تاریخ انتشار : یکشنبه 7 آبان 1402 - 11:33
کد خبر : 10056

انتشار صحنه بازسازی قتل مهرجویی و همسرش اشتباه محض بود

انتشار صحنه بازسازی قتل مهرجویی و همسرش اشتباه محض بود

یک جامعه شناس درباره ابعاد روحی روانی جنایت قتل مهرجویی و تاثیر آن بر جامعه هنری به نکات مهمی اشاره می کند.

به گزارش گیلانی ها خبر،  یک جامعه شناس درباره ابعاد روحی روانی جنایت قتل مهرجویی و تاثیر آن بر جامعه هنری به نکات مهمی اشاره می کند.

انتشار صحنه بازسازی قتل مهرجویی و همسرش اشتباه محض بودسید حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی درباره ابعاد ابعاد روحی روانی قتل مهرجویی و همسرش به «روزنامه اعتماد» می‌گوید:

این روزها یکی از اخباری که در صدر قرار گرفته موضوع قتل یک فرد شناخته‌شده در حوزه فرهنگ و هنر به ویژه سینمای ایران است، مرحوم داریوش مهرجویی با توجه به نوع قتلی که در مورد او صورت گرفته احساسات را بسیار جریحه‌دار کرده و از سوی دیگر کشتن همسر این کارگردان فقید و نوع قتل او هم شوک به جامعه هنری وارد کرد.

چون این افراد شناخته‌شده هستند و مردم با فیلم‌ها و آثارشان ارتباط برقرار می‌کردند تاثیرگذاری فوت آنها در جامعه بیشتر است. اساسا هنرمندان با توجه به ویژگی‌هایی که دارند در بین مردم محبوبیت دارند مشخصا در مورد آقای مهرجویی به دلیل سابقه‌ای که او داشت این محبوبیت بیشتر هم بود.

این استاد دانشگاه در ادامه توصیح می‌دهد: واقعیت این است که خشونت در جامعه نسبت به هر فردی که باشد آثار منفی روی اعضای دیگر جامعه دارد حال در جامعه هنری این تاثیرگذاری بیشتر هم هست. همانطور که در واکنش‌های آنها در طیف‌های مختلف دیدیم گویای این نکته است. قتل داریوش مهرجویی نه تنها هنرمندان و جامعه هنری را به خود مشغول کرد که اخبار پیرامون آن فراتر هم رفت و به حوز ه‌های سیاسی انتظامی هم کشیده شد. تا جایی که بالاترین مراجع ذی‌ربط نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. می‌خواهم بگویم مساله‌ای بود که فراتر از جامعه هنری را به خود درگیر کرد. از نگاه دیگر می‌توان گفت خشونت قتل مهرجویی و همسرش فقط مختص اعضای خانواده او هم نبود، لحظه‌ای به صحبت‌های دختر مرحوم مهرجویی درباره پدر و مادرش دقت کنید.

افراد شناخته‌شده باید امنیت داشته باشند

موسوی چلک در ادامه می‌گوید: اما نکته مهم درباره این قتل، حس ناامنی است که چنین قتل‌هایی به دیگر هنرمندان تزریق می‌کند. همانطور که می‌دانید پیش‌تر گردنبد علی دایی را دزدیدند، یا موبایل ورزشکار دیگری را از او ربودند، خشونتی که در این نوع ارتکاب جرم وجود دارد و به دلیل فراگیری و اشتهار هنرمندان یا ورزشکاران، پیر و چوان، زن و مرد را بیشتر تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و روحیه آنها را اذیت می‌کند.

به اعتقاد این جامعه‌شناس، آثار و فیلم‌های داریوش مهرجویی و اساسا خود او بین عموم مردم شمولیت زیادی داشت، از این حیث باید گفت قتل او نه تنها روی مردم و هنرمندان تاثیر می‌گذارد که جامعه از این قتل‌ها تاثیر می‌گیرد و به واسطه بزرگی نام مقتول، ممکن است آثار مخرب‌تری روی مردم و جامعه بگذارد: شما نگاه کنید در چند وقت اخیر بخش عمده‌ای از اخبار فضای مجازی به چگونگی قتل آقای مهرجویی و همسرش اختصاص داشت و واکنش مردم و اهالی سیاست خود گویایی فراگیری آن بود. اما آنچه مسلم است اینکه چنین قتل‌هایی نه اولین و نه آخرین است، از این دست قتل در تمام طول تاریخ را شاهد بودیم و در همه حوزه‌ها وجود داشته است. اما ‌ای کاش مسوولان کمی برای امنیت افراد موثر و بزرگ و شناخته‌شده تدابیری بیندیشند.

این استاد دانشکاه در ادامه صحبتش می‌گوید: با توجه به اینکه مسوولان صحنه بازسازی قتل را هم منتشر کردند قطع به یقین این حادثه به این سادگی‌ها از ذهن و روان مرد پاک نمی‌شود و تاثیرگذار نیست. سال‌ها در مورد این قتل و اثرات آن بحث و صحبت می‌شود.

انتشار صحنه بازسازی اشتباه محض بود

موسوی چلک تاکید می‌کند: ‌ای کاش مسوولان در مورد انتشار تصاویر بازسازی قتل کمی صبر و تامل به خرج می‌دادند چراکه انتشار این تصاویر خودش آزاردهنده است و افکار عمومی را آزرده‌خاطر و ناراحت می‌کند. اگر قرار است به مراجع بلندپایه گزارش کار داده شود، در آن صورت می‌توان در جمع خصوصی این تصاویر را دید اما نیازی نبود افکار عمومی این تصاویر را ببیند و بر روح و روان آدم‌ها تاثیر منفی بگذارد انگار که دوباره قتل در جامعه روی داده و ماجرا از اول اتفاق افتاده است. متاسفانه باید بگویم انتشار صحنه‌های بازسازی قتل نه تنها اشتباه محض بود که این خودش مروج خشونت است و جنبه‌های یادگیری هم دارد. ‌ای کاش مسوولان کمی تامل می‌کردند.

به هرحال در جامعه چنین خشونتی اتفاق افتاده و من لازم می‌بینم هنرمندان جنبه‌های خودمراقبتی را حتما در نظر داشته باشند بخشی در مراقبت‌های فردی و بخشی هم جنبه‌های یادگیری دارد که باید بیامورند. شرایط جامعه امروز خشونت زیاد دارد و هنرمندان باید مراقبت از خود را در جنبه‌های مختلف زندگی لحاظ کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.