تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1402 - 10:59
کد خبر : 7700

روزنامه اعتماد: بیش از ۵۰ درصد پزشکان متخصص ،سهمیه‌ای هستند

روزنامه اعتماد: بیش از ۵۰ درصد پزشکان متخصص ،سهمیه‌ای هستند

  اعتماد نوشت:کمی تامل روی هر سطر و ستون از این اطلاعات تازه افشاشده، شدت پذیرفته‌شدگان سهمیه‌ای آن‌هم در بالاترین سطح سلامت یک جامعه یعنی پزشکان متخصص را به ما نشان می‌دهد اما ماجرا تنها به پزشکی و زیرمجموعه‌های سلامت خلاصه نمی‌شود؛ در هر رشته و دانشگاه پرطرفدار حالا ماجرا همین است و در بسیاری از کدرشته‌ها و به‌خصوص در کدرشته‌ها با پذیرش محدود، بیش از ۵۰درصد صندلی‌ها به سهمیه‌ای‌ها می‌رسد.

به گزارش گیلانی ها خبر،  اعتماد نوشت:کمی تامل روی هر سطر و ستون از این اطلاعات تازه افشاشده، شدت پذیرفته‌شدگان سهمیه‌ای آن‌هم در بالاترین سطح سلامت یک جامعه یعنی پزشکان متخصص را به ما نشان می‌دهد اما ماجرا تنها به پزشکی و زیرمجموعه‌های سلامت خلاصه نمی‌شود؛ در هر رشته و دانشگاه پرطرفدار حالا ماجرا همین است و در بسیاری از کدرشته‌ها و به‌خصوص در کدرشته‌ها با پذیرش محدود، بیش از ۵۰درصد صندلی‌ها به سهمیه‌ای‌ها می‌رسد.

بیش از ۵۰درصد صندلی‌های مختص دانشجویان رشته‌های تخصصی پزشکی؛ از پوست و قلب گرفته یا روانپزشکی و جراحی مغز و اعصاب، به پزشکان عمومی‌ای رسیده که از سهمیه استفاده کردند و حالا می‌دانیم که بیش از ۵۰درصد پزشکان متخصص سهمیه‌ای هستند؛ به عنوان مثال ، از ۱۵۵ پذیرفته‌شده رشته ارتوپدی دوره ۴۶، تنها ۵۹ نفر سهمیه ندارند یا اینکه در رشته قلب و عروق از ۲۲۹ نفر پذیرفته‌شده تنها ۸۹ نفر بدون سهمیه قبول شدند.

همین دو جمله اما به درصد چنین معنایی می‌دهند که از ۶۱درصد از قبول‌شدگان تخصص قلب کشور در سال ۹۸، پزشکان سهمیه‌ای هستند.

پیش از پرداختن به این جزییات اما به بررسی آمار و اطلاعات سه دوره اول آزمون دستیاری و پذیرفته‌شدگان بپردازیم؛ دوره‌هایی که سال به سال آمار پذیرفته‌شدگان سهمیه‌ای افزایش یافته و در همین اعداد و آمار می‌توان شفاف اثر قانون برنامه ششم توسعه بر سهمیه‌ها را دید. سال نخست این اطلاعات افشاشده پیش از عملی‌شدن این قانون است و درست یک سال بعد، درصد پذیرفته‌شدگان سهمیه‌ای به شکل شگرفی افزایش یافت.

درصدهای خبرساز

بررسی آماری به ما می‌گوید اگرچه در آزمون دستیاری ۴۴ یعنی سال ۹۶، حدود ۷۱درصد پذیرفته‌شدگان رشته‌ای تخصصی پزشکی از پزشکان عمومی بدون سهمیه بودند اما این عدد سال به سال تغییر کرد و درست در سال بعد ۶۵درصد و دو سال بعد هم به ۵۸درصد رسید. در سمت دیگر اما توجه به تعداد و درصد پذیرفته‌شدگان سهمیه ایثارگران هم مهم و حائز اهمیت است؛ اگرچه در سال ۹۶درصد پذیرفته‌شدگان با این سهمیه تنها ۱۰درصد بود اما سال بعد این عدد به ۲۲درصد رسید.

دلیل این تحول به قانون برنامه ششم توسعه و تغییرات صورت‌گرفته در سهمیه‌ها برمی‌گردد که براساس آن ۳۰درصد از ظرفیت هر کدرشته دانشگاه‌های ایران باید به سهمیه‌های ایثارگران برسد. علاوه‌ بر این اطلاعات و جزییات به نظر می‌آید اعداد بیش از هر کلمه و جمله‌ای موضوع را نشان می‌دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.