تاریخ انتشار : دوشنبه 6 آذر 1402 - 11:19
کد خبر : 10786

در دومین جشنواره هنر محیطی رضوانشهر مطرح شد؛ برگزاری جشنواره هنر محیطی در راستای ترویج فرهنگ بازیافت

در دومین جشنواره هنر محیطی رضوانشهر مطرح شد؛ برگزاری جشنواره هنر محیطی در راستای ترویج فرهنگ بازیافت

دومین جشنواره هنر محیطی رضوانشهر از یکم تا سوم آذر ماه ۱۴۰۲ با حضور بیش از ۴۰ هنرمند از سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش گیلانی ها خبر،  دومین جشنواره هنر محیطی رضوانشهر از یکم تا سوم آذر ماه ۱۴۰۲ با حضور بیش از ۴۰ هنرمند از سراسر کشور برگزار شد.

شرکت کنندگان در این جشنواره، طی یک دوره سه روزه کارگاهی در محل خانه خلاقیت و نوآوری رضوانشهر به خلق آثار شهری با استفاده از مواد بازیافتی پرداختند.

دکتر رضا رسولی شهردار رضوانشهر به تشریح لزوم برگزاری دومین جشنواره هنر محیطی رضوانشهر پرداخت و گفت: پدیده توسعه یک پدیده چندگانه و چند وجهی است. در یک مجموعه شهری یکی از جنبه های مهم توسعه، توسعه کالبدی و در واقع توسعه امکانات شهر است اما خیلی از شهرهای توسعه یافته به لحاظ کالبد و فیزیک شهر متاسفانه به لحاظ محتوایی شاید هم اندازه کالبدشان توسعه پیدا نکردند. این یک معضل توسعه نامتوازن است. یکی دیگر از جنبه های توسعه، توسعه فرهنگی و اجتماعی است. بنظر می رسد که توسعه اجتماعی یک جامعه شهری حتی در جوامع شهری که دارای امکانات کالبدی کمتری هستند میتواند در واقع یک اثر ماندگار، یک تفاوت محسوس را نسبت به سایر جوامع ایجاد کند.

رسولی افزود: ما در مجموعه شهری رضوانشهر با همین دیدگاه علاوه بر کارهایی که در حوزه کالبدی کردیم که معمولا آن ها هم یک درام اطلاعاتی در پیش زمینه دارد، سعی کردیم که زمینه را برای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر عزیزمان هم فراهم کنیم. اگرچه که به لحاظ مردم شناسی آمادگی و پتانسیل و سبقه وجود داشته و دارد و این جامعه، جامعه ای است که اتفاقا بسیار هم توسعه پذیر است و مردم به شدت از این اتفاقات استقبال می کنند.

شهردار رضوانشهر ادامه داد: با همین دیدگاه برای اینکه ما بتوانیم این فرایند را ادامه بدهیم و بتوانیم کار را برای نسل های آینده به یک نقطه بهتری برسانیم، شهرداری و شورای اسلامی رضوانشهر، خانه خلاقیت و نوآوری شهر بهشت را راه اندازی کرد و کار این مجموعه در واقع این است که بتواند برای بخش جوان تر و خلاق تر و در واقع نسل بعدی شهروندان رضوانشهری فضایی مناسب فراهم کند که این تجربه و مسیر توسعه را بتوانند خودشان با دستان خودشان شکل بدهند و به همین دلیل به عنوان یک شهروند این اعتقاد را با پوست و گوشت خودشان حس کنند که توسعه در دستان خود مردم است نه یک ساختار بالا دستی.

دکتر رسولی با اشاره به حشنواره هنر محیطی رضوانشهر گفت: ما در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ یک رویدادی را در همین خانه خلاقیت داشتیم با عنوان اولین رویداد هنرهای محیطی ایران که در یک ژانر تخصصی هنر است که امروز در دنیا به صورت بسیار زیاد مورد توجه قرار می گیرد. در همین راستا امروز دومین رویداد که مقداری شکل بزرگتر و شکل ملی هم پیدا کرده، با موضوع محیط زیست که به نظر می رسد مهمترین ویژگی و مزیت منطقه رضوانشهر است برگزار می‌شود و بیش از ۴۵ جوان خلاق و دانشجو از جای جای میهن عزیزمان امروز اینجا حضور دارند و به خلق آثاری با رویکرد محیط زیستی و با استفاده از مواد و متریال بازیافتی می پردازند.

شهردار رضوانشهر افزود: ما هم در راستای ترویج فرهنگ بازیافت و همینطور آشنا شدن نسل های جوان تر شهر ما با این رویداد و اتفاق و پدیده و همچنین ایجاد زمینه برای توسعه هرچه بیشتر فرهنگی و اجتماعی شهرمان تلاش خواهیم کرد که این آثار را که درحال خلق شدن هستند در نقاط مختلف شهر انشالله به اکران بگذاریم. درواقع ویژگی هنر محیطی این است که چون از متریال و مصالحی که از محیط زیست برآمده اند ساخته می شوند، در یک زمان مشخصی دوباره به محیط زیست برمی گردند و یک عمر مفید مشخصی دارند که اتفاقا به لحاظ فرهنگی هم انتخاب این رویداد برای رضوانشهر در واقع بنظر میرسد که یک هوشمندی پشت آن بوده، به این خاطر که ما در فرهنگ عشایر و کوچ روی هم همین اتفاق را ایجاد می کنیم؛ یعنی عشایر عزیز ما وقتی که به عنوان محیط بانان اصلی مملکت ما در ییلاق حضور پیدا می کنند، اتفاقا شاید بیشتر از مردم عادی نگران محیط زیست هستند، بعد از اتمام دوره کوچ وقتی عشایر برمیگردند به قشلاق چیزی که ما در ییلاق می بینیم این است که هیچ آلودگی زیست محیطی عملا وجود ندارد و از آنان فقط یک کومه که چند تکه سنگ است به جا می ماند و یک سری چوب های مشخصی که آن پارو را با آن می سازند و محل اقامتشان است. ما با همین رویکرد و با همین نگاه و با هدف ترویج همین فرهنگ و بازیابی همین فرهنگ در جامعه مان که امروز خصوصا درجوامع شهری کمی به فراموشی شاید رفته باشد تلاش می کنیم که انشالله زمینه را برای حفاظت هر چه بیشتر از محیط زیست و منابع طبیعی که سرمایه اصلی منطقه رضوانشهر است فراهم کنیم.

دکتر اکبر میغی رئیس اداره محیط زیست رضوانشهر نیز در خصوص این جشنواره گفت: لازمه جلب مشارکت عمومی و ارتقای فرهنگ عمومی در حوزه محیط زیست این است که ما بتوانیم کمک کنیم تا اهمیت این موضوع را در اقشار مختلف جامعه نهادینه کنیم، این هم میسر نیست مگر با رخدادهایی مثل همین جشنواره. یعنی ما ذهن مخاطبمان را به اهمیت بعضی از موضوعاتی که تمایل داریم در آن یک همراهی و یک امنیتی بوجود بیاید، درگیر و روشن کنیم.

دکتر میغی افزود: وجود چنین رخدادهایی و چنین آثاری در جای جای شهر میتواند علامت های سوال زیادی در ذهن مخاطب ایجاد کند؛ مخصوصا اقشار جوان جامعه با پرسش های مختلفی در زمینه حفظ محیط زیست که یکی از دغدغه های امروز جهان است، مواجه هستند و همه وظیفه داریم که در این جهت گام برداریم.

رئیس اداره محیط زیست رضوانشهر گفت: هنر میتواند نقش بسیار پررنگی را داشته باشد و این رخداد و اتفاقاتی مثل این میتواند این زمینه را فراهم کند. مطمئنا بعد از اینکه آن انگیزه ایجاد شود، ما شاهد هستیم که اتفاقات مثبتی در محیطمان رخ میدهد. به عنوان مثال یکی از کارهای خوبی که در این مجموعه انجام شده، استفاده از مواد بازیافتی است.

میغی ادامه داد: متاسفانه همه ساله بخش زیادی از اراضی ارزشمند ما بخاطر دفن زباله ها از بین میرود، اراضی که میتواند برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. این جشنواره می تواند زمینه ساز این شود که مشارکت در امر تفکیک زباله از مبدا و استفاده مجدد از مواد بازیافتی نهادینه شود و این هم میسر نیست مگر اینکه این خواست در مردم ما ایجاد شود که همراهی کنند. مجموعه هایی مثل شهرداری ها و دهیاری هم در این زمینه باید مشارکت فعال تری داشته باشند.

رئیس اداره محیط زیست رضوانشهر افزود: یکی از دلایلی که روش های مختلف مثل تیزرهای تبلیغاتی در گذشته برای تفکیک زباله ها به کار می رفت و تاثیر چندانی نداشت، نقص همراهی همه جانبه است. ما خیلی از وقت ها خواستیم خودمان فکر کنیم، تصمیم بگیریم و از بقیه بخواهیم که اجرا کنند؛ اما کارهایی مثل این جشنواره، آحاد مردم را ترغیب میکند به اینکه خودشان به همراهی کردن مشتاق شوند؛ نه حالت اجبار یا حالت یک تکلیف. وقتی که کاری به صورت خواسته درونی و قلبی مردم باشد آثارش را خیلی قشنگ تر می‌توانیم ببینیم.

مازیار پرهیزکار سخنگوی شورای اسلامی رضوانشهر نیز در حاشیه برگزاری دومین جشنواره هنر محیطی گفت: ما سعی کردیم یک دیدگاه نو نسبت به ادوار گذشته، نسبت به فرهنگ، نسبت به اجتماع و نسبت به صنایعی که رو به فراموشی رفته، داشتیم باشیم. ما چندی پیش بازارمجی داشتیم که یکسری محصولاتی که متعلق به بومیان خود استان گیلان است، به ویژه بومیان رضوانشهر که رو به فراموشی رفته بود را به مردم عرضه کردیم. اینجا هم ما سعی کردیم از ظرفیت جوانان که نسل آینده و پایه ریز این شهر و حتی کشورمان هستند، در بخش صنایع و مواد بازیافتی که به طبیعت برمی‌گردند، استفاده کنیم.

پرهیزکار افزود: در حفظ طبیعت ما میراث دار گذشته هستیم و همین را هم باید به نسل های آینده ی خودمان انتقال بدهیم. به همین دلیل ما از این جوانان در این مجتمعی که سال گذشته با عنوان خانه خلاقیت و نوآوری افتتاح نمودیم، دعوت کردیم تا از وسایل دورریزی که در طبیعت رها می شده یا از آهن آلاتی که دورریز بوده و در طبیعت رها می شده، در غالب مجسمه در میادین شهر نصب کنیم تا مردم را تشویق کرده و یادآوری کنیم که این طبیعت هم متعلق به ما و هم نسل آینده است و از این فرصت استفاده کردیم تا دیدگاه مردم را نسبت به حفظ و حراست از طبیعت تشویق کنیم.

سخنگوی شورای شهر رضوانشهر گفت: باید از آقای شهردار و دیگر دوستانی که کمک کردند این جشنواره برگزار شود تشکر کنم. این قدم و این تفکر نو مثل کودکی که تازه به دنیا می آید، نیاز به نگهداری و توجه بیشتری دارد تا تداوم پیدا کند. به همین دلیل نیاز به حمایت مسئولین و مردم و اهالی رسانه دارد تا این حرکت نو تبدیل به فرهنگی شود که بسط پیدا کند، گسترش پیدا کند به سراسر ایران.

پرهیزکار تاکید کرد: ما میراث داریم، ما با مطالعه تاریخ متوجه میشویم که گذشتگان چه آثاری برای ما به یادگار گذاشتند، قطعا ما هم برای آیندگان باید چیزی را به یادگار بگذاریم و آن چیزی جز حفظ و حراست از طبیعتمان نیست. من باز هم از آقای شهردار و همکارانم در شورای اسلامی رضوانشهر تشکر میکنم که در این نگاه گام موثر و تاثیرگذاری داشتند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.