تاریخ انتشار : شنبه 18 آذر 1402 - 10:08
کد خبر : 11109

تتلو به عنوان مفسد فی الارض پای میز محاکمه می رود؟

تتلو به عنوان مفسد فی الارض پای میز محاکمه می رود؟

مطابق ماده ۷ قانون مجازات اسلامی هر یک از اتباع ایرانی در خارج از کشور مرتکب جرمی شوند در صورتی که به ایران استرداد شوند طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران محاکمه و مجازات خواهند شد.

به گزارش گیلانی ها خبر،  مطابق ماده ۷ قانون مجازات اسلامی هر یک از اتباع ایرانی در خارج از کشور مرتکب جرمی شوند در صورتی که به ایران استرداد شوند طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران محاکمه و مجازات خواهند شد.

روزنامه «اعتماد» در گفت‌وگو با «عبدالصمد خرمشاهی»، به اتهامات و احکامی که ممکن است تتلو با آنها روبه‌رو شود، پرداخته است.

بخشهایی از مصاحبه را می خوانید:

عنوان شده که امیرحسین مقصودلو در ترکیه جرایمی را مرتکب شده است. صرف نظر از اینکه او چرا و چگونه به ایران دیپورت شده، چه مجازاتی در انتظار او خواهد بود؟

مطابق ماده ۷ قانون مجازات اسلامی هر یک از اتباع ایرانی در خارج از کشور مرتکب جرمی شوند در صورتی که به ایران استرداد شوند طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران محاکمه و مجازات خواهند شد. هر چند باید دید فرد متهم رفتاری که در خارج از ایران داشته به موجب قوانین ما، جرم محسوب شده یا خیر! در مورد تتلو در خارج از ایران هم مطرح شده مرتکب جرایمی شده است. البته صرف‌نظر از اینکه تتلو شاکی خصوصی دارد یا خیر باید در نظر داشته باشیم؛ این فرد فعلا به عنوان متهم شناخته شده و هنوز محاکمه نشده است، اما در حال حاضر جرایمی به این شخص نسبت داده شده که باید به این جرایم در یک دادگاه صالح رسیدگی شود.

تتلو امکان دارد با جرایمی سنگین روبرو شود. می‌توانید به چند مورد از این جرایم اشاره کنید؟

اول، بحث فساد فی الارض است. دوم، بحث توهین مطرح است،طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی. سوم، تشویق به فساد و فحشا است؛ طبق ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی .در این پرونده، بحث تعدد جرم مطرح است، اما باید بحث تعدد جرم طبق قانون مجازات اسلامی رسیدگی شود و طبیعتا با چنین جرایمی، مجازات اشد در نظر گرفته خواهد شد. البته همانطور که اشاره کردم همه این موارد منوط بر این است که تتلو در دادگاه صالح محاکمه شود و بتواند از خودش دفاع کند. شاکیان و مدعیان خصوصی هم اگر خسارتی (مادی یا معنوی) بر آنها وارد شده باید در دادگاه مطرح و مطالبه کنند.

تتلو نباید از قوانین مجازات اسلامی بی‌خبر باشد. چگونه است که او با آگاهی کامل از مجازات خود تصمیم می‌گیرد به ایران بازگردد؟ آن هم با استقبالی خاص!

دلایل این فرد و استقبال او برای آمدن به ایران هنوز مشخص نشده است. مسائل مربوط به این موضوع هنوز پشت پرده است و نمی‌شود در این باره اظهارنظر کرد.

با توجه به اتهاماتی که به امیرحسین مقصودلو وارد شده، فکر می‌کنید او با حکم اعدام مواجه می‌شود؟

اولین موضوعی که به ذهن هر حقوقدان می‌رسد؛ ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی است. با توجه به جرایم متعددی که به امیرحسین مقصودلو نسبت داده شده، اگر تمام این جرایم اثبات شود، او با اتهام مفسد فی الارض روبرو خواهد شد. طبق ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی؛ هر کس به جرم گسترده مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد شود و موجب خسارت جسمانی افراد یا اموال عمومی یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع شود، مفسد فی الارض است. مواردی که برای این فرد عنوان کردند ذهن مخاطب را به ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی معطوف می‌کند. البته باید مواردی که عنوان شده یعنی وضعیت دختران، آدم ربایی، تهدید، ضرب و جرح یا آزار و اذیت جنسی و دیگر مواردی که ادعا شده در دادگاه با توجه به مدارکی که ارایه می‌شود، اثبات شود. چون می‌دانیم این فرد هم حق وکیل دارد و هم حق دفاع. بنابراین باید تحقیقات گسترده و مفسلی صورت بگیرد. کیفرخواست نیز باید مستدل باشد. همچنین به دفاعیات آقای مقصودلو یا همان تتلو و وکیل ایشان استناد شود. با اتهاماتی که به این فرد وارد شده؛ پرونده او قاعدتا باید در دادگاه کیفری یک تهران رسیدگی شود. بر اساس شنیده‌ها، احتمال می‌رود که این فرد شاکی خصوصی یا مدعی خصوصی نیز داشته باشد.

بحث شاکی خصوصی برای استرداد یک فرد چقدر می‌تواند درست باشد؟ یا موارد دیگر هم می‌تواند باعث استراد یک نفر شود؟

در این مواقع امکان دارد دادستان به عنوان مدعی‌العموم ورود کند. مثلا شخصی در خارج از کشور به مقدسات توهین می‌کند یا مرتکب اعمالی می‌شود که در ایران جرم است. این موارد اگر مطرح باشد به درخواست مدعی‌العموم در صورتی که متهم شاکی خصوصی نداشته باشد، باید به ایران استرداد شود. به عنوان مثال اختلاس گسترده‌ای صورت می‌گیرد. در این مورد دیگر شاکی خصوصی وجود ندارد و قطعا مدعی‌العموم به پرونده ورود پیدا می‌کند. در نتیجه درخواست می‌شود شخصی که اختلاس کرده از طریق پلیس اینترپل به ایران مسترد شود، اما در مورد پرونده تتلو بر اساس ظواهر امر از پلیس ترکیه خواسته شده، او را به ایران بازگردانند. البته در این میان قطعا مواردی نیز پشت پرده وجود دارد که ما از آن اطلاعی نداریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.