تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 دی 1401 - 12:20
کد خبر : 3391

انتقادات صریح مراجع تقلید در حضور قالیباف؛

صدا و سیما تذکرات را بازتاب نمی‌دهد | نه چیزی ارزان شده نه مشکلات مردم کم شده است

صدا و سیما تذکرات را بازتاب نمی‌دهد | نه چیزی ارزان شده نه مشکلات مردم کم شده است

روزنامه اعتماد انتقاد مراجع تقلید از عملکرد اقتصادی دولت و گلایه آنان از گرانی‌ها را در صفحه یک خود منتشر کرده است.

به گزارش گیلانی ها خبر و  به نقل از اعتماد، «ما مکرر درباره مشکلات اقتصادی تذکر می‌دهیم ولی صداوسیما پوشش نمی‌دهد؛ حتما مصلحتی دارد.» این عباراتی است که آیت‌الله مکارم‌شیرازی در جریان دیدار دیروز با رییس مجلس عنوان می‌کند. اظهاراتی که نشان‌دهنده رویکرد عجیبی است که در صدا و سیما پیرامون بازتاب نظرات مراجع تقلید جریان دارد. برخلاف صدا و سیما که در انعکاس نظرات مراجع تقلید رویکردهای سیاسی و جناحی را در اولویت قرار می‌دهد، این اظهارات در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها بازتاب وسیعی پیدا کرد. در سکوت خبرگزاری‌های نزدیک به دولت در خصوص ابعاد گوناگون ملاقات‌های محمدباقر قالیباف با آیت‌الله مکارم‌شیرازی، آیت‌الله جوادی‌آملی و آیت‌الله نوری‌همدانی، «خانه ملت» خبرگزاری مجلس اعلام کرد این دیدارها در راستای ارایه گزارش عملکرد دو سال و نیم گذشته مجلس برنامه‌‌ریزی شده است تا «تصویری از عملکرد مجلس در حوزه‌های گوناگون تقدیم مراجع عظام شود.» برخی تحلیلگران نزدیک به دولت هم با رویکردهای انتقادی نسبت به سفر قالیباف واکنش نشان دادند و انتخاب زمان دیدارها را در روزی که نرخ دلار رکورد ۴۳ هزار تومانی را درنوردید، معنادار ارزیابی کردند.

صدا و سیما تذکرات را بازتاب نمی‌دهد

اما مهم‌ترین بخش در اظهارنظرهای مراجع تقلید، انتقاداتی است که نسبت به مشکلات اقتصادی و نحوه مدیریت دولت مطرح کرده‌اند. آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی نه تنها رو به بهبود نیست، بلکه تورم افزایش شدید داشته، خطاب به رییس مجلس گفت: «مردم می‌گویند چرا تذکر نمی‌دهید، مکرر تذکر می‌دهیم ولی صداوسیما پوشش نمی‌دهد؛ حتما مصلحتی دارد.» این مرجع تقلید همچنین با اشاره به افزایش نرخ دلار در کشور گفت: «وابستگی پایه‌های اقتصادی کشور به دلار سبب افزایش نرخ دلار در کشور شده، اما از مسوولان تصمیم‌گیری خاصی دیده نمی‌شود.» اظهاراتی که توسط آیت‌الله نوری‌همدانی هم با عبارات و معانی مشابه تکرار شدند. دقایقی پس از انتقادات آیت‌الله مکارم‌شیرازی از دولت و سیاستگذاران، آیت‌الله جوادی‌آملی نیز در خصوص وضعیت نامناسب اقتصادی و معیشتی و وضعیت مدیریتی کشور تذکراتی را خطاب به قالیباف مطرح کرد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در ادامه افزود: «باید جلسات سه قوه بیشتر شود و کارهای صورت گرفته و برنامه‌های پیش‌رو هفتگی و شفاف برای مردم گزارش داده شود.» این مرجع تقلید با بیان اینکه مردم از اوضاع اقتصادی به ‌شدت گلایه‌مند و نگران هستند، افزود: «مسائل اقتصادی برای مردم به یک معضل و معما تبدیل شده که نمی‌توانند آن را حل کنند. شرایط به گونه‌ای است که نه تنها رو به بهبود نیست، بلکه تورم در بعضی کالاها نسبت به سال گذشته افزایش شدید داشته است. مردم نسبت به اقتصاد و فرهنگ حساس هستند و انتظار تغییر دارند.» به گزارش جماران، این مرجع تقلید از بانک‌ها به عنوان مشکلی بزرگ در کشور یاد کرده که به صورت لجام‌گسیخته به پیش می‌رود و افزود: «بانک‌ها تنها به دنبال منافع خودشان هستند، مبالغی که وام می‌دهند هرچند کم و ناچیز است، اما برای آن سودهای کلان دریافت می‌کنند. مجلس می‌تواند با اصلاح قانون، جلوی انحراف بانک‌ها را بگیرد و اجازه بدهد مردم زندگی کنند.»

آشوبگران ناچیزتر از این هستند که تغییری در نظام ایجاد کنند

آیت‌الله مکارم‌شیرازی، در مورد مسائل اخیر کشور نیز گفت: «نباید مسائل کوچک را بزرگ جلوه دهیم، آشوبگران کوچک‌تر و ناچیزتر از این هستند که بخواهند تغییری در نظام و کشور ایجاد کنند.» وی با اشاره به اینکه باید بهانه‌ها به خصوص بهانه‌های اقتصادی را از اغتشاشگران گرفت، افزود: «آنها به همین بهانه باعث ایجاد ناامنی در کشور می‌شوند که باید بهانه را از دست آنها گرفت علاوه بر اینکه از تندروی‌های غیرضروری هم خودداری شود.»

از اوضاع ناراضی هستیم

آیت‌الله مکارم‌شیرازی، تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات را از جمله وظایف مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: «مجلس می‌تواند با هم‌اندیشی با دیگر قوا و بیان مطالب و مشکلات در حل مشکلات به دولت کمک کند.» او فضای مجازی را تریبون خوبی برای بیان مطالب مفید با دلیل و برهان دانست و افزود: «نباید فضای مجازی را به دشمنان واگذار کرد، بلکه باید مطالب مفید را در فضای مجازی منتشر کنیم تا مردم بتوانند خوب و بد را ببینند و مقایسه کنند. ما برای دولت و مسوولان دعا می‌کنیم، اما از اوضاع ناراضی هستیم.»

نه چیزی ارزان شده نه مشکلات مردم کم شده است

آیت‌الله نوری‌همدانی هم با اشاره به اینکه مردم از ما گله‌مند هستند که چرا مشکلات را به مسوولان انتقال نمی‌دهیم، گفت: «مردم باید بدانند که از مشکلات آنها آگاهیم و آن را بیان می‌کنیم، ولی متاسفانه انعکاس داده نمی‌شود.»

این مرجع تقلید در دیدار با رییس مجلس با اشاره به مشکلات اقتصادی و کم شدن قدرت خرید مردم گفت: «متاسفانه مردم به لحاظ قدرت خرید دیگر آن توان سابق را ندارند. بیکاری، گرانی و کم شدن ارزش پول ملی، اموری هستند که باعث ناراحتی مردم شده است و باید مسوولان امر برای حل این مشکلات و رفع این کمبودها تمام توان و سعی خود را به کار بگیرند.»آیت‌الله نوری‌همدانی در ادامه افزود: «متاسفانه پول ملی ما کم ارزش شده و قدرت خرید مردم هم کم است، مردم از ما انتظار دارند که مشکلات و نارسایی‌ها را به گوش مسوولان برسانیم.» او با اشاره به اینکه «باید توجه داشته باشید بیت‌المال برای مردم است»، تاکید کرد که «نباید هیچ‌گونه تبعیضی وجود داشته باشد. باید تفاوت‌ها از بین برود و شاهد رفاه و گشایش اقتصادی و ارزانی بر سر سفره‌های مردم باشیم. متاسفانه چیزی از گرانی و مشکلات مردم کم نشده است. در این چند سال چیزی ارزان نشده است، باید با همت مضاعف و برنامه‌ریزی دقیق مشکلات اقتصادی را حل کرد.»

اگر درست رفتار نکنیم خداوند ما را خواهد برد

آیت‌الله جوادی‌آملی نیز در دیدار با قالیباف تاکید کرد: «امیدواریم تا خداوند به حرمت خون‌های پاک این شهدا کشور را حفظ کند، اما باید بدانیم که اگر درست رفتار نکنیم خداوند ما را خواهد برد و به وسیله قوم دیگری دینش را حفظ خواهد کرد.»آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به اینکه باید مسوولیت از آدم‌های خوب ولی بی‌عرضه گرفته شود، گفت: «باید از واگذاری مسوولیت به آدم‌های خوب بی‌عرضه در کشور جلوگیری و همچنین جلوی آدم‌های بداختلاسی و نجومی نیز گرفته شود.»

او با بیان اینکه نباید مسوولیت اجرایی را به آدم‌های خوب بی‌عرضه یا بداختلاسی داد، گفت: «دو چیز مملکت را نگه می‌دارد؛ یکی سواد فعلی و دیگری امید آینده که مسوولان باید تلاش کنند این دو امر از دست‌شان در نرود، اگر سواد فعلی و امید آینده بود، نتیجه‌اش پایداری مردم در جنگ هشت ساله علیه نظام اسلامی می‌شود، اما اگر نه سواد فعلی بود و نه امید به آینده، هم فرار مغزها خواهد بود و هم مشکلات اقتصادی در ازدواج و اشتغال و مسکن جوانان و هم این قرآن‌سوزی‌ها و مسجد‌سوزی‌ها.»او افزود: «ما دو وظیفه داریم، یکی دعاکردن به درگاه خداست که از دعاهای سحر نباید غافل شد و دیگری عقل و تدبیر است. اگر مدیران و کارگزاران با عرضه وجود نداشته باشند و مردم در صحنه نباشند، شکست قطعی است! اگر ضعف در مدیریت داشته باشیم خداوند نظر خود را از ما برمی‌گرداند.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.