تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 - 10:23
کد خبر : 6564

شاخص فضای کتابخانه ای گیلان؛ زیر ۱ مترمربع/ پیشتازی مردم در خرید منابع مکتوب

شاخص فضای کتابخانه ای گیلان؛ زیر ۱ مترمربع/ پیشتازی مردم در خرید منابع مکتوب

گیلان مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، با بیان اینکه براساس چشم انداز ۱۴۰۴، به ازای هر ۱۰۰ نفر نیازمند هشت مترمربع فضای کتابخانه ای هستیم، خاطرنشان کرد: این شاخص برای گیلان زیر یک مترمربع است.

گیلان مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، با بیان اینکه براساس چشم انداز ۱۴۰۴، به ازای هر ۱۰۰ نفر نیازمند هشت مترمربع فضای کتابخانه ای هستیم، خاطرنشان کرد: این شاخص برای گیلان زیر یک مترمربع است.

به گزارش گیلانی ها خبر،  یاسر تقوی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه گیلان ۸۵ باب کتابخانه عمومی دارد، اظهار کرد: از این تعداد، ۲۰ باب کتابخانه روستایی، دو باب کتابخانه سیار و مابقی کتابخانه شهری است.
وی نهاد کتابخانه های عمومی را متولی مدیریت و هدایت برنامه ها در کتابخانه دانست و افزود: همه دستگاه ها در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی وظیفه دارند تا بتوانیم سرانه مطالعه را ارتقا ببخشیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، با اشاره به پیشینه فرهنگی این استان، عنوان کرد: اولین کتابخانه ملی و دومین کتابخانه عمومی کشور در گیلان راه اندازی شده است که نشان دهنده وجود عناصر فرهنگی ذی قیمت در این استان است.

تقوی وضعیت سرانه زیرساخت های کتابخوانی در گیلان را شایسته این استان فرهنگی ندانست و بیان کرد: اگرچه گیلانی ها در بخش خرید منابع مکتوب جزو استان های پیشتاز کشور هستند، اما با کمبود فضاهای مطالعه مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه براساس چشم انداز ۱۴۰۴، به ازای هر ۱۰۰ نفر نیازمند هشت مترمربع فضای کتابخانه ای هستیم، خاطرنشان کرد: این شاخص برای گیلان زیر یک مترمربع است؛ همچنین یک میلیون و ۱۵۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه های استان گیلان موجود است؛ یعنی به ازای هر دو گیلانی یک نسخه کتاب داریم.

این مسئول فرهنگی، تقویت زیرساخت های فیزیکی کتابخوانی را موجب تقویت شاخص های کتابخوانی دانست و متذکر شد: باید برای توسعه زیرساخت ها تلاش کنیم.

وی در ادامه از برگزاری دوازدمین جشنواره کتابخوانی رضوی خبر داد و بیان کرد: نهاد کتابخانه های عمومی برنامه ها و فعالیت های بسیار متنوعی دارد که یکی از آنها برگزاری مسابقات کتابخوانی است.

تقوی، از جشنواره کتابخوانی رضوی به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور با محوریت کتاب و کتابخوانی یاد کرد و گفت: سال گذشته ۳۰ هزار گیلانی در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان از تنوع بخشی به جشنواره کتابخوانی رضوی امسال هم از نظر بخش ها و هم از نظر مخاطبان خبر داد و خاطرنشان کرد: رویکرد جشنواره های گذشته بیشتر کتاب و کتابخوانی بود، اما امسال بخش های ویژه ای نیز اضافه شده است.

وی هدف از برگزاری جشنواره مذکور را آشنایی با سیره ائمه اطهار(ع) به ویژه امام هشتم به عنوان میراث معنوی ایرانیان دانست و بیان کرد: گروه های سنی زیر هفت سال(خردسال)، هفت تا ۱۳ سال(کودک)، ۱۳ تا ۱۸ سال(نوجوان) و بالای ۱۸ سال(بزرگسال) در قالب فردی و گروهی و خانوادگی می توانند در جشنواره امسال شرکت کنند.

تقوی، آشنایی با سیره امام حسن عسکری(ع) را بخش ویژه جشنواره دوازدهم دانست و متذکر شد: مسابقات در بخش های هنر دیجیتال، هنر دستی، شعر و داستانک با موضوع کتاب برگزار می شود.

وی با اشاره به ثبت نام ۶۰۰۰ گیلانی طی سه هفته گذشته، عنوان کرد: پایان خردادماه آخرین مهلت ثبت نام در جشنواره کتابخوانی رضوی از طریق سایت «razavi.samakpl.ir» می باشد و لذا بناست علاوه بر برگزیدگان ملی و استانی، از برگزیدگان شهرستانی نیز تقدیر کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.