تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 شهریور 1402 - 10:28
کد خبر : 8941

از آغاز ساخت پل سیبلی تا حمل رایگان خودروهای سیل‌زده در آستارا

از آغاز ساخت پل سیبلی تا حمل رایگان خودروهای سیل‌زده در آستارا

 همزمان با سومین شب پس از وقوع سیل در آستارا، مسئولان استانی و شهرستانی آخرین وضعیت منطقه و اقدام‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های امدادی و خدماتی از آغاز ساخت پل سیبلی تا ارزیابی خسارت‌ها و حمل رایگان خودروهای آسیب دیده را تشریح کردند.

 همزمان با سومین شب پس از وقوع سیل در آستارا، مسئولان استانی و شهرستانی آخرین وضعیت منطقه و اقدام‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های امدادی و خدماتی از آغاز ساخت پل سیبلی تا ارزیابی خسارت‌ها و حمل رایگان خودروهای آسیب دیده را تشریح کردند.

به گزارش گیلانی ها خبر، بارش شدید باران اوایل هفته جاری موجب آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب در مناطق شهری و روستایی آستارا شد که در پی آن خسارت‌های قابل توجهی به واحدهای مسکونی، تجاری و ابنیه زیرساختی شهرستان وارد آمد.

در این راستا همه دستگاه‌های شهرستانی و استانی در راستای مدیریت بحران به سرعت وارد عمل شدند و عملیات امداد و نجات آسیب‌دیدگان، تثبیت شرایط و بررسی میدانی خسارت‌های وارد شده به آستارا را در دستور کار قرار دادند.

با توجه به آسیب‌هایی که به زیرساخت‌های این شهرستان وارد شده بود، با بهبود وضعیت و فروکش کردن آب، اقدام‌هایی مانند توزیع آب آشامیدنی، غذای گرم، جیره‌های غذای خشک، تامین آب روستاها با تانکرهای آبرسان و شست و شوی خانه‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها ساماندهی شد.

البته در کنار خسارت‌هایی مانند شکستگی خطوط انتقال آب، از بین رفتن حدود ۶ تیر برق و اختلال در ارتباطات مخابراتی، تخریب خانه‌ها و خودروهای شهروندان و مسافران از دیگر خسارت‌های سیل آستارا بود که با توجه به شرایط، دست‌اندرکاران امر تسهیلاتی را برای آسیب‌دیدگان حادثه در نظر گرفتند.

حمل رایگان خودروهای آسیب دیده

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا چهارشنبه‌شب در آخرین نشست ستاد مدیریت بحران آستارا در این زمینه تشریح کرد: پیرو دستور فرماندار در بحث امداد خودرویی، از دیروز اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل مامور سرکشی به محله‌های آسیب دیده از سیل شدند که بحث ارزیابی هم انجام شد و امدادرسانی به خودروهای آسیب دیده صورت گرفت.

محسن آهنی افزود: همچنین نمایندگی‌های ایران خودرو و سایپا فعال شدند که در نتیجه تلاش‌های آنها ۲۵ دستگاه خودرو به کارواش یا نمایندگی حمل شدند و آمادگی ارایه خدمات بیشتر در این زمینه وجود دارد.

وی بیان کرد: بعضی خودروها بیمه دارند که باید ابتدا نمایندگان آنها از خودروها بازدیدی داشته باشند اما به این بسنده نشد و با صحبت‌هایی که صورت گرفت، قرار شد که فردا از استان همجوار هم یک گروه امداد به آستارا بیاید.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا با اشاره به اینکه اتحادیه تعمیرکاران رشت هم پای کار آمدند، اضافه کرد: اگر اعلام نیازی بشود، این آمادگی وجود دارد که یدکش‌ها خودروهای مورد نظر را به صورت رایگان به ماشین‌شویی یا تعمیرگاه حمل کنند.

وی اظهار کرد: همچنین بحث تامین آب معدنی امروز هم ادامه داشت و حدود ۳۰۰ باکس شامل ۲ هزار بطر یک و نیم لیتری تامین شده و در صورت اعلام نیاز از سوی هلال احمر می توانیم در اختیارشان قرار دهیم، تا دیروز هم ۹۹۰۰ باکس از استان و ۲ هزار باکس خودمان تهیه کردیم و در اختیار مردم قرار دادیم.

مسئول نمایندگی ایران خودرو در آستارا نیز گفت: هر خودرویی که در محدوده داخل یا خارج شهر باشد، به صورت رایگان در سطح شهرستان حمل می‌شود و با توجه به اینکه هفت دستگاه خودروی یدک‌کش فعال هستند، بر اساس بازدید صورت گرفته، مشکل حمل خودرو در شهرستان نداریم.

اسماعیل بنی‌رستم با تاکید بر اینکه بیش از ۹۰ درصد این خودروها نیاز به شست و شوی اساسی دارند، افزود: تعدادی از خودروهای دارای گارانتی می‌توانند خدمات رایگان دریافت کنند اما با توجه به اینکه خودروها خسارتی است، در صورت پذیرش در نمایندگی‌ها، در مرحله نخست گارانتی آنها باطل می‌شود که زیان زیادی به مردم وارد می‌کند.

وی بیان کرد: برخی خودروها هم البته دارای بیمه بدنه هستند اما تعهدات مربوط به سیل را ندارند و نمایندگی بیمه نیز زیر بار نمی‌رود که موضوع نیازمند پیگیری ویژه است تا این شرکت‌ها کمک حال آسیب‌دیدگان باشند.

مسئول نمایندگی ایران خودرو در آستارا اضافه کرد: سوای اینها باید مساله ماشین‌شویی به جد مورد توجه قرار بگیرد، زیرا در مواردی بالای ۳۰ میلیون ریال مطالبه کردند که رقم بالایی است و البته وضعیت خودروها به واقع بحرانی شده است؛ به طوری که در حال حاضر حدود ۲۰ تا ۳۰ دستگاه خودرو در نمایندگی باز شده است که بیشترشان تا فرمان زیر آب و گل و لای رفته بودند.

برادری، رئیس اتحادیه تعمیرکاران نیز گفت: روز گذشته با استفاده از هفت دستگاه یدک‌کش حدود ۲۵ دستگاه خودرو حمل شد و در حال حاضر خودرویی نداریم که زیر آب مانده باشد؛ تنها مساله این است که جایی برای توقف موقت، شست و شو و تعمیرات خودروها وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به میزان آسیب وارد شده به خودروها، ماشین‌شویی‌ها هزینه بالایی را درخواست می‌کنند؛ از سویی هم بیشتر خودروهایی که زیر آب ماندند، قطعاتشان از بین رفته و هزینه خرید قطعات و تعمیرات به قدری بالاست که برخی بودجه لازم را ندارند که باید در این زمینه راهکاری در نظر گرفته شود.

آغاز عملیات بازسازی پل سیبلی

رئیس ابنیه فنی راه‌ها اداره‌کل راهداری‌وحمل و نقل جاده‌ای گیلان در ادامه گفت: دیروز و پریروز بازدیدی از پل‌ها به‌ویژه سفیر امید صورت گرفت و امروز هم رصدی شد که بر اساس آن نحوه تخریب دیگر پیشروی ندارد.

فریبرز لطفی‌پور افزود: هیچ آسیبی به خود سازه پل وارد نشده و تنها مشکل موجود در پیاده‌رو است که همزمان با همان سنگ‌های وزنی و بتن‌های ریخته شده، پل تثبیت شد و با توجه به فروکش کردن آب در این شرایط مشکلی پیش نمی‌آید اما برای آینده باید پیش‌بینی لازم انجام بگیرد.

وی بیان کرد: هیچ آسیبی به خود سازه پل وارد نشده و تنها مشکلی که وجود دارد در پیاده‌رو است که آن مساله هم تثبیت شده و دیگر پیشروی هم نمی کند و باری که روی پل می آید هم مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما در آینده اگر سیلابی پیش بیاید، احتمال دارد از پشت پایه را بشورد.

رئیس ابنیه فنی راه‌ها اداره‌کل راهداری‌وحمل و نقل جاده‌ای گیلان پیش‌بینی کرد، برای مقاوم‌سازی و خودداری از چنین خسارت‌هایی دیوار گوشواره حدود ۲۰۰ متر و دیوار پایین‌دست سمت خروجی باید ۵۰ متر ادامه یابد که با توجه به نوع سازه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه دارد.

وی در مورد پل سیبلی هم گفت: خوشبختانه پیمانکار مستقر شده و از روز گذشته کار را آغاز کرده است و امروز هم بحث تهیه نقشه‌ها، مشخصات و دفترچه ژئوتکنیک که فرایندش حدود چهار تا پنج ماهه داشت را با مدیریتی که صورت گرفت تا ظهر امروز آماده شد.

لطفی‌پور با اشاره به برنامه‌ریزی پیمانکار برای استقرار دستگاه حفاری افزود: با توجه به اینکه پل جدیدی که ساخته شده مربوطه به دهه ۸۰ بوده است، چند روزی با آیین‌نامه‌های جدید مقایسه می‌شود اما احتمال می‌رود پلی با همان مشخصات ساخته شود.

وی بیان کرد: تلاش می‌شود در کنار افزایش مقاومت پل، پروژه از لحاظ بحث ریالی هم سبکتر شود و مشاور هم روی نقشه کار می‌کند و تا آخر هفته عدد ریالی به‌روز بر اساس فهرست بهای سال ۹۸ استخراج شود.

رئیس ابنیه فنی راه‌ها اداره‌کل راهداری‌وحمل و نقل جاده‌ای گیلان یادآور شد: ابتدا تصمیم بر استفاده از خرپا بود و از این رو یک خرپا ۱۵ متری در راهدرخانه بهارستان گذاشته شد و یک قطعه ۶ متری هم در صومعه‌سرا داریم که با احتساب آن در مجموع طول خرپا به ۲۱ متر می‌رسد اما با توجه به اینکه دست و پاگیر است، موقتی کنار گذاشته شد.

سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آستارا نیز عنوان کرد: بخشی از مشکلاتی در مسیر وجود داشت را برطرف کردیم اما ترافیکی که همچنان در مسیر آستارا به تالش وجود دارد، در نتیجه حضور مسافران است؛ وگرنه جاده‌ای که پیش‌تر از یک باند به صورت رفت و برگشت استفاده می‌شد، امروز به طور کامل یک‌طرفه شد.

وی بیان کرد: به‌جای عبور و مرور در باند مخالف از مسیر جدید می‌توان استفاده کرد ون خودروها حتی تریلی‌ها و کامیون‌ها بدون مشکل در مسیر آستارا به تالش تردد می‌کنند، در صورت مناسب بودن وضعیت هوا امروز مسیر مورد نظر هم آسفالت می‌شود تا دیگر نگرانی وجود نداشته باشد.

از آغاز ساخت پل سیبلی تا حمل رایگان خودروهای سیل‌زده در آستارا

برآورد خسارت ۸۷۰ میلیارد ریالی در بخش کشاورزی

معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان نیز با اشاره به اینکه امروز بازدیدی از همه مناطق آستارا انجام شد، تشریح کرد: ۱۹ شاخص خسارتی داریم که شامل بخش زراعی، باغی، شالیکوبی، مرغداری و زیربنایی است که به آب و خاک برمی گردد؛ البته خسارتی که به بخش کشاورزی وارد شده است و جدای از این که مزارع باید خاکبرداری شود و اعتبار کلانی را می‌طلبد.

سیدعلی موسوی افزود: بحث بعدی زیربنایی و از جمله آب‌بندها و سپس بندهای انحرافی و نهرها است و یک موردی هم که امروز داشتیم، در روستای دربند اعتبار بالای ۲۰ میلیارد ریالی نیاز دارد؛ زیرا دیواره در حال تخریب است و اگر به طور کامل بازسازی نشود، سال بعد در بحث تامین آب با مشکلات بسیار گوناگونی روبه‌رو خواهیم شد.

وی بیان کرد: از این رو انتظار می‌رود قسمتی در بحث تامین اعتباری چه در قالب ماده ۱۸ چه در اعتبارات ملی و استانی مد نظر باشد؛ در مجموع تا کنون نزدیک به ۸۷۰ میلیارد ریال خسارت پیش‌بینی کردیم که امروز هم کارشناس آب و خاک به طور دقیق جی‌پی‌اس زد.

معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: بحث دیگر باغ‌های کیوی است که برخی زیر سیلاب رفتند و بحث این است که الان در حال خفگی هستند و باید طوقه کیوی خالی شود؛ اگر این اقدام را انجام ندهند، پس از حدود یک هفته همه درخت‌ها خشک می‌شود، چون خفگی و رسوب بیماری و پوسیدگی ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم هشدار این موضوع به کشاورزان از سوی دهیاران، عنوان کرد: بحث مهم دیگر این است که خسارت‌های بخش کشاورزی از حدود آذرماه به واقع خود را نشان می‌دهد و اگر از الان به این بحث ورود نکنیم، مشکلاتی را در بحث تامین آب خواهیم داشت که غیرقابل جبران است.

موسوی عنوان کرد: در بحث آرد هم در یک مورد هزار کیسه و در موردی دیگر یک هزار و ۶۰۰ کیسه آرد با همکاری فرمانداری و نیروهای تنظیم بازار توزیع دارند و هر گونه کمبودی هم باشد در کنار مسئولان آستارا هستیم.

حقیقت میرزایی، سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی آستارا هم گفت: مشکلاتی در بحث نانوایی‌ها در زمینه آب و برق داشتیم، برطرف شده است و تنها یک مورد نانوایی در خیابان کشاورز و یک مورد در روستای هدول پس از تمیزکاری به چرخه فعالیت بازگشت.

ارزیابی خسارت ۳۳۰ واحد مسکونی و تجاری

کارشناس مسئول نظارت و ارزیابی بنیاد مسکن گیلان همچنین در این نشست گفت: کار ارزیابی هفت روستا با همکاری دهیاران و شوراها انجام شد که شامل کانرود، ویرمونی، بیجاربین، هدول، تله‌خان، عباس‌آباد و سیبلی بود.

رضا رمضان‌نژاد با قدردانی از همکاری شهرداری آستارا با ارزیابان افزود: امروز کار ارزیابی در شهر آستارا آغاز شد که فردا هم ادامه خواهد داشت و نیروهایی که کار ارزیابی را انجام می‌دهند باید یک نیروی بومی را همراه خود داشته باشند.

وی بیان کرد: امروز هم کار ارزیابی شهر لوندویل آغاز خواهد شد که انتظار می‌رود مانند نمونه‌ای که در آستارا انجام شد، شهرداری لوندویل هم همکاری لازم را داشته باشد تا به تعداد ارزیاب‌هایی که وارد شهر می‌شوند، همراه داشته باشند.

کارشناس مسئول نظارت و ارزیابی بنیاد مسکن گیلان با تاکید بر اینکه ارزیابان تنها مسئولیت ارزیابی واحدهای مسکونی و تجاری را دارند و واحدهای کارگاهی و تولیدی یا خودروها را شامل نمی‌شود، اظهار کرد: ۳۳۰ مورد بازدید تا کنون انجام شده که شامل ۱۹۲ مورد در شهر آستارا و ۱۳۸ مورد در روستاها بوده است.

وی ادامه داد: طی بازدیدها ۲ باب خانه به دلیل قدیمی بودن امکان تعمیر ندارند و باید از نو بنا شوند که یک مورد در شهر آستارا و یک مورد در روستای تله‌خان بود؛ همچنین ۱۹۴ واحد مسکونی تعمیری هستند که ۱۰۴ مورد در شهر و ۹۰ مورد در روستاها قرار دارند.

رمضان‌نژاد عنوان کرد: تجاری‌های احداثی هم همان ۱۴ باب مغازه روستای کانرود و تجاری‌های تعمیری در مجموع ۱۶ مورد شامل سه مورد در روستا و ۱۳ مورد در شهر است اما مهمترین مشکل این سیل برای مردم بحث اسباب و اثاثیه و معیشتشان است.

وی بیان کرد: ۲۷۳ مورد خسارت معیشت و ۱۷۲ مورد در شهر و ۱۰۴ در روستا و ۴۵ مورد حصار محوطه خانه مردم در روستاها تخریب شده که نیاز به باسازی و تعمیر دوباره دارد؛ البته بسیاری از خانه‌ها ۲ نوع آسیب همزمان داشتند، یعنی هم خانه نیاز به تعمیر دارد و هم معیشت آن خانواده آسیب دیده است.

ضرورت تامین اعتبار برای تقویت استحکام پل سفیر امید

شهردار آستارا نیز گفت: کار امدادرسانی با همکاری نیروهای جهادی و کمکی شهرداری‌های رشت، کوچصفهان، انزلی و رضوانشهر سرعت بیشتری گرفت و تنها محله‌های شالیزار و خیابان اصلی خلیل‌آباد باقی مانده است.

میثم الوان‌پور افزود: رانشی که از دیروز کنار رودخانه آستارا از ورودی عباسیه تا حد فاصل پل فارابی داشتیم، امروز تثبیت شده است اما باید در روزهای آتی که از بحران خارج شدیم، اقدام‌هایی را انجام دهیم که از این معضل خارج شویم و در آینده خطری تهدید نکند.

وی بیان کرد: در پل سفیر امید هم جلوی مشکل به سرعت گرفته شد اما امید می‌رود با پیگیری مسئولان امر و جذب اعتبار لازم حدود ۲۰۰ متر از گوشواره و ۵۰ متر در پایین‌دست دیواره را ادامه دهیم که در بارندگی‌های آینده مشکلی نداشته باشیم.

شهردار آستارا اضافه کرد: مطالعه‌ای از سال ۹۴ در مورد این منطقه داریم که امید می‌رود آب منطقه‌ای در کنار طرح دادن در اجرای آن هم کمک کند تا پس از سال‌ها بتوانیم کانالی به سمت مسیر دانشگاه پیام نور ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: اگر قطعی آب اینقدر طول نمی‌کشید، مشکل شهروندان خیلی کمتر می‌شد؛ مردم گلایه دارند که اگر آب بود، دست‌کم خودشان حیاط خانه‌هایشان را می‌شستند اما متاسفانه قطعی آب هم مزید بر علت شده است تا مشکلات بیشتر شود.

الوان‌پور تاکید کرد: امید است شرمنده این مردم نجیب که حادثه دیدند، نشویم ولی برای اینکه در آینده به مشکل برنخوریم، انتظار می‌رود بحث سردهنه که مجوز ترک تشریفاتش از شورای شهر گرفته شده است، به سرانجام برسد.

هسته‌های بارشی نقطه‌ای، عامل بروز سیلاب

همچنین رئیس اداره هواشناسی آستارا یادآور شد: بارش ۱۳۵ میلی‌متری از ساعت سه و ۳۰ دقیقه بامداد تا ۶ و ۳۰ دقیقه صبح دوشنبه داشتیم که بررسی‌ها نشان داد عامل اصلی آبگرفتگی شدید و در پی آن سیلابی که در شهرستان به جریان افتاد، نتیجه عملکردی سیستم در سه ساعت بود.

فردین فرتوت‌نیا افزود: برای ۲۴ ساعت اول ۲۱۸ میلی‌متر و برای ۲۴ ساعت دوم به طور تقریبی ۱۸ تا ۱۹ میلی‌متر بارندگی داشتیم ولی همان طور که پیش‌بینی‌ها نشان داد، در بالادست بارش چندانی نداشتیم و برای نمونه ایستگاه حیران در حدود ۴۸ تا ۷۲ ساعت چیزی نزدیک به ۵۵ میلی‌متر بارندگی داشت.

وی با تاکید بر اینکه به طور طبیعی بارندگی بیشتر در ارتفاعات موجب افزایش مشکلات می‌شد، عنوان کرد: با توجه به توپوگرافی منطقه هسته‌هایی که در بارش‌های رگباری اتفاق می‌افتد، به صورت نقطه‌ای است و احتمال دارد در دامنه‌های منطقه کانرود هسته‌های بارشی شکل گرفته و منجر به آن حجم از بارش شده باشد.

رئیس اداره هواشناسی آستارا در ادامه بیان کرد: برای هشت روز آینده اما مساله خاصی از لحاظ بارش شدید در شهرستان نداریم و بارش‌ها به صورت پراکنده و معمولی خواهد بود.

سامانه جوی بارش‌زایی که یکشنبه‌شب فعالیت خود را در غرب استان گیلان آغاز کرد، موجب جاری شدن سیلاب در بخش‌هایی از شهرستان آستارا و تخریب خانه‌ها، مغازه‌ها، سازه‌های روبنایی از جمله جاده‌ها و سردهنه‌های آبیاری بین مزارع و تخریب و آسیب به ۲ دهنه پل و قطع برخی زیرساخت‌ها شد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و هم‌جوار با استان اردبیل و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.