تاریخ انتشار : جمعه 23 دی 1401 - 13:21
کد خبر : 3698

حاشیه‌هایی از مسابقات فوتبال جام خلیج فارس در بصره عراق

حاشیه‌هایی از مسابقات فوتبال جام خلیج فارس در بصره عراق

به نظر می‌رسد که دولت عراق با برگزاری مسابقات فوتبال جام خلیج فارس در بصره تلاش می‌کند، بر شرایط عادی و ثبات و امینت در این کشور تاکید ورزد و روابط خود با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را بهبود ببخشد.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از فرارو، شهر بصره عراق این روزها میزبان بیست‌وپنجمین دوره مسابقات جام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است. انتخاب نام جعلی «خلیج عربی» برای این مسابقات با واکنش مقامات مسئول ایران روبه‌رو شده است.

مسابقات جام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هر چهار سال یک بار با حضور تیم‌های عراق، عمان، عربستان سعودی، یمن، بحرین، کویت، قطر و امارات برگزار می‌شود.

تازه‌ترین دور این مسابقات در عراق زیر عنوان «مسابقات خلیج عربی» برگزار می‌شود. این اقدام واکنش مسئولان سیاسی و ورزشی ایران را در پی داشته است.

پس از آن که جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال که در مراسم افتتاحیه این مسابقات نیز حضور داشت، از این نام در صفحه اینستاگرامش استفاده کرد، فدراسیون فوتبال ایران از فیفا به دلیل تحریف نام خلیج فارس اعتراض و بیانیه‌ای را روی خروجی سایت رسمی‌اش منتشر کرد: در پی استفاده از واژه‌ای مجعول به جای عنوان تاریخی خلیج همیشه فارس در رقابت‌های جام ملت‌های کشورهای عربی، فدراسیون فوتبال ضمن تأکید بر مفاهیم عمیق خلیج فارس، این عنوان بر جای مانده از کهن‌ترین منابع تاریخی، اعتراض رسمی جامعه فوتبال و ملت ایران را نسبت به این موضوع به فدراسیون جهانی فوتبال ابراز می‌دارد.

فدراسیون فوتبال ایران تاکید کرده که خلیج فارس نامی اصیل و تاریخی است که در همه زبان‌ها و ادبیات جهانی استفاده شده و در اطلس‌های دربردارنده نقشه‌های کهن هم به صورت کامل با این عنوان از آن یاد شده است.

این فدراسیون وعده داده است: سوابق و اسناد مربوطه جهت تصحیح روندهای ناصواب خلاف عرف بین‌المللی در سال‌های آتی، توسط فدراسیون فوتبال ایران به فیفا ارسال خواهد شد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در نشست خبری ۱۹ دی خود در پاسخ به سوالی در خصوص انتخاب نام این مسابقات گفت: دستگاه دیپلماسی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده است، اماعدم اطلاع‌رسانی در این خصوص به معنای‌عدم اقدام نیست. خلیج فارس، همیشه خلیج فارس است و ما نیز پس از اطلاع این موضوع بلافاصله اعتراض خود را به دولت عراق اعلام کردیم.

رادیو سراسری آلمان (Deutschlandfunk) آلمان در گزارشی در باره این مسابقات در عراق، خاورمیانه را دیوانه فوتبال خطاب کرد. در بخشی از این گزارش آمده است: در حالی که سه هفته از پایان مسابقات جام جهانی در قطر با یک فینال تماشایی گذشته، عراق میزبان مسابقاتی است که در آن عربستان و قطر، دو تیم حاضر در مسابقات جام جهانی، نیز حضور دارند.

رادیو سراسری آلمان در گزارش خود یادآوری کرده است: عراق کشوری است که با جنگ و ترور به لرزه درآمده و تیم ملی فوتبال این کشورسال‌ها به دلیل نبود امنیت اجازه بازی در زمین خودش را نداشت و حتی بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ و پس از حمله به کویت، تیم فوتبال این کشور از بسیاری از مسابقات محروم شد.

جیمز دورسی، یکی از کارشناسان فوتبال عرب معتقد است، اگرچه تعدادی از تیم‌های حاضر در منطقه خاورمیانه هنوز نتوانسته‌اند در سطح جهانی بدرخشند، اما آن‌ها به درخشش در سطح منطقه ادامه می‌دهند و برگزاری این مسابقات موضوعی الهام‌بخش برای مردم آن‌هاست.

در مراسم افتتاحیه این مسابقات ۶۵ هزار تماشاگر در ورزشگاه بصره حاضر بودند، از جمله مسئولان فوتبال کشورهای شرکت‌کننده، سران کشورها و جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال.

به نظر می‌رسد که دولت عراق با برگزاری این مسابقات تلاش می‌کند، بر شرایط عادی و ثبات و امینت در این کشور تاکید ورزد و روابط خود با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را بهبود ببخشد.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.