تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 بهمن 1402 - 10:40
کد خبر : 12174

تولیدکنندگان تایر از فروش به خودروسازان منع شدند/ تایر هم کالای سرمایه‌ای می‌شود؟

تولیدکنندگان تایر از فروش به خودروسازان منع شدند/ تایر هم کالای سرمایه‌ای می‌شود؟

سخنگوی انجمن صنعت تایر گفت: از چند روز پیش تاکنون در سامانه جامع تجارت، بخش تحویل به خودروساز بسته شده و تولیدکنندگان نمی‌توانند داده‌های مربوط به تایری که به خودروسازان می‌دهند را ثبت بکنند.

به گزارش گیلانی ها خبر،  سخنگوی انجمن صنعت تایر گفت: از چند روز پیش تاکنون در سامانه جامع تجارت، بخش تحویل به خودروساز بسته شده و تولیدکنندگان نمی‌توانند داده‌های مربوط به تایری که به خودروسازان می‌دهند را ثبت بکنند.

تولیدکنندگان تایر از فروش به خودروسازان منع شدند/ تایر هم کالای سرمایه‌ای می‌شود؟

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به دستور وزارت صمت مبنی بر ممنوع شدن فروش و ارسال تایر به خودروسازان توسط تولیدکنندگان داخلی واکنش داد و گفت: امسال به دلیل مشکلاتی که در تامین ارز به وجود آمده بود، تولید تایر در کشور افت کرد. بر همین اساس از حدود آبان ماه عرضه تایر در بازار بسیار کاهش یافت و در برخی سایزها وضعیت بحرانی شد.

وی افزود: در پی این وضعیت بحرانی وزارت صمت عرضه تایر به خودروسازان را ممنوع دانست و اعلام کرد که در عرضه تایر بازار در اولویت باشد تا بازار از تایر اشباع و بحران پیش آمده مهار شود. تولیدکنندگان هم کج‌دار و مریز این دستور را اجرا می‌کردند تا اینکه بحران برطرف و عرضه و تقاضا متعادل شد.

سخنگوی انجمن صنعت تایر افزود: با این حال اما از چند روز پیش تاکنون در سامانه جامع تجارت، بخش تحویل به خودروساز بسته شده و تولیدکنندگان نمی‌توانند داده‌های مربوط به تایری که به خودروسازان می‌دهند را ثبت بکنند.

تنها ادامه داد: این شرایط در حالی پیش آمده که تایرسازان با خودروسازان قراردادهای سالانه منعقد می‌کنند و خودروسازان براساس برنامه‌ریزی که برای تولید کرده‌اند از تامین تایر بنا بر همین قراردادها آسوده خاطر هستند، اما در شرایط کنونی تولیدکنندگان نمی‌توانند تعهدات خود را انجام دهند.

وی خطرنشان کرد: تولیدکنندگان به این سیاست وزارت صمت معترض هستند و مکاتباتی برای حل این موضوع انجام داده‌اند. خودروسازان نیز با توقف عرضه تایر از سوی تولیدکنندگان داخلی به استفاده از محصولات مشابه وارداتی روی می‌آورند، این اتفاق در بلندمدت تایرسازان و در کوتاه‌مدت خودروسازان را متضرر می‌کند.

سخنگوی انجمن صنعت تایر تصریح کرد: با تصمیمات خلق‌الساعه نمی‌توان بازار را تنظیم و صنعت را مدیریت کرد؛ وزارت صمت سیاست ممنوعیت فروش تایر تولید داخل به خودروسازان را با هدف تنظیم بازار شب عید و ممانعت از التهاب احتمالی بازار در آن زمان پیش گرفته است؛ این در حالیست که خود مسئولان وزارت صمت اعلام کرده‌اند که تنها واردات رینگ ۱۳ در سال جاری نسبت به سال گذشته هشت برابر افزایش داشته است، این در حالیست که بازار رینگ ۱۳ بیش از دیگر رینگ‌ها بحرانی بود. اگر گفته مقامات درست باشد و انواع رینگ به وفور در بازار وجود دارد پس چرا دیگر بازار را با این گونه سیاست‌ها به آشفتگی می‌کشانند؟

تنها گفت: در حال حاضر بازار تایر وضعیت متعادلی دارد، البته در کشوری که سرمایه‌های سرگردان بسیار و انتظارات تورمی بالاست، حتی کالایی مانند تایر هم می‌تواند به عنوان یک کالای سرمایه‌ای به کار گرفته شود و با هدف حفظ ارزش سرمایه خریداری شود.

وی در نهایت اظهار کرد: تولیدکنندگان در حالی برای اتخاذ چنین سیاستی به مشارکت گرفته نشده‌اند که همواره در کنار وزارت صمت بودند و برای از بین رفتن التهاب بازار با این وزارتخانه همکاری لازم را داشتند، آن هم در شرایطی که تولیدکنندگان در به وجود آمدن بحران تقصیری نداشتند و تقصیر از کسانی بود که ارز موردنیاز برای تامین مواد اولیه تولید تایر را به موقع تامین نکرده بودند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.