بیش از ۸۵ هزار استارتاپ در انگلیس حضور دارند. در این بین، ۸ شهر بریتانیا بیش از دو شرکت برتر دارند که از آن جمله می‌توان به ادینبورگ، ناتینگهام و آکسفورد اشاره کرد. ارتقای مهارت و بازیابی این مهارت‌ها با حدود ۳۰۰۰ استارتاپ در حوزه فناوری آموزشی که در مجموع یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون پوند سرمایه جمع‌آوری کرده بود، به تمرکز اصلی در این بخش تبدیل شده است. انگلیس درنظر دارد تا طی ۵ سال آینده حدود ۲۶ هزار زن را برای اعطای نقش‌هایی در حوزه فناوری برای استفاده از دانش و تخصص آنها برای ایجاد تغییر در جهت بهبود صنعت، تحت آموزش قرار دهد.

درآمد ۱۲ میلیارد پوندی استارتاپ‌های فناوری در ۲۰۲۲

به گزارش computerweekly، شرکت‌های فناورانه انگلیس از ژانویه ۲۰۲۲ قریب ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون پوند (۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار) سرمایه‌گذاری خطرپذیر جذب کرده‌اند که این کشور را در زمینه سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها بالاتر از چین قرار داده است. این بدان معناست که استارتاپ‌های فناورانه در انگلیس در ۵ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ در مقایسه با کل سال ۲۰۲۱ سرمایه بالاتری را به خود جذب کردند که طبق آمار، این سرمایه جذب شده به رقم ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد. تاکنون بیش از ۹۵۰ استارتاپ فناوری در انگلیس با افزایش سرمایه، این کشور را پس از آمریکا در رده دوم جهانی در زمینه سرمایه‌گذاری استارتاپی و بالاتر از چین، فرانسه و هند قرار داده است. در لندن تنها بیش از یک‌میلیون کارآفرین حوزه کسب‌وکار حضور دارند و زنان مدیریت ۱۴ درصد از استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک تا متوسط را برعهده دارند.

۶۰ درصد استارتاپ‌های انگلیس در سه سال نخست شکست می‌خورند

به‌طور متوسط میزان ادامه حیات برای استارتاپ‌هایی که ۵ سال از عمر شکل‌گیری آنها گذشته ۴۲.۴ درصد است و به‌طور میانگین، ۶۰ درصد از استارتاپ‌های انگلیس در سه سال نخست راه‌اندازی شکست می‌خورند و از گردونه رقابت با سایر استارتاپ‌ها خارج می‌شوند که در این بین، ۳۸ درصد از استارتاپ‌های این کشور به دلیل مشکلات مالی شکست می‌خورند. در دوران همه‌گیری کرونا که از سال ۲۰۲۰ آغاز شد، کارآفرینی در انگلیس هم با مشکلاتی مواجه شد به‌طوری که میزان شکل‌گیری استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها از ۳۹۰ هزار شرکت در سال ۲۰۱۹ به ۳۵۸ هزار شرکت در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت. میزان رشد کسب‌وکارها در انگلیس در دوران همه‌گیری کاهش داشت به‌طوری که از ۱۳ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۱۱.۹ درصد در سال ۲۰۲۰ رسید. نرخ تولید کسب‌وکارها در لندن ۱۴ درصد گزارش شده درحالی‌که نرخ شکل‌گیری صنعت حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی در این کشور ۲۳.۴ درصد اعلام شد.

لندن، پیشگام سرمایه‌گذاری فناوری در اروپا

لندن به‌عنوان پایتخت انگلیس، با جذب سرمایه ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون پوندی رقم سرمایه‌گذاری خود را دو برابر بالاتر از ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون پوندی پاریس و چهار برابر بالاتر از یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون پوندی برلین رسانده است. در سالی که گذشت، شرکت Northern Gritstone مستقر در «لیدز» حدود ۲۱۵ میلیون پوند برای استقرار در دانشگاه‌های منچستر، لیدز و شفیلد جذب کرده و شرکت Praetura واقع در منچستر ۱۰۰ میلیون پوند سرمایه را برای حمایت از استارتاپ‌ها در شمال انگلیس جذب کرده است. سرمایه نوآوری کمبریج تا اواخر سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود یعنی ۲۲۵ میلیون پوند رسید تا به این واسطه بتواند روی شرکت‌هایی با درصد رشد بالا در حوزه‌های فناوری سلامت و نرم‌افزار سازمانی سرمایه‌گذاری کند. استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک بخش جدایی‌ناپذیر و ضروری را در اقتصاد انگلیس تشکیل می‌دهند اما جمعیت کسب‌وکارها در بخش خصوصی در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با ۲۰۲۰ با افت ۶.۵ درصدی روبه‌رو شد. در آغاز سال ۲۰۲۱، ۵ میلیون و ۶۰۰ شرکت در انگلیس به‌طور خصوصی اداره می‌شدند. با توجه به چالش‌های جهانی وسیع‌تری که منجر به کاهش بازارهای عمومی شده، سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های خصوصی در انگلیس رو به رشد است به‌طوری که طبق آمار، تا اکتبر ۲۰۲۲، بخش خصوصی در انگلیس در مجموع ۴ هزار میلیارد و ۱۶۰ میلیون پوند گردش مالی داشته است.
طبق ارزیابی‌های صورت گرفته، بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، انگلیس با بیشترین چالش‌های اقتصادی مواجه شده بود. با وجود این، آمارهای تجاری و کسب‌وکارها نشان می‌دهد که کسب‌وکارهای خصوصی در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ با کاهش ۲۹۰ میلیارد پوندی در گردش مالی روبه‌رو بوده است از این‌رو، درآمدها نیز در مقایسه با یک دهه گذشته، به‌عنوان مثال در قیاس با سال مالی ۲۰۱۲ به بیش از یک‌هزار میلیارد پوند رسیده است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.