تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 آذر 1402 - 13:07
کد خبر : 11361

رد صلاحیت ترامپ به چه معناست؟

رد صلاحیت ترامپ به چه معناست؟

گمانه‌زنی‌ها درباره حضور رئیس جمهور پیشین آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور در پی رد صلاحیت وی در ایالت کلرادو تشدید شده است.

گمانه‌زنی‌ها درباره حضور رئیس جمهور پیشین آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور در پی رد صلاحیت وی در ایالت کلرادو تشدید شده است.

به گزارش گیلانی ها خبر،  خبر‌ها از رد صلاحیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در ایالت کلرادو حکایت دارند؛ این در حالی است که وی در میان نامزد‌های حزب جمهوریخواه برای انتخابات پیشتاز است و وضعیت بهتری در قیاس با جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در نظرسنجی‌های سراسری دارد.

دادگاه عالی ایالت کلرادو با صدور حکمی اعلام کرد که دونالد ترامپ، به دلیل نقش در حمله به ساختمان کنگره در سال ۲۰۲۱، واجد شرایط نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری نیست و باید از رای‌گیری مقدماتی در این ایالت حذف شود.

دادگاه عالی کلرادو، ترامپ را براساس «بند شورش» قانون اساسی فاقد صلاحیت برای حضور در کاخ سفید اعلام کرد.

این احتمال وجود دارد که این حکم پیش از انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ لغو شود.

حکم دادگاه عالی ایالت کلرادو چه می‌گوید؟

به گزارش «رویترز»، دادگاه عالی ایالت کلرادو حکم داد که براساس بند ۳ اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی آمریکا که هر کسی را که در آنچه شورش خواند، دست داشته باشد، از تصدی پست فدرال منع می‌شود، ترامپ از حضور در رای‌گیری این ایالت رد صلاحیت شده است.

یک قاضی دادگاه بدوی قبلا حکم داده بود که اقدام‌های ترامپ در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در جریان حمله خشونت‌آمیز حامیانش به ساختمان کنگره آمریکا به منزله شورش بود، اما از رد صلاحیت او خودداری کرد و گفت که بخش ۳ شامل روسای جمهور نمی‌شود.

دادگاه عالی ایالت کلرادو حکم خود را در انتظار بررسی توسط دیوان عالی آمریکا متوقف کرد و ترامپ گفت که فورا به دنبال آن خواهد بود.

آیا این حکم باقی خواهد ماند؟

مشخص نیست که دیوان عالی آمریکا چگونه تصمیم می‌گیرد، اما اکثریت محافظه‌کار این دیوان شامل سه منصوب ترامپ است که برخی از آن‌ها مدت‌ها در اعطای اختیاراتی به دادگاه‌ها تردید دارند که به وضوح مبتنی بر قانون نیست.

این یکی از نگرانی‌های اصلی قضات مخالف در تصمیم ۴-۳ دیوان عالی ایالت کلرادو بود، که گفتند حکم اکثریت ترامپ را از یکی از ابتدایی‌ترین حقوقش بدون روند مناسب محروم می‌کند.

ترامپ در مورد این حکم چه می‌گوید؟

ستاد انتخاباتی ترامپ تصمیم دادگاه را «غیر دموکراتیک» خواند.

سخنگوی کارزار انتخاباتی وی گفت: دادگاه عالی کلرادو یک تصمیم کاملا ناقص صادر کرد و ما به سرعت به دادگاه عالی آمریکا شکایت خواهیم کرد.

ترامپ و متحدانش از پرونده‌های رد صلاحیت در ایالت کلرادو و چندین ایالت دیگر انتقاد کرده‌اند و آن را غیردموکراتیک و بخشی از توطئه رقبای سیاسی‌اش برای کنار گذاشتن او از سمت خود می‌دانند.

این حکم چگونه می‌تواند بر انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ آمریکا تاثیر بگذارد؟

حتی اگر این حکم از بازبینی دیوان عالی بازماند، می‌تواند برای نتیجه انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ بی‌اهمیت باشد، زیرا ترامپ نیازی به پیروزی در کلرادو ندارد و انتظار نمی‌رود با توجه به تمایلات دموکرات قوی در این ایالت وی شانس پیروزی در ایالت مذکور را داشته باشد.

اما در مورد شکایت‌های مشابهی در ایالت‌های رقابتی ترامپ باید برنده شود تا بتواند در انتخابات پیروز شود؛ این در حالی است که هیچ یک از این دادگاه‌ها به تصمیم ایالت کلرادو متعهد نیستند.

وضعیت دیگر موارد رد صلاحیت ترامپ چگونه است؟

رای‌دهندگان و برخی از گروه‌ها برای ممانعت از حضور ترامپ در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ در بیش از ۱۲ ایالت شکایت کرده‌اند، اما دست‌کم هفت مورد از آن‌ها به دلایل مختلف شکست خورده‌اند.

دادگاه‌های میشیگان، نیوهمپشایر و فلوریدا پرونده‌های مشابهی را به دلایل رویه‌ای و قضایی رد کرده‌اند و برخی از احکام بیان می‌کنند که دادگاه‌ها قدرت رد صلاحیت یک‌جانبه نامزد‌ها را ندارند.

دادگاه عالی مینه سوتا نیز پرونده رد صلاحیت را رد کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.