تاریخ انتشار : شنبه 1 مهر 1402 - 11:13
کد خبر : 9044

طاها محمودی؛ /رشت؛ بدون روتوش

طاها محمودی؛ /رشت؛ بدون روتوش

چندی‌ست در شبکه‌های اجتماعی کلیپ، ویدیو، ولاگ و محتواهای بسیاری از زیبایی‌های گیلان و شهر رشت در فضای مجازی تولید و منتشر می‌شود. علی‌القاعده به عنوان یک گیلانی باید از معرفی و شناساندن نقاط دیدنی گیلان به هموطنان‌مان خوشحال شویم؛ اما وقتی ترافیک سرسام‌آور، معضلات پسماند، آلودگی رودخانه‌ها، فقدان سیستم حمل‌و‌نقل مناسب و فقدان بسیاری از حداقل‌های زیست شهری را در رشت لمس می‌کنیم، تعرفهٔ رشتِ روتوش شده، آن‌هم به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی که حاصلی جز تورّمِ مصیبت برای ساکنان کرانه کاسپین نخواهد داشت تحت هیچ عنوان اتفاق خرسندکننده‌ای بشمار نمی‌رود.

به گزارش گیلانی ها خبر،  چندی‌ست در شبکه‌های اجتماعی کلیپ، ویدیو، ولاگ و محتواهای بسیاری از زیبایی‌های گیلان و شهر رشت در فضای مجازی تولید و منتشر می‌شود. علی‌القاعده به عنوان یک گیلانی باید از معرفی و شناساندن نقاط دیدنی گیلان به هموطنان‌مان خوشحال شویم؛ اما وقتی ترافیک سرسام‌آور، معضلات پسماند، آلودگی رودخانه‌ها، فقدان سیستم حمل‌و‌نقل مناسب و فقدان بسیاری از حداقل‌های زیست شهری را در رشت لمس می‌کنیم، تعرفهٔ رشتِ روتوش شده، آن‌هم به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی که حاصلی جز تورّمِ مصیبت برای ساکنان کرانه کاسپین نخواهد داشت تحت هیچ عنوان اتفاق خرسندکننده‌ای بشمار نمی‌رود.

البته که ستایش رشت و به صورت کلی خطهٔ گیلان در شبکه‌های اجتماعی کاملاً صادقانه با نیّات خیرخواهانه صورت می‌گیرد، لکن به دلیل عدم وجود بستر مناسب جهت جذب و حمایت از سرمایه‌گذار و کم توجهی به اقتصاد توریسم‌محور، استان گیلان نه تنها انتفاع چشم‌گیری از ورود گردشگر به داخل استان کسب نکرده، که در مواقعی متحمل آسیب‌های جدی در حوزه‌های استراتژیک حمل‌و‌نقل، انرژی، محیط‌زیست و… شده است.

اینکه در سالیان اخیر رشتوندان به جای پهن‌کردن فرش قرمز و میهمان‌نوازی با دست و دلِ باز برای هم‌وطنان، گرچه با عشق اما با خونِ دل، صورتی سرخ و لبخندی ژکوند‌وار از گردشکران پذیرایی می‌کنند، ریشه در عدم توجه به توسعه مبتنی بر گردشگری در حوزه‌های تصمیم‌ساز استان و… دارد.

به نقل از اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، در تعطیلات اخیر شهریور ۱۴۰۲ از روز ۲۲ تا ۲۴ شهریورماه ۳ میلیون و ۳۰۰ نفر مسافر و گردشگر وارد گیلان شده‌اند. معضلات ترافیکی، تولید انبوه زباله، آلودگی‌های صوتی-بصری و به طور کلی تسریع در استهلاک بافت شهری، تنها بخشی از مشکلاتی است که ساکنان گیلان و به خصوص رشت، با آن خیابان‌های باریک و بافت شهری فرسوده‌اش، در ایام تعطیلات با آن مواجه می‌شوند.
چادرهای مسافرتی که در نبود تفرج‌گاه‌ها و کمپ‌های مناسب، در جای جای شهر و حتی پیاده‌روها برپا می‌شوند و عبور و مرور عابران پیاده را نیز دچار اشکال می‌کنند، انبوه زباله‌هایی که هر کجا رها می‌شوند و گاه سر و صدای بلند و آزاردهنده‌ی ساکنین ویلاها، آپارتمان‌ها و خانه‌های اجاره‌ای در مناطق مسکونی، تشدید بحران قطعی برق در فصول گرم به دلیل افزایش موقت جمعیت و استفاده از خدمات در حوزه برق و انرژی، معضل کم‌آبی شهرستان‌هایی همچون آستارا و بندرانزلی و املش که شاید کم‌تر کسی تصور کند که ساکنین گیلان هم مانند بسیاری از مناطق کشورمان با آن رو به رو هستند و بسیاری دیگر از این دست، موجب رنجش خاطر شهروندان گیلان از هجوم انبوه مسافران در تعطیلات خاص شده است.

گیلانِ چهارفصل، برای همه ایرانیان است و همه باید بتوانند از موهبت‌های آن استفاده کنند؛ چه اهالی این گستره سبزآبی و چه گردشگران. قطعاً راه‌حل، بستن ورودی گیلان بر روی هموطنان و گردشگران خارجی نیست و چاره کار را باید در برنامه‌ریزی، سازندگی، مدیریت در حوزه‌های زیرساختی و سپس گردشگری در سطوح ملی و استانی جست تا گیلانِ مظلوم که سال‌هاست از ریل توسعه خارج شده بار دیگر در مسیر توسعه قرار گرفته و با دمیدن روحی تازه‌، جان دوباره گیرد و بستر مناسبی برای زندگی مطلوب و سفری به یاد ماندنی باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.