تاریخ انتشار : یکشنبه 27 فروردین 1402 - 9:36
کد خبر : 5871

ستاد امر به معروف و نهی از منکر: رئیس‌جمهور باید پاسخگوی وضعیت کنونی باشد/ در حوادث اخیر مسئله فقط شال و روسری نبود

ستاد امر به معروف و نهی از منکر: رئیس‌جمهور باید پاسخگوی وضعیت کنونی باشد/ در حوادث اخیر مسئله فقط شال و روسری نبود

علی خانمحمدی معتقد است که در حوادث پاییز سال گذشته، موضوع شال و روسری نبوده و بیش از اینها مدنظر بوده است؛ او می‌گوید که پرچم حمایت از همجنس‌گرایی در جریان این اتفاقات در کشور بالا رفت.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از اعتماد آنلاین، محمدحسن نجمی: سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در گفت‌وگویی صریح با مجموعه رسانه‌ای اعتماد، از بایدها و نبایدهای برخورد با «بی‌حجابی» می‌گوید.

علی خانمحمدی معتقد است که در حوادث پاییز سال گذشته، موضوع شال و روسری نبوده و بیش از اینها مدنظر بوده است؛ او می‌گوید که پرچم حمایت از همجنس‌گرایی در جریان این اتفاقات در کشور بالا رفت. او در چند بخش از گفت‌وگو به شدت از صدا و سیما گلایه می‌کند و تاکید دارد که این سازمان ستاد امر به معروف را «تحریم» کرده است. در ادامه گفت‌وگوی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور می‌آید:

* از شما به عنوان سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، می‌پرسم؛ آیا مشکل مشکل اصلی کشور حجاب است؟

مسئله حجاب مسئله‌ای تک‌بُعدی نیست که بخواهیم بگوییم اولویت هست یا خیر. محور خانواده زن و شخصیت زن است که خانواده را مدیریت می‌کند. امروز یک هجمه جدی در حوزه خانواده به ما وارد شده و نوک پیکان هم در این مسئله به سمت بانوان، ‌خانم‌ها و مادرهاست. ما باید نسبت به این مسئله و آسیب‌هایی که در حوزه خانواده هست توجه جدی داشته باشیم. امروز یکی از آسیب‌ها مسئله خانواده است، در خانواده موضوع پوشش، عفاف و حجاب هست. بالاخره عفت، حیا و غیرت به عنوان مسائل کلی قابل اهمیت است و نمی‌توانیم آن را کتمان کنیم و حجاب هم یکی از مصادیق حوزه عفت است.

*آیا بهتر نیست یک پله قبل از حجاب وارد شوید و به مسائل اقتصادی هم بپردازید؟

نمی‌توانیم از یک نهاد فرهنگی توقع اقتصاد داشته باشیم. شما وزیر اقتصاد را جلوی خود بنشانید و بگویید در حوزه اقتصاد چه کاری انجام داده‌ای؟ چون اصل وظیفه وزیر اقتصاد، بانک مرکزی و مجموعه‌های اقتصادی این است. نمی‌توانیم به دلیل این‌که اقتصاد اهمیت دارد فرهنگ را تعطیل کنیم و هر زمان اقتصاد‌مان درست شد سراغ فرهنگ بیاییم. این نگاه اشتباهی است. شما امروز در خانواده دغدغه حوزه اقتصاد دارید، اما بیشترین هزینه را در حوزه تربیت برای فرزندتان می‌کنید چون برایتان اهمیت دارد. ما به حوزه اقتصادی ورود داشتیم و اولویت‌مان هم عدالت اجتماعی است. اولویت ما که عفاف و حجاب نیست که بخواهیم این مسئله را بگوییم، اما امروز ستاد امر به معروف و نهی از منکر که وظیفه سیاست‌گذاری در حوزه اقتصادی را ندارد پاسخگوی مسائل اقتصادی مردم هم نیست. نهادی هم نیست که برای حوزه بحث اقتصادی تشکیل شده باشد، اما بله مصادیق معروف و منکر در اقتصاد هم داریم، مفاسد اقتصادی هم باید دیده شود، ‌مفاسد اجتماعی هم باید دیده شود و مباحث دیگر. که ما در آن حوزه‌ها هم الان یکی از اقداماتی که ستاد از همین شروع دولت سیزدهم دنبال کرده است مسئله گشت ارشاد مدیران بوده است. قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه «گام» تأسیس شده و شکل گرفته است، در آن قرارگاه کمیته‌های تخصصی آمده است. ما در این قرارگاه ۶۳ کمیته تخصصی داریم که مثلاً در حوزه‌های معدن یا فولاد مطالبات و گزارشاتی که مردم می‌دهند در این کمیته بررسی می‌شود و به نهادهای مربوطه گزارش و ارجاع داده شود. ستاد در حوزه دلار به رئیس‌جمهور زده که شما چه سازوکاری برای این‌که اثر دلار بر معیشت و زندگی مردم را کنترل کند و کم بشود، دارید؟. در حوزه‌های اقتصادی دیگر هم همین‌طور بود.

* نتیجه‌ نامه چه بود؟ آیا پاسخی داده‌اند؟

بعضی‌ها پاسخ داده می‌شود و ایشان ارجاع می‌دهند. مثلاً ما در حوزه وزارت خانواده و جوانی جمعیت که پیشنهاد داده بودیم این‌جا شکل بگیرد ایشان ارائه دادند و به مسئول دفترشان ارجاع دادند و به کمیته‌ای ارجاع دادند و در حال بررسی است.

*مقصود من دلار است که مثال زدید.

دلار هم همین‌طور، آقای رئیس‌جمهور به مسئولین مربوطه ارجاع می‌دهند که این موضوع را بررسی کنند. نگاه ما بحث مطالبه‌گری از دولت در حوزه مسائل اقتصادی است. در زمینه‌های دیگر نقش مطالبه‌گری را که باید ایفا کنیم، در حوزه مسائل فرهنگی هم همین‌طور، ما که نمی‌توانیم کسی را در حوزه  عفاف و حجاب بگیریم و ببندیم.

*مطالبه‌گری یک بحث است و این‌که به نتیجه برسانید یک بحث دیگر است، شما فقط مطالبه می‌کنید و به نتیجه هم نرسید، نرسید؟!

ما با ظرفیت‌هایی که ستاد داراست از شوراها و دستگاه‌هایی که داریم، مطالبه‌گری می‌کنیم و در نهایت هم به سمع و نظر مردم رسیده می‌شود که ستاد در این حوزه چنین نگاهی داشته است و دولت اهتمام نداشته یا این نگاه ستاد را قبول ندارد یا نظری که مطرح شده است را نپذیرفته است. اما این‌که اصل این موضوع که ما در زمینه‌های مختلفی بحث امر به معروف و نهی از منکر را ببینیم، اتفاقاً نگاه ما تقلیل دادن حوزه امر به معروف و نهی از منکر در حوزه عفاف و حجاب، جفای به حوزه امر به معروف و نهی از منکر است. یکی از عرصه‌هایی که مردم می‌توانند از ستاد مجوز بگیرند، کار کنند، مطالبه کنند و اقدام کنند در حوزه محیط‌زیست است.

*فکر نمی‌کنید امر به معروف و نهی از منکر مقامات و مسئولین می‌تواند به امر به معروف مردم ارجح باشد؟ مثلا من نوعی بگویم آقای فلانی این حرف را زدید خلاف منافع ملی است، اما از عواقبش جرأت نمی‌کنم این را بنویسم.

اگر در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر باشد ما فضا را باز می‌کنیم. مثلا یک مستندساز در زمینه و واگذاری‌های یک مجموعه کشف فساد کرد؛ آن مجموعه از آن فرد شکایت کرد. از این مستندساز به عنوان آمر به معروف و ناهی از منکر حمایت کردیم و او تبرئه شد.

*مشخصاً می‌خواهم بپرسم آیا در حد حتی یک توئیت این حق را دارم که از نهادها و همه مقامات انتقاد کنم؟

طبق اصل هشتم قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم، مردم نسبت به دولت.

*و حکومت…

بله؛ پس طبق اصل هشتم قانون اساسی آحاد مردم می‌توانند امر به معروف و نهی از منکر بکنند. البته خب امر معروفی که آحاد مختلف مردم می‌توانند انجام بدهند معروف و تذکر لسانی است در حوزه برخوردها طبق قانون ضابطین قضایی هستند و باید اقدامات را انجام بدهند، اما در حد تذکر بله می‌توانند انجام بدهند و به عنوان آمر به معروف هستند و ستاد حتماً حمایت لازم را انجام می‌دهد.

*شما تضمین می‌کنید که اگر خطاب به فلان نهاد یا مقام، توئیتی بنویسم که از نظر من دستور شما خلاف منافع ملی است، کسی به من کاری نداشته باشد؟

اگر در چارچوب شرع و قانون باشد. بالاخره ممکن است در این موضوع اتهامی را به شخصی زده باشیم. باید مراقب باشیم.

*نه منظورم انتقاد است.

در حوزه مطالبه‌گری الان مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که یک شخص نامش مطالبه‌گر است اما انگشت اتهام را به سمت کسی می‌برد که هنوز این کار را انجام نداده و اتهام‌زنی می‌کند. امر به معروف و نهی از منکر باشد که شرایط آن مشخص است بله در حد تذکر باشد حتماً ستاد حمایت می‌کند. باید بتوانیم فضای امر به معروف و نهی از منکر را در بخش‌های مختلف برای آحاد مختلف مردم باز کنیم، ستاد به عنوان مجموعه‌ای که وظیفه دارد حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر بکند این قول را می‌دهد که چنین کاری را انجام بدهد. ما کمیته احراز داریم که براساس آن شخصی می‌آید و انجام می‌دهد. در پرونده‌ای فردی آمد و بررسی کردند و از آن فرد حمایت کردیم.

صداوسیما دبیر سابق ستاد را دعوت کرده بود، مگر ایشان الان دبیر ستاد است که بتواند نظر بدهد؟

*احیاناً آن کمیته احراز نگاه سیاسی ندارد؟

نه نگاهی باز دارد، اما آن دیدگاه‌های حقوقی را حتماً می‌بیند که اتهام‌زنی نباشد و درست باشد و در چارچوب باشد. اتفاقاً ما نگاهمان در این زمینه خیلی باز است و احساس‌مان این است که حتماً باید فضا را باز کنیم، مردم بیایند و انتقاد شود. یکی از مشکلاتی که واقعاً با مجموعه فرهنگی ازجمله صداوسیما در کشور داریم این است که صداوسیمای ما باید فضا را باز کند، امروز چرا کرسی‌های آزاداندیشی در صداوسیما نیست و چرا همین مباحث در صداوسیما مطرح نمی‌شود؟

امروز چرا در حوزه بحث کرسی‌های آزاداندیشی که تا این حد رهبر معظم انقلاب تأکید دارند، فضای صداوسیما بسته است؟ در همین حوادث اخیر دیدید که صداوسیما مهمان‌هایی دعوت کرد که بسیاری از این‌ها در فضای کشور مشکل ایجاد کردند. خب چرا باید چنین افرادی در صداوسیما دعوت شوند؟

*کدامشان؟

مهمان‌هایی که دعوت شدند که در همین جریاناتی که بحث عفاف و حجاب را مطرح می‌کردند، کارشناس‌هایی که شبکه خبر و شبکه‌های دیگر می‌آوردند و مسائلی را مطرح می‌کردند، بعضی از این‌ها مشکل ایجاد می‌کرد. برنامه‌ای گذاشتند و از دبیر سابق امر به معروف و نهی از منکر دعوت کردند که در رابطه با طرح عفاف و حجاب صحبت کند، مگر ایشان الان دبیر ستاد است که بتواند نظر بدهد؟

*بالاخره آشناییت داشته است.

خیر طرح عفاف و حجاب در دوره ما انجام شده و ایشان به این طرح آشنایی نداشته است. شما روزنامه اعتماد هستید و قبلاً از یک آقایی که این‌جا کار می‌کرده و رفته سئوال می‌کنند الان وضعیت روزنامه اعتماد به چه شکل است.

*اما به لحاظ حقوقی که آشنایی داشته؟

ما انتقاد کردیم گفتند آخر برنامه چند دقیقه‌ای وقت دارید توضیح بدهید ما هم نرفتیم چون به این شکل نمی‌شود. یکی از مشکلات ما با نسل جوان امروز این است که گفتمان‌سازی و بحث و گفتگو نکردیم و فضا را باز نکردیم. یکی از بسترهای مهم آن بحث رسانه ملیِ صداوسیماست. بالاخره صداوسیما بودجه آنچنانی، ظرفیت بسیار خوب و فضای بسیاری دارد. باید این فضا را باز کند. ستاد امر به معروف و نهی از منکر توسط اتحادیه‌ اروپا تحریم می‌شود، توسط صداوسیما هم تحریم می‌شود.

در حوادث اخیر مسئله فقط شال و روسری نبود

*مسئولین هم بخواهند کاری کنند با مردم طرف هستند. چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید بخشی از جامعه منتقد و مخالف است. بخواهید یا نخواهید این تقابل درست می‌شود.

بله. هر طرح، هر ایده و هر قانونی در کشور مخالف و موافق دارد. حتی در قوانین راهنمایی و رانندگی همین‌طور است حتی کرونا را در نظر بگیرید که یک آسیب اجتماعی در حوزه سلامت بود که مردم آسیب آن را می‌دیدند که باعث کشته‌شدن می‌شود. این‌ها خیلی خوب زود درک می‌شود و فرهنگسازی در این زمینه راحت است وقتی طرف آسیب را دقیق می‌بیند. شما الان نسبت به سیگار بگویید که آسیب‌هایش چقدر در حوزه سلامت زیاد است، چون خیلی زمان می‌برد و آسیب آن آنی نیست، اما کرونا آنی است. در همین کرونا که آسیب آنی داشت چقدر موافق و مخالف داشتیم؟

*این در حوزه آزادی‌های فردی محسوب می‌شود.

آن هم آزادی فردی است. فرض کنید می‌خواهید سوار هواپیما شوید و اگر ماسک نزنید راهتان نمی‌دهند.

*ماسک بله، اما اگر کسی روسری نداشته باشد یا روسری‌اش عقب باشد، آیا کسی را بیمار می‌کند و منجر به کشته شدن کسی می‌شود؟

نه ولی باید آسیب را دید. بحث من این است که در حوزه بحث کرونا هم فرهنگ‌سازی در جاهایی جواب داد و در جاهای دیگر سخت‌گیری‌های دیگر در این زمینه انجام دادند. اگر در هر زمینه‌ای نگاه کنید… می‌خواهم بگویم اینطور که شما فرمودید و بحث‌تان این بود که مخالف و موافق دارد، خب اشکال ندارد. باور ما بر این است که اگر مسئولین با مردم شفاف‌ باشند، مردم بیشتر همکاری می‌کنند. این‌که مسئولین شفاف نیستند و برخی از مسئولین در جلسات خصوصی‌شان تند برخورد می‌کنند و نکات تندی می‌گویند بعد در مقابل دوربین نگاه‌شان را عوض می‌کنند، نگاه اشتباهی است. ما باید با مردم شفاف باشیم و در حوزه عفاف و حجاب با مردم شفاف باشیم و دیدگاه‌ها را بگوییم. ما این‌جا بیان می‌کنیم که مسئله عفاف و حجاب به صورت کلی مسئله مهمی است. مباحث حوزه خانواده، صیانت از حریم خانواده و بنیان خانواده مسائل مهمی هستند. دشمن در این زمینه کار می‌کند و ما آسیب‌های آن را می‌بینیم. امروز در همین حوادث اخیر مسئله فقط شال و روسری نبود.

*مسئله چه بود؟

مسئله فراتر از این رفت. در همین موارد ببینید که پرچم همجنس‌گرایی در کشور بالا رفت و عده‌ای مطالبه کردند.

نیمه‌برهنگی و لباس‌های زننده در حال ایجاد است*در کشور که بالا نرفت.

بله بالا رفت و فیلم و عکس‌های آن هم موجود است که در شهر آمل یک خانم پرچم همجنس‌گرایی بالا برد.

*خب یک نفر را که نمی‌توانید به همه تعمیم بدهید.

یک نفر هم نبودند.

*اصلاً صد نفر.

بالاخره؛ ما به همه تعمیم ندادیم. ما می‌خواهیم بگوییم اگر نسبت به آن برنامه نداشته باشیم قطعاً آن یک نفر می‌شود ۱۰ نفر و آن ۱۰ نفر بیشتر می‌شود. آسیب، آسیب است. ما اگر یک جا حریم را مشخص نکنیم و فضا را در یک زمینه‌ای باز بگذاریم و چارچوب‌ها را مشخص نکنیم قطعاً به شرایطی خواهیم رسید که مناسب نیست. الان آغوش رایگان را مطرح می‌کنند. الان وضعیت کیش را ببینید، آیا مسئله‌اش روسری است؟ نمی‌دانم فیلم و عکس‌هایش را دیده‌اید یا خیر. ببینید نیمه‌برهنگی و لباس‌های زننده در حال ایجاد است، این دیگر فقط ۲ تار موی خانم‌ها و روسری نیست.

*فکر نمی‌کنید این حاصل سخت‌گیری‌های قبل است؟

خیر. بحث سخت‌گیری‌های قبل نیست.

*طرف با خودش فکر می‌کند برای این‌که روسری‌ام عقب بوده من را گرفتند و بردند، فرد به این فکر می‌کند که تحقیر شده است.

این کار براساس یک اقدام انجام می‌شود. خیلی از این‌ها هم که این کار را انجام می‌دادند پایشان هیچ‌وقت به دستگاه قضایی باز نشده است.

*قضایی نه؛ مقصود همان خیابان وزرای معروف است.

می‌خواهم بگویم اقدامی انجام نشده است. لازم است نکته‌ای را بگویم؛ ما باید آسیب در حوزه خانواده را جدی‌ بگیریم. این‌که دشمن دارد به ما هجمه فرهنگی می‌کند جدی گرفته شود. یک اصل وجود دارد، بله آن خانم کم‌حجاب در خانواده و بستگان ما هم هست. بالاخره این‌ها در همین کشور زندگی می‌کنند. این‌ها جزو خانواده، نظام و کشور ما هستند.

*و البته شهروند هستند.

شهروند ما هستند و واقعاً کنار هم هستیم و آن هم یک آسیب است. شاید اگر او یک آسیب ظاهری دارد، من هم هزار آسیب داشته باشم. این نکته درستی است ما نمی‌خواهیم این‌ها را از دایره کشور، نظام و انقلاب خارج بدانیم. ما یک بحث داریم که می‌گوییم در خیلی از این‌ها آسیب‌ها به جوان گفته نشده است. من یک مدت در زندان برای موضوعی کار فرهنگی می‌کردیم و تردد داشتم. بعضی از همین خانم‌هایی که با همکاری توسط شبکه‌های معاند دستگیر شدند در زندان بودند. اما آیا از این دایره فقط همان دایره روسری مانده است؟ بله قاطبه مردم و فرهنگ ایرانیِ ما آمیخته با حیاست. فرهنگ ایرانیِ ما آمیخته با غیرت و عفت است و مردم ما رعایت می‌کنند. باور ما هم همین است، به خاطر همین است که می‌گویم اتفاقاً در این طرح مردم جلو می‌آیند، من می‌گویم این‌ها درصد محدودی هستند که فرمایش شما را تأیید می‌کند که این‌ها یک درصد محدودی هستند. نمی‌توانیم به خاطر هزار نفر کشور بعضی جاها قوانینی بیاورد و بعضی چیزها را رها کند.

*بالاخره طیف زیادی هستند و در خیابان آن‌ها را می‌بینیم.

بله. باور من این است که اصل و قاطبه مردم ما این موضوع برایشان اهمیت دارد و رعایت می‌کنند، خانواده‌هایشان برایشان مهم است. اگر آسیب‌ها را به مردم درست بگوییم، صیانت از این فضا درست انجام شود، باور ما این است که اگر تذکری هم به یک فرد بدهیم می‌پذیرد. بله قبول دارم که نگاه‌های خشن و صلبی اشتباه اگر انجام بشود زدگی ایجاد می‌کند. بعضی از همین‌ها که در حوزه عفاف و حجاب دچار مشکل شدند و وقتی با آن‌ها صحبت می‌کنیم می‌بینیم که به خیلی از آرمان‌ها و مبانی معتقد است و آن بغض درونش باعث شده که این اقدام را انجام می‌دهد. بالاخره در همین حوادث گفتند آزادی و روسری و مسجد آتش زدند و خیلی از اتفاقات در همین حوادث اخیر افتاد. من در حوزه عفاف و حجاب نکته کلیدی‌ام این است که اگر آسیب‌ها درست تبیین، بحث و گفتگو شود، مردم ما اهل رعایت این مسائل هستند و همین که نسبت به موضوعی پایبند هستند، اما اگر بخواهیم فضا را باز بگذاریم اینطور نیست. یک زمانی در حوزه طلاق مردم آسیب‌های طلاق را باور نمی‌کردند و می‌گفتند طلاق برای عده‌ای کوچک است امروز مسئله طلاق در کشور برای ما خیلی مهم شده است. مجموعه این‌ها هجمه به بحث بنیان و مسئله خانواده هست که دشمن روی آن کار می‌کند.

شیوه گشت‌های ارشاد درست نبود

*بعد از آن چطور؟

بعد از این حوادث رها شد، پلیس رها کرد و گشت ارشاد هم تعطیل کرد و خیلی چیزها رها شد و بعد به مشکل برخورد. همیشه وقتی مشکلی پدید می‌آید اولین چیزی که در کشور تعطیل می‌شود مسائل اجتماعی است.

*خب اعتراض‌ها بابت همین بود.

بهانه اعتراضات این بود اما مسئله‌اش این نبود.

*به هر حال شروع از همین موضوع بود.

الان می‌بینید که دشمن بهانه‌های اقتصادی، اجتماعی و بهانه‌های مختلف دیگری درست می‌کند. این‌که نسبت به موضوعی اعتراض باشد متفاوت است. ما خودمان تأیید می‌کنیم که شیوه گشت‌های ارشاد درست نبود.

*یعنی اصل درست بود و شیوه نادرست؟

به نظر ما این‌که برای حوزه عفاف و حجاب برنامه داشته باشید درست است. اما به نظرم خیلی از اعتراضات مردم هم به این دلیل بود که شیوه درست نیست. چون آن کلیپ‌هایی که قبلاً بود که خانمی می‌آمد جلوی ماشین که بچه من مریض است و… این چهره و تصویر درست و قشنگ نیست، من می‌گویم شاید اگر به همان آدم دو تا پیامک بدهید و تذکر اینچنینی باشد رعایت کند، اگر جریمه نقدی شود رعایت کند. یعنی این‌ها کمتر و کمتر شوند و به عده خیلی قلیلی برسد که شاید بعضی اصرار دارند و بعضی‌ها هم شاید در این زمینه سازمان‌یافته باشند که ما داشتیم.

*چه چیزی را داشته‌اید؟

حوزه سازمان‌یافته در بحث عفاف و حجاب داشته‌ایم که کسانی بودند که در این حوزه تعمدی راه می‌رفتند و پول می‌گرفتند. و دستگاه‌های امنیتی ورود کرده و این‌ها را دستگیر کردند.

*این‌ها چقدر تأثیرگذار هستند؟

بالاخره طبق همان عادی‌سازی‌هایی که عرض کردم تأثیر دارند. برخی می‌گویند باورم نمی‌شد که یک بار در جمهوری اسلامی بشود یک بار بدون روسری در خیابان‌ها رفت و آمد کنم. این عادی شدن است.

*درباره تابستان از الان یک زبان تهدید به کار می‌رود که در زمستان اینگونه است، تابستان چه می‌خواهد بشود.

مسئله نگاه‌های مقطعی است که بعضی از دستگاه‌ها دارند. این‌که ما گفتیم تابستان، ما با نگاه‌های مقطعی مخالف هستیم که سریع یک قرارگاه شکل بگیرد بگویند تابستان می‌آید و عفاف و حجاب را درست کنید. آن‌جا می‌خواهند سلبی برخورد کنند و اقدامات ناشایست هیجانی انجام بدهند و… ما با این نوع نگاه مخالف هستیم که تابستان آمد بدوید عفاف و حجاب و درست کنیم و سریع قرارگاه شکل بگیرد. یکی از نگاه‌های ما این است که دولت نمی‌تواند متولی عفاف و حجاب باشد. به نظر ما آمدن وزارت کشور به حوزه عفاف و حجاب غلط است.

امروز ما ضربه‌گیر دولت شده‌ایم

*وقتی وزارت کشور ورود می‌کند قضیه را امنیتی می‌کند.

بالاخره یک دولت تند است و یک دولت کند؛ یک دولت می‌گوید تعطیل کنید یکی می‌گوید تعطیل نکنید؛ یک دولت می‌گوید اولویت است و یک دولت می‌گوید اولویت نیست.

*به نظر شما دست چه کسی باشد؟

باید مجموعه‌هایی مانند ستاد باشد که ۶ وزیر، ۲ نماینده مجلس، فرمانده ناجا و فرمانده بسیج عضو شورای ستاد هستند.

امروز ما در خیلی جاها ضربه‌گیر دولت شده‌ایم. کدام یک از این بگیر و ببندها کار ستاد امر به معروف است؟‌ در همین جریان خانم مهسا امینی بی‌بی‌سی برنامه‌ای گذاشت که این را به ستاد امر به معروف بردند و… که این خانم را به آن‌جا بردند، اصلاً مگر گشت‌هایی که اجرا می‌شود کار ستاد امر به معروف است؟

*پیشنهادش هم نبوده است؟

نه. ما که می‌گوییم مخالف هستیم.

*منظورم پیشنهاد در مسائل دیگر است.

الان بعضی از مراکزی که تعطیل می‌شود کار گزارش پلیس اماکن است. مگر کار ستاد امر به معروف است؟ شاید یک گروه امر به معروف مطالبه کرده باشد که فلان مرکز تجاری مشکل دارد، اما این نگاه‌های مقطعی درست نیست. به نظر ما در موضوع عفاف و حجاب دولت نباید ورود پیدا کند و این کار خطاست. تا به امروز هم ستاد امر به معروف و نهی از منکر به نظر می‌آید که نگاه‌های تندی دارد در صورتی که وقتی در جلسات صحبت می‌کنیم می‌گویند شما خیلی خوب صحبت می‌کنید. اگر این باشد که خوب است، اقدامات ستاد خوب است ما در حوزه آموزش و مطالبه‌گری آموزش توضیح می‌دهیم، اما چرا بعضی از این اقداماتی که انجام می‌شود را به اسم ستاد می‌بینند؟ درصورتی که ستاد نیست در بعضی جاها دقیقاً مخالف فرآیندی هستیم که انجام می‌شود.

*شما با پلمپ مغازه‌ها موافقید؟

خیر مخالفیم. چرا مغازه کسی که کسب‌وکار دارد و کار می‌کند چرا باید پلمپ شود؟ اگر داروخانه شبانه‌روزی در یک منطقه را پلمپ کند فرد باید یک مسافت طولانی دنبال داروخانه شبانه روزی دیگر برود. چرا باید این اتفاق بیفتد؟ مخالفان طرح ستاد را ببینند و بگویند به نظر ما این طرح چنین مشکلاتی دارند و ما این راهکارها را داریم. در همه موضوعات وزیر کشور نمی‌تواند مسئول باشد چون به این کارها نمی‌رسد.

*فکر نمی‌کنید ورود وزارت کشور باعث امنیتی شدن موضوع می‌شود؟

بله. اگر آقای رئیس‌جمهور می‌فرمایند که موضوع عفاف و حجاب موضوعی فرهنگی است و نهادهای فرهنگی باید پررنگ‌تر شوند.

صدا و سیما ستاد امر به معروف را تحریم کرده است

*قبول دارید که بیشتر ستاد را به عنوان ستاد حجاب می‌شناسند؟

به خاطر این است که مجموعه‌های رسانه‌ای داخلی ما کار نمی‌کنند. ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی خبرهای ما را می‌زند و هر طور می‌خواهد انعکاس می‌دهد، این‌ها هم می‌زنند.

*خبرهای شما حرف‌های خودتان است. بیشترین مساله‌ای که من از حرف‌های شما و آقای گلپایگانی می‌بینم تمرکز روی حجاب است.

سئوال من این است که این‌ها را چه کسی باید پررنگ کند؟ من در یک رسانه دو تا مصاحبه کردم؛ در یک مصاحبه سئوال خبرنگار در حوزه عفاف و حجاب بود، ما که نمی‌گوییم پاسخگو نیستیم. الان محور برنامه شما بیشتر روی چه چیزی هست؟

*روی عفاف و حجاب.

بعدی هم همین است. من در حوزه مسکن در بحث قرارگاه صحبتی کردیم که مالیات بر خانه‌های خالی مدنظر بود و چرا اجرا نمی‌شود؟ من نگاه کردم و دیدم این پررنگ نشد، اما خبری که در مورد عفاف و حجاب بود خیلی سریع بی‌بی‌سی، ایران اینترنشنال و من و تو منتتشر کرد. در این که شک ندارید آن‌طرفی‌ها روی این موضوع تمرکز دارند.

*ما با آن طرف کار نداریم.

متأسفانه این‌طرفی‌ها متأثر از همان هستند.

*اینطور نیست.

هستند. ببینید خبرها را خوب منعکس می‌کنند. الان اتفاقاً یکی از جاهایی که می‌تواند به ستاد امر به معروف و نهی از منکر بگوید که گزارش بدهید، صداوسیماست.

*خب گزارش بدهید.

صداوسیما دعوت نمی‌کند و ما تحریم صداوسیما هستیم.

*الان اگر سایت ستاد را باز کنید بیشترین اظهارنظرها در جلساتی که خودتان در فلان همایش و فلان جلسه داشتید بیشتر حول محور حجاب است. یعنی انتقادی هم که مردم دارند این است که مثلاً بحث اقتصاد، رانت، امضای طلایی و فساد اقتصادی را رها کردند و به حجاب می‌پردازند.

اول صحبتم گفتم که اولاً باید این نکته را باید بدانیم که مجموعه، یک مجموعه فرهنگی است. دوم این‌که تشکل‌هایی که …

*این‌جا می‌گویید مجموعه فرهنگی است، بعد اقتصادی که می‌شود…

مطالبه‌گری می‌کنیم. می‌خواهم بگویم ستاد عمدتاً پاسخگوی دغدغه‌های مردم در مسائل فرهنگی است. در نکته دوم در نظر بگیرید که ما تشکل مردمی در ستاد داریم که مجوز می‌گیرند مطالبه‌گری کنند، بیشترین تشکل ما در حوزه عفاف و حجاب است. از ما مطالبه می‌کنند و یک میلیون قریب به امضاء برای ستاد در حوزه عفاف و حجاب جمع شده است. بست‌نشینان، مطالبه‌گران، طومارها و گروه‌های مختلف تشکل‌های مردمی می‌گویند که چرا ستاد امر به معروف و نهی از منکر در حوزه عفاف و حجاب سکوت کرده و چرا پیگیری نمی‌کند، چرا مسئولین را این‌جا نمی‌خواهد؟ من الان می‌گویم که محیط‌زیستی‌ها به ستاد بیایند، در ستاد برایشان باز است. بگویند حمایت کنید، ما بیشتر روی آن‌ها فعالیت می‌کنیم.

آقای رئیس‌جمهور باید حتماً پاسخگوی وضعیت کنونی باشند

*شما باید در همه زمینه‌ها مطالبه‌گری کنید.

مطالبه‌گری می‌کنیم. همین الان در این دولتی که انقلابی است و ما خیلی از زمینه‌هایش را قبول داریم، در این زمینه مطالبه می‌کنیم. از دولت می‌خواهیم که روی بحث انتصاب‌ها دقت کنند، مدیرهای تحمیلی به ریاست محترم جمهور را کنار بگذارند. بعضی از مدیران، مدیران تحمیلی به رئیس‌جمهور هستند. بعضی از مجموعه‌های نظارتی مانند مجلس باید بیشترین نظارت را در بحث حوزه اقتصادی داشته باشد.

*مجلسی بالای ۲۰۰ امضاء رئیس‌جمهوری را دعوت کند که نامزد شوید و کشور را نجات بدهید. آیا آن مجلس می‌تواند به او نظارت کند؟

اگر مجلس حرّ باشد می‌تواند. من کاری به این فرآیند ندارم که آیا به عنوان یک قوه مستقل که مجلس در این زمینه شأن نظارتی دارد، درست است یا نه. اما امروز واقعاً از مجلس توقع خیلی بیش از این می‌رود. حتی در همان حوزه عفاف و حجاب سکوت است. در زمینه‌های مختلف مجلس باید شأن نظارتی‌اش را قبول کند. امروز معاون اقتصادی دولت باید پاسخگو باشد. خیلی از کسانی که مدعی انتخابات و ریاست‌جمهوری بودند در جاهایی به کارگیری شدند. امروز وزیر گردشگری بگوید که چرا وضعیت گردشگری در کشور اینچنین است. آقای محسن رضایی حوزه اقتصادی دولت را پاسخگو باشند. بالاخره ایشان یا مسئولیت در حوزه اقتصاد دارند، به عنوان معاون اقتصادی دولت فعلی هستند یا خیر؟ امروز به مردم گزارش بدهند وضعیت دلاری که وجود دارد برای چیست؟

*فکر نمی‌کنید بالاتر از معاونین هم باید پاسخگو باشند؟ خودِ آقای رئیسی؟

قطعاً. خود آقای رئیس‌جمهور باید حتماً پاسخگو باشند، اما مثال را از این جهت زدم که بالاخره بخش‌هایی که می‌خواستند کشور را بگردانند. بیایند و بگویند. آقای رئیس سازمان بنیاد شهید پاسخگو باشند. واقعاً چه تحولی رخ داده است؟ بعضی از تحصن‌هایی که امروز جلوی بنیاد شهید هست و آدم می‌بیند واقعاً ناراحت‌کننده است. کسی که سالیان سال برای این کشور جنگیده است، باید تکریم شود.

باز هم می‌گویم از مجلس شورای اسلامی و آقای قالیباف واقعاً انتظار داریم که روی این زمینه ورود کنند و از مجلس می‌خواهیم مطالبه‌گری کند الان توپ در زمین مجلس شورای اسلامی است. مجلس باید پاسخگوی هم الان و هم در آینده کشور در این زمینه باشد. هر اتفاقی که در کشور می‌افتد مجلس باید پاسخگو باشد چون در این‌جا واقعاً خلأ و مشکلات وجود دارد. الان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر پیدا کرده است یکی از مطالبات جدی‌ای که ما نسبت به ایشان داریم این است که واقعاً ۳۲ دستگاهی که در این حوزه مسئولیت دارند از آن‌ها بخواهد که چرا ترک فعل می‌کنند؟! واقعاً یکبار شده به مجموعه فرهنگی بگویند که بودجه‌ای که گرفته‌اید را کجا هزینه کردید؟

*یک زمانی حرف بودجه می‌شد و بعضی‌ها ترش می‌کردند. به آن‌ها می‌گفتیم بودجه را کجا خرج می‌کنید، ناراحت می‌شدند.

نه. بودجه فرهنگی کشور باید کاملاً مشخص باشد که در چه زمینه‌ای چه اقداماتی شده و چه تأثیرگذاری‌ای روی اقشار جامعه داشته است. آسیب فرهنگی که گفته می‌شود فقط حجاب نیست. طلاق هم آسیب فرهنگی است. زنان خیابانی هم آسیب هستند.

ما تا الان اگر در جاهایی مصاحبه کردیم سعی کردیم با مردم شفاف باشیم. حتی اگر در حوزه عفاف و حجاب نگاه‌مان به نظر بعضی‌ها تند بوده است حداقل بیان کردیم. یعنی شهامت بیان داشته‌ایم. از تندروی‌ها و یک‌طرفه رفتن‌ها باید در کشور جلوگیری شود.

*در مقابل این تندروی‌ها موضعی می‌گیرید؟ چون یک نماینده مجلس حرف می‌زند و می‌گوید هزینه بی‌حجابی را باید بالا ببریم و برخورد می‌کنیم و از طریق همان زبان تهدید که گفتم روسری‌ها را برمی‌گردانیم و… شما این گفتمان را قبول دارید؟

نه گفتمان، گفتمان صحیحی نیست. امروز مجلس باید پاسخگو باشد، یعنی مجلسی که امروز بعضی‌هایشان منتقدند باید پاسخگو باشند. اگر هم نیست بگویند که چه کسی در مجلس مخالف قانون عفاف و حجاب است. به مردم بگویند.

*آن مسئولینی که می‌گویید در خصوصی تند و تیز حرف می‌زنند، در مجلس هم هستند؟

بله هستند. بعضی از نهادها…

*کجای مجلس‌اند؟

در کمیسیون‌های مختلف مجلس؛ بعضی‌ها در جلسات حرف‌هایی می‌گویند. پیام‌هایی در گوشی تلفنم از برخی مسئولین دارم که گفتند چرا مقابله نمی‌کنید و این چه وضعیتی است که خانم‌ها را در اجتماع می‌بینیم. می‌دانید چقدر به ستاد فشار است که آقای ستاد امر به معروف و نهی از منکر پس چه کار می‌کنید در این حوزه؟! بعضی از همین مسئولین به محض این‌که جلوی دوربین می‌آیند طور دیگری رفتار می‌کنند. باید این بازی را در رابطه با حوزه عفاف و حجاب کنار بگذاریم، ارزش‌های الهی جای بازی انتخاباتی نیست. با ارزش‌های الهی بازی انتخاباتی نکنیم.

شاخصه‌های حجاب وارد شدن به جزییات نیست

*اتفاقاً این‌ها را در طرح عفاف و حجاب هم آورده‌اید.

این‌ها مشخص شده و دستورالعمل‌هایی هست که ستاد از بخش‌های مختلف گرفته و آن‌جا دارد. این‌هایی که هستند مثلاً فرض کنید در قانون اداری وجود دارد که چه نوع پوششی باید با چه پوششی باشد تا زمینه‌های دیگر. بحث این است که واقعاً مجلس یک تصمیم درست را بگیرد و برای همیشه به این جریان رها بودن مسئله عفاف و حجاب و خلأ‌های موجود پایان بدهد و انشاءالله تصمیم درست و سازنده‌ای بگیرد.

*در طرح جامع عفاف و حجاب من یک بخش را می‌خوانم که نوشته شاخصه‌های حجاب اسلامی.

بله شاخصه‌هایی است که دارد.

*فکر نمی‌کنید یک مقدار زیاد وارد جزئیات شده‌اید؟

طبق قانون آن چیزی که خواستند.

*حتی تا رنگ جوراب را هم گفته‌اید.

بالاخره این یک دستورالعمل و شیوه‌نامه‌ای هست که برای این‌که در ادارات باشد. البته از قبل هم بوده و یک مقدار بازنگری شده و چارچوب‌هایی داشته که براساس چارچوب شرع و قانون است.

*سفت و سخت‌تر شده است؟

خیر. دسته‌بندی شده است. خیلی از جاها هم اگر پیشنهاد قبلی را می‌دیدید یک مقدار سفت و سخت‌تر از این هم بود. یک مقدار اصلاحات روی آن صورت گرفته است و به هر شکلی این وجود دارد.

*مثلاً شرایط عکس پروفایل در آن نوشته شده است. مواردی که این‌جا آمده خیلی جزئی است.

این‌ها خواسته شده است.

*چه کسی خواسته است؟

این‌ها اگر می‌خواهد یک شاخصه‌ای باشد که نسبت و براساس آن باید اقدامی انجام شود باید شاخصه‌ها دقیق باشد. یک وقت هست که به صورت کلی مباحثی مطرح می‌شود، کلی تفسیر به رأی می‌شود و یک کسی می‌گوید شئونات اینطور است یکی موافق است و یکی مخالف. سعی شده روی این‌ها بحث شود و براساس همان آیین‌نامه ادارات و تخلفات ادارات در حوزه پوشش، شئونات اسلامی و… هم بوده که سعی شده به آن توجه بشود.

*مثلاً چه کسی می‌خواهد این که چه رنگی متعارف است را تشخیص بدهد که مثلاً رنگ این پیراهن یا مانتو غیرمتعارف است.

شوراها آنقدر عاقل هستند که بتوانند تشخیص بدهند که متعارف هست یا خیر.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.