تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 دی 1402 - 11:10
کد خبر : 11667

در جلسه کمیسیون عمران؛ چانه زنی اعضای شورا بر سر ترافیک خیابان سعدی رشت

در جلسه کمیسیون عمران؛ چانه زنی اعضای شورا بر سر ترافیک خیابان سعدی رشت

عزیزی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در پی دپوی تاکسی‌ها در ابتدای خیابان سعدی، افزود: برای رفع مشکل دپوی تاکسی ها، تملک برخی املاک پیشنهاد شده بود.

عزیزی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در پی دپوی تاکسی‌ها در ابتدای خیابان سعدی، افزود: برای رفع مشکل دپوی تاکسی ها، تملک برخی املاک پیشنهاد شده بود.

به گزارش گیلانی ها خبر،  هشتاد و ششمین جلسه کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر رشت به ریاست محسن سماکچی و با حضور مسعود عباس نژاد نایب رئیس کمیسیون، سید شمس شفیعی عضو کمیسیون و محمدحسین واثق کارگرنیا دیگر عضو کمیسیون و رئیس شورا و همچنین مدیران مربوطه در ساختمان شورا برگزار شد.

– بررسی مشکلات ترافیکی ابتدای خیابان سعدی – جنب ایستگاه تاکسی

محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورا با اشاره به مشکلات ترافیکی ابتدای خیابان سعدی و درخواست تعدادی از کسبه، خواستار ارائه توضیحات از سوی رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت در مورد اقدامات صورت گرفته برای حل این مشکلات شد.
مسعود عباس نژاد نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورا نیز، با بیان اینکه تعدادی از بازاریان از گره ترافیکی به وجود آمده گله مندند؛ تصریح کرد: محدوده خیابان معلم تا پیاده راه به پارکینگ تاکسی‌ها و خودروها تبدیل شده است.
عباس نژاد افزود: از سمت استاد سرا نیز بار ترافیکی به سمت خط ماشین هدایت می‌شود. اگر قرار است این خودروها از خط ماشین به سعدی برگردند چرا از همان دهانه استادسرا وارد سعدی نشوند؟ به خاطر وجود ایستگاه تاکسی نمی‌توان خیابان را تعطیل و شهروندان و کسبه را گرفتار مشکلات ترافیکی کرد.

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورا در ادامه خواستار بررسی معایب و مزایای طرح‌های پیشنهادی با نگاه کارشناسانه شد.

دپوی تاکسی‌ها در ابتدای خیابان سعدی

علیرضا عزیزی مدیر مهندسی ترافیک و ایمنی شهرداری رشت با اشاره به طرح‌های آماده شده برای حل این مشکلات، اظهار کرد: هرچند طرح‌هایی در این زمینه آماده شده اما سازمان حمل و نقل دغدغه اختلال در کار تاکسی‌ها و نارضایتی رانندگان را دارد و مخالف این طرح‌ها است.

عزیزی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در پی دپوی تاکسی‌ها در ابتدای خیابان سعدی، افزود: برای رفع مشکل دپوی تاکسی ها، تملک برخی املاک پیشنهاد شده بود و در این زمینه با مدیر املاک شهرداری رشت نیز پیگیری‌های مربوطه صورت گرفته است. یکی از موارد ملک سازمان زندان‌ها بود، مورد دیگر ملک سایپا بود، ملک سوم نیز پشت چاپ نوین بود که به عنوان گزینه سوم مدنظر است.

پیشنهاد تملک ملک سایپا

محسن سماکچی مذاکره برای تملک ملک سازمان زندان‌ها را زمانبر دانست و گفت: یکی از راه‌هایی که می‌تواند مرکز شهر را از این وضعیت نجات دهد، همان ساختمان سایپا است. این ملک بهترین گزینه برای رفع مشکلات ترافیی ابتدای خیابان سعدی است و به دلیل نزدیکی به ایستگاه تاکسی‌ها کاربردی‌تر از سایر گزینه‌ها است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورا در ادامه به بررسی مشکلات ترافیکی خیابان سعدی، سبزه میدان و برخی دیگر از نقاط شهر رشت پرداخت و گفت: باید این موارد در بودجه دیده شود تا با رفع مشکلات ترافیکی مرکز شهر و نظم و ترتیب دادن به تاکسی ها، کاری ماندگار از شورای ششم به یادگار بماند.

نمی‌توان تاکسی‌ها را نادیده گرفت

علیرضا زارع رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت نیز تصریح کرد: طرح ارائه شده در دوره شهرداری دکتر ثابت قدم، قرار بود اجرا شود اما دغدغه تاکسی‌ها مانع اجرای آن شد. قرار بر این بود دوربین‌های ثبت تخلفات راه اندازی شود تا اگر تاکسی‌ها ساماندهی شدند خودروهای شخصی یا مسافربرهای شخصی نیز پارک و توقف نکنند.

زارع مخالفت ضمنی خود را با این تغییرات بیان کرد و افزود: تعداد خودروهای خط سعدی فرودگاه و خط سعدی به گلسار بسیار زیاد است و گاهی بیش از صد تاکسی به طور همزمان حضور دارند. حدود ۷ ایستگاه تاکسی پس از ساخت پیاده راه، در ابتدای خیابان سعدی تعریف شده‌اند و نمی‌توان این تاکسی‌ها را نادیده گرفت.

جانمایی جدید برای تاکسی‌های ابتدای خیابان سعدی

محسن سماکچی نیز در ادامه با تاکید بر ضرورت همراهی پلیس راهور در زمینه ساماندهی ابتدای خیابان سعدی، افزود: در آن محدوده باید شرایط پارک مطلقا ممنوع اعمال شود تا هیچ خودروی متفرقه‌ای نیز توقف نکند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورا با تاکید بر اینکه هدف ما ساماندهی تاکسی‌ها و استقرار آرامش در ابتدای خیابان سعدی است، خاطرنشان کرد: اگر نیاز باشد بیش از یک ملک نیز تملک می‌شود. طی بازدیدی جزییات بیشتر را بررسی خواهیم کرد.

مسعود عباس نژاد نیز خواستار بازبینی طرح ارائه شده و جانمایی جدید برای تاکسی‌های ابتدای خیابان سعدی در نقطه‌ای دیگر شد و اظهار داشت: خیابانهای مرکز شهر را از بین برده‌ایم و نمی‌توانیم به بهانه‌های مختلف مانع آزادسازی مسیر شویم.

خیابان سعدی بی‌نظم‌ترین خیابان است

محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت، نیز خیابان سعدی را بی‌نظم‌ترین خیابان از لحاظ ترافیکی دانست و بیان داشت: از زمانیکه ممنوعیت ورود خودرو از خیابان معلم به سمت پیاده راه اعمال شد مغازه‌های آن محدوده هیچ رونقی نداشتند و دچار رکود شده اند. همچنین راه اندازی خیابان اقتصاد نیز هیچ کمکی به ساماندهی آن محدوده نکرد.

رئیس شورای شهر رشت افزود: وجود مدرسه، تعمیرگاه‌های پرشمار، مسیر تردد اجباری بسیاری از شهروندان و توقف دوبله، همه در کنار هم مشکلات ترافیکی بسیاری ایجاد کرده است. با مسدودسازی محدوده ابتدایی خیابان سعدی، یک مسیر آماده را به پارکینگ خودروهای شخصی و تاکسی تبدیل کرده ایم. بازدید از آن محدوده نیز بدون وجود طرح‌های اجرایی ثمری ندارد. ابتدا باید طرح آماده شده و مورد بحث و بررسی قرار گیرد سپس بازدیدی صورت بگیرد.

کارگرنیا همچنین بر ضرورت ساماندهی دستفروشان محدوده ابتدایی خیابان سعدی تاکید کرد و خواستار دیده شدن موضوع ساماندهی دستفروشان در طرح پیشنهادی شد.

نمی‌توانیم به خاطر تاکسی ها، دو خیابان اصلی شهر را تعطیل کنیم

سید شمس شفیعی دیگر عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران نیز با اشاره به بازگشایی خیابان اقتصاد، بیان داشت: هدف اولیه اتصال شریعتی به سعدی بود. نمی‌توانیم به خاطر تاکسی ها، دو خیابان اصلی شهر را تعطیل کنیم.

سید شمس شفیعی افزود: ابتدا تاکسی‌ها را ساماندهی کنیم تا بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. سپس نسبت به آزادسازی مسیر شریعتی به سعدی توسط خیابان اقتصاد و همچنین مسیر خروجی استادسرا به سعدی اقدام کنیم تا بخش عمده‌ای از مشکلات ترافیکی مرکز شهر رفع شود.

بررسی تملک یک ملک در بلوار شهید کوچکی

– بررسی لایحه شماره ۱۴۰۲۹۸۴۳ مورخ ۱۹/۰۹/۱۴۰۲ موضوع «تملک ملک آقای جهاندیده واقع در مسیر پروژه خیابان ۳۵ متری بلوار شهید کوچکی»
قدردان مدیر املاک شهرداری رشت در این خصوص بیان کرد: این ملک در مسیر خیابان ۳۵ متری است. ۷۹۸ متر مربع مساحت دارد و متری ۳۰ میلیون برآورد شده است که در مجموع ۲۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قیمت کارشناسی شده آن است. مالک آن ۵ میلیارد تومان به شهرداری منطقه یک۱ بدهکار است و پیشنهاد داده است در سال ۱۴۰۲ این ۵ میلیارد را تهاتر کنند و الباقی را در سال ۱۴۰۳ به صورت خدمات غیر نقدی از شهرداری دریافت کند. البته الزام قانونی برای تملک آن ملک نداریم.

محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورا با اشاره به اینکه این طرح در سال آینده در اولویت شهرداری خواهد بود موافقت خود را با تملک اعلام کرد.

محمدحسین واثق کارگرنیا نیز اظهار کرد: اولویت‌های تملک شهرداری باید در بودجه ۱۴۰۳ اعلام شود و پس از بررسی در صحن شورا تصمیم گیری شود، تا آن زمان تملک این ملک ضرورتی ندارد.

سید شمس شفیعی دیگر عضو کمیسیون نیز بیان داشت: به نظر می‌رسد این تملک اقدام به صرفه‌ای برای شهرداری باشد به این خاطر که ارزش ملک در سال آینده افزایش خواهد یافت اما رقمی که توافق میکنیم طی قراردادی در سال آینده نیز افزایش نخواهد یافت. این تملک می‌تواند منجر به بازگشایی مسیر در سال آینده شود و عملا بخش عمده مسیر مورد نظر آزادسازی شود.

مسعود عباس نژاد نایب رئیس کمیسیون نیز با اشاره به تملک‌های صورت گرفته، این مسیر را یکی از پنج مسیر مدنظر شهرداری برای بازگشایی معابر دانست و گفت: آزادسازی این قطعه می‌تواند به آزادسازی مسیر و اجرای این پروژه در سال آینده کمک کند.
در پایان با موافقت اکثریت اعضا، مقرر گردید اعضای کمیسیون بازدیدی از این ملک داشته باشند و پس از آن در این خصوص تصمیم گیری کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.