تاریخ انتشار : شنبه 25 آذر 1402 - 10:45
کد خبر : 11255

ثبت زلزله ۴.۵ ریشتری در استانی با ۱۵ گسل فعال شناسایی‌شده/ بندر خمیر با زمین‌لرزه ۴ لرزید

ثبت زلزله ۴.۵ ریشتری در استانی با ۱۵ گسل فعال شناسایی‌شده/ بندر خمیر با زمین‌لرزه ۴ لرزید

در لوندویل استان گیلان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۵ رخ داد و این در حالی است که بر اساس نتایج تحقیقات محققان در این استان ۱۵ گسل فعال شناسایی شده است و علاوه بر آن بندر خمیر استان هرمزگان نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۴ لرزید.

در لوندویل استان گیلان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۵ رخ داد و این در حالی است که بر اساس نتایج تحقیقات محققان در این استان ۱۵ گسل فعال شناسایی شده است و علاوه بر آن بندر خمیر استان هرمزگان نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۴ لرزید.

به گزارش گیلانی ها خبر، در هفته گذشته، لوندویل استان گیلان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۵ را تجربه کرد. استان گیلان در ایالت لرزه زمین‌ساخت البرز واقع شده است. رشته کوه‌های البرز، بخش شمالی رشته کوه‏‌های آلپ- هیمالیا در باختر آسیا را تشکیل می‌دهند و لرزه‏‌خیزی کوه‏‌های البرز نشانگر ادامه جنبش‌‏های کوهزایی در این گستره است. گسل‌های اصلی استان گیلان به این شرح است:

گسل آستارا

گسل آستارا (تالش) اگر چه در نقشه‌های زمین‌شناسی تنها حدود ۱۶۶ کیلومتر از طول این گسل در ایران قابل پیگیری است، اما به گمان بربریان(۱۹۸۳) طول کلی گسل آستارا به حدود ۴۰۰ کیلومتر هم می‌رسد.

گسل خزر

گسل خزر با درازای حدود ۶۰۰ کیلومتر بین چالوس در باختر و گنبد کاووس در خاور قرار دارد و میزان جابجایی در ناحیه رویان کانال‌های رودخانه‌ای در محل برخورد با گسل حدود یک کیلومتر جابه‌جایی افقی از خود نشان می‌دهند.

گسل رودبار

این گسل همراه با زمینلرزه ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ فعال شد و مهمترین رویداد لرزه‌ای آن زمینلرزه ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ با بزرگی ۷.۳ است که موجب کشته شدن حدود ۴۰ هزار نفر، ویران شدن شهرهای رودبار و منجیل و آسیب دیدن بیش از ۷۰۰ روستا شده است.

گسل لاهیجان

این گسل با راستایی شمال خاوری – جنوب باختری و متفاوت نسبت به گسل خزر، در بخش انتهایی البرز مرکزی جای گرفته است. زمینلرزه تاریخی ۳ فوریه ۱۶۷۸ میلادی لاهیجان با بزرگای ۶.۵ در مقیاس امواج سطحی که سبب ویرانی‌های بسیاری در لاهیجان شد، به سبب جنبش این گسل رخ داده است.

گسل کلیشوم

اگر چه تنها در حدود ۵۰ کیلومتر از طول این گسل در نقشه‌های زمین‌شناسی ثبت شده است، اما به گمان بربریان و واکر (۲۰۱۰) طول کلی گسل به حدود ۹۰ کیلومتر می‌رسد که با راستای خاوری- باختری با شیب به سوی جنوب در شمال رودبار در ناحیه البرز باختری قرار دارد. این گسل در دامنه جنوبی کوه درفک قرار دارد و انتهای باختری آن به راندگی دیلمان می‌رسد و به اعتقاد محققان این گسل طی رویداد ۱۵ اوت ۱۴۸۵ میلادی پلرود دوباره فعال شده است.

گسل نور

این گسل در میان سنگ‌های آتشفشانی آندزیتی ائوسن قرار دارد و آنها را بریده است. گسل نور در خاور گسل سنگاور و باختر گسل آستارا قرار گرفته و در انتهای جنوبی خود به گسل قارپوزلو متصل می‌شود. دریاچه نور در جنوب باختر دریای خزر به احتمال در اثر فعالیت این گسل و فروافتادگی بخش باختری این گسل بر روی سنگ­‌های آتشفشانی مگاپورفیر آندزیتی ائوسن پدیدار شده است که شاید پیدایش آن وابسته به جنبش‌های زمین ساختی پس از آلپاین پسین باشد.

گسل منجیل

گسل منجیل(قزل اوزن-منجیل) با درازای حدود ۸۰ کیلومتر و راستای شمال باختر-جنوب خاوری در بخش شمالی رودخانه قزل اوزن بین کوه و دره قزل اوزن که از زیر سد سفید رود-منجیل می‌گذرد، قرار دارد. این گسل در جنوب گسل‌های لاهیجان، رودبار، ماسوله و آستارا بوده و به موازات گسل زنجان و در شمال آن قرار دارد. زمین لرزه‌های ۱۹۶۸ میلادی سفیدرود و ۱۹۸۳ چرزه-تارم را به این گسل نسبت داده‌اند.

گسل جیرنده

گسل جیرنده با درازای مجموع حدود ۱۷۸ کیلومتر از باختر بلندی‌­های علم کوه در خاور تا محل پیوند آن به گسل قزل اوزن- منجیل در باختر قرار دارد. زمینلرزه ۱۵ اوت ۱۴۸۵ میلادی مازندران – گیلان با عملکرد بخش خاوری گسل رودبار یا گسل جیرنده پیوند داشته است.

گسل راندگی زرین رجه

این گسل دارای راستای باختر ، شمال باختر – خاور، شمال خاور و تمایل به سوی شمال است که سبب رانده شدن سنگ‌های پرمین بر روی واحدهای جوانتر شده است.

گسل سماموس

یک گسل راندگی با تمایل به سوی شمال است و یال شمالی تاقدیس بزرگ کوه سماموس را بریده و رانده است.

گسل شوئیل

یک گسل راندگی است که از نزدیکی مرز باختری ورقه آغازمی‌شود و با راستای باختر، شمال باختری ـ خاور ، جنوب خاوری تا مرز خاوری امتداد یافته است.

گسل وربن (Varbon fault)

یک گسله راندگی با تمایل به سوی شمال است.

گسل راندگی دیلمان

این گسل از تقاطع رودخانه سفیدرود در شمال استلخ جان(جنوب باختری قله درفک) آغاز شده و به سمت جنوب خاوری تا قاعه پیشین (جنوب خاوری قله درفک) ادامه می‌یابد. ادامه خاوری گسل به روستای امام و روستای طیولا متصل می‌شود و به سمت خاور ادامه می‌یابد.

گسل ارده

گسل ارده با درازای حدود ۱۵ کیلومتر در جنوب باختر طالش قرار دارد.

گسل شفارود 

گسل شفارود با درازای حدود ۱۴ کیلومتر در جنوب خاور خلخال قرار دارد.

علاوه بر آن بندرخمیر استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۴ لرزید و در کشکسرای استان آذربایجان شرقی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ رخ داد. جزئیات زمینلرزه‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۸ آذر

در گمیش تپه استان گلستان زلزله ۲.۵، در بلداجی استان چهارمحال وبختیاری زلزله ۲.۸، در قیر استان فارس زلزله ۲.۷ و در افزر استان فارس زلزله ۲.۸ رخ داد.

یکشنبه ۱۹ آذر

در زاویه استان مرکزی زلزله ۲.۹، در اردکان استان فارس زلزله ۲.۵، در قیر استان فارس زلزله ۲.۹ و در کشیت استان فارس زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

دوشنبه ۲۰ آذر

اهل استان فارس زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۱۱ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۵ کیلومتری اهل و ۶ کیلومتری اشکنان استان فارس و ۲۸ کیلومتری بندرمقام استان هرمزگان به ثبت رسید.

در سنگان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۶ رخ داد.

سه‌شنبه ۲۱ آذر

در تنگ ارم استان بوشهر زلزله ۲.۵، در برازجان استان بوشهر دو زلزله به بزرگای ۲.۸ و در ونک استان اصفهان زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

چهارشنبه ۲۲ آذر

راور استان کرمان زلزله ۲.۷، کامیاران استان کردستان زلزله ۲.۶، مود استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۵ و قلعه خواجه استان خوزستان زلزله ۲.۷ را تجربه کردند.

بندرخمیر استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۴ در عمق ۱۲ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۹ کیلومتری بندر خمیر، ۳۷ کیلومتری لافت و ۵۹ کیلومتری کنگ این استان بوده است.

پنج شنبه ۲۳ آذر

در بندرخمیر استان هرمزگان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۰ کیلومتری بندر خمیر، ۳۴ کیلومتری لافت و ۵۶ کیلومتری کنگ این استان بوده است.

در گیوی استان اردبیل زلزله ۲.۸، در دوزین استان گلستان زلزله ۲.۸، در گزیک استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۶، در خور استان اصفهان زلزله ۲.۸ و در لنده استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

کشکسرای استان آذربایجان شرقی با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۸ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۴ کیلومتری کشکسرای، ۱۰ کیلومتری یامچی و ۲۲ کیلومتری مرند این استان به ثبت رسید.

لوندویل استان گیلان با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۵ و در عمق ۸ کیلومتری زمین لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۷ کیلومتری لوندویل، ۲۷ کیلومتری حویق و ۳۱ کیلومتری آستارا این استان بوده است.

جمعه ۲۴ آذر

در برازجان بوشهر زلزله ۲.۵ و در دو گنبدان دو زمینلرزه با بزرگای ۲.۶ و ۲.۷ رخ داده است.

شبانکاره بوشهر با زلزله ۳.۲ در عمق ۲۳ کیلومتری زمین و بندر چارک هرمزگان با زلزله ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری زمین لرزیدند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.