تاریخ انتشار : شنبه 6 خرداد 1402 - 7:55
کد خبر : 6637

ضرورت بررسی ترک فعل مدیرکل راه‌آهن شمال ۲ در خصوص تحویل پروژه راه آهن قزوین

ضرورت بررسی ترک فعل مدیرکل راه‌آهن شمال ۲ در خصوص تحویل پروژه راه آهن قزوین

کارفرمای قالب پروژه‌های ریلی در کشور شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است که پس از تکمیل پروژه، تحویل سازمان بهره بردار می‌شود و پس از مدتی جلسه‌ای میان مدیران راه آهن، شرکت ساخت و توسعه، پیمانکار و مشاور برای تحویل موقت پروژه، برگزار می‌شود.

اختصاصی / به گزارش گیلانی‌ها خبر، احمد یعقوبی: کارفرمای قالب پروژه‌های ریلی در کشور شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است که پس از تکمیل پروژه، تحویل سازمان بهره بردار می‌شود و پس از مدتی جلسه‌ای میان مدیران راه آهن، شرکت ساخت و توسعه، پیمانکار و مشاور برای تحویل موقت پروژه، برگزار می‌شود.

پروژه راه آهن قزوین به رشت پس از گذشت سالیان متمادی بلاخره اواسط اسفند سال ۹۷ با حضور رییس جمهور وقت افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید. روند تاخیر قطارها، عدم تکمیل زیرساخت‌های ایستگاهی، عدم ساماندهی حوزه مسافری، نقیصه‌های مانندعدم احداث و تکمیل پل ها، آبروها وعدم بهره برداری سه ایستگاه دستجرد، شیرین سو و منجیل در این پروژه و مشکلاتی که برای مردم به وجود آورده بود از همان روزهای نخست افتتاح، به چشم می‌خورد، نقیصه‌های مذکور خسارات فراوانی به اموال و احشام مردم وارد کرد.

مسئله مهمی که در پروژه قزوین به رشت وجود دارد، شیب و فرار ۳۰ در هزار این مسیر ریلی است، شیب و فرار ۳۰ در هزار حد فاصل ایستگاه کوهین به لوشان باعث شده تا امکان راه اندازی قطارهای حومه‌ای در مسیر رشت به قزوین به رغم تقاضای غالب مردم، وجود نداشته باشد و به همین علت تا کنون قطار حومه‌ای در این مسیر راه اندازی نشده است.

قطارهای خودکشش ریل باس توان تردد در این شیب و فرار را ندارد و قطارهای خودکشش ترنست نیز در صورت تردد مداوم در چنین شیب و فرازی آسیب می‌بیند و استهلاک بالایی دارند، از طرفی شیب بالای مسیر برای حمل بار با حجم و وزن بالا محدودیت ایجاد کرده است. با توجه به سوابق مدیرکل راه آهن شمال ۲ در زمینه خط آهن به عنوان بهره‌بردار پروژه، باید در جلسه تحویل موقت پروژه، اصلاح خط مذکور و کاهش دادن شیب و فراز مسیر را از مدیران شرکت ساخت و توسعه مطالبه می‌کرد و زیر بار تحویل این پروژه با این شرایط نمی‌رفت تا اهالی گیلان از مزایای حمل و نقل ریلی بهره‌مند می‌شدند.

از آنجا که از محل بیت المال هزینه‌های زیادی صرف ابر پروژه راه آهن قزوین به رشت شده و مردم نمی‌توانند به طور کامل از مزایای این پروژه ملی بهره‌مند شوند و از طرفی این مسئله موجب ایجاد محدودیت در مقدار بار حمل شده توسط قطار به وجود آورده و در روند توسعه استان گیلان تاثیر منفی می‌گذارد، بنابراین دستگاه قضا و دادستان مرکز استان باید ترک فعل مدیرکل راه آهن شمال ۲ را مورد بررسی قرار دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.