تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 آذر 1402 - 10:19
کد خبر : 10649

حدود ۲۶۰ هکتار از تالاب بین المللی بوجاق گیلان آبگیری شد

حدود ۲۶۰ هکتار از تالاب بین المللی بوجاق گیلان آبگیری شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از آبگیری و افزایش سطح عمق تالاب بین المللی دریایی – ساحلی بوجاق بدلیل ساخت دیواره خاکی به طول ۷۰۰ متر خبر داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از آبگیری و افزایش سطح عمق تالاب بین المللی دریایی – ساحلی بوجاق بدلیل ساخت دیواره خاکی به طول ۷۰۰ متر خبر داد.

به گزارش گیلانی ها خبر، حمزه عشوری بعد از ظهر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پروژه در دو فاز تعریف شده که فاز نخست با ساخت بازوی خاکی ۷۰۰ متر به اتمام رسید و در فاز دوم قرار است بازوی دیگری به طول یک هزار و ۱۰۰ متر احداث شود .
وی اظهار کرد: مطالعات فاز دوم این پروژه به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و اکولوژیکی در حال انجام است که در صورت انجام فاز دوم میزان آبگیری تالاب یاد شده به ۳۵۰ هکتار افزایش خواهد یافت.
عشوری در خصوص اجرای فاز نخست سد خاکی به طول ۷۰۰ متر توضیح داد: این اقدام افزایش تنوع زیستگاه های آبی را برای تالاب بوجاق فراهم می آورد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان ضمن اعلام احیاء، آبگیری و افزایش سطح، عمق و ماندگاری بالای آب در بخشی از تالاب بین المللی بوجاق افزود: با توجه به شکست بازوی تالاب بین المللی بوجاق در چندین محل در طی سال‌های گذشته ، آب تالاب بوجاق به دریای خزر تخلیه می‌شد و سبب شده بود در عمل از سطح و حجم آب پهنه آبی این تالاب و به ویژه زیستگاه پرندگان مهاجر آبزی زمستان‌گذران کاسته شود.
عشوری ادامه داد: با تلاش اداره‌کل حفاظت محیط زیست گیلان و با تکیه بر دانش بومی، بهره‌گیری از تجربیات گذشته و اخذ موافقت معاونت‌های تخصصی سازمان، اقدام به ساخت دیواره خاکی در بخشی از تالاب بوجاق شد که این امر سبب شد تاکنون حدود ۲۶۰ هکتار از عرصه این تالاب بین المللی آبگیری شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان در ادامه افزود: مبلغ انجام این پروژه ۶ میلیارد ریال است که از محل طرح تالاب‌ها و رودخانه‌های در معرض خطر، تامین اعتبار شده است و کارشناسان این اداره کل در حال ارزیابی امکان احیاء بخش‌های دیگر تالاب با انجام دیواره‌سازی با مد نظر قرار دادن فاکتورهای اکولوژیکی، هیدرولوژیکی و اقتصادی و اجتماعی هستند.
عشوری تصریح کرد: با توجه به کاهش سطح تراز آب دریای خزر، مدیریت و بازچرخانی آب، یکی از مهمترین روش‌ها برای حفاظت، مدیریت و احیای تالاب های دریایی – ساحلی در شمال کشور با توجه به میزان و حجم بارش‌ها است و این رویه در دستور کار این اداره کل برای احیای کامل تالاب بوجاق و سایر تالاب‌های دریایی – ساحلی استان قرار دارد.
گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن، ۸۰ درصد در قالب سه تالاب (انزلی، امیرکلایه و بوجاق) تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است؛ پارک ملی خشکی – دریایی بوجاق با بیش از سه هزار و ۲۶۰هکتار یکی از مهمترین مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و تنها پارک ملی خشکی دریایی کشور در نزدیکی کیاشهر واقع در شرق گیلان با توجه به ثبت آن در کنواسیون رامسر از اهمیت اکولوژیکی بسیار بالایی به لحاظ تنوع گونه ای برخوردار است .
حضور هر ساله تعداد کثیری از پرندگان مهاجر در فصل مهاجرت،پارک ملی بوجاق را بعنوان یکی از اکوسیستم های منحصر به فرد و مهم در سطح ملی و همچنین بین المللی مطرح کرده و آن را دارای بالاترین درجه حفاظتی کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.