تاریخ انتشار : یکشنبه 6 آذر 1401 - 19:39
کد خبر : 1636

زارع‌پور: اینستاگرام در اختیار ما نیست، ما نمی‌دانیم واقعا چند کسب‌وکار در آنجاست

زارع‌پور: اینستاگرام در اختیار ما نیست، ما نمی‌دانیم واقعا چند کسب‌وکار در آنجاست

وزیر ارتباطات با بیان این که با وجود پلتفرم‌های داخلی نگرانی بابت کسب‌وکار‌های دیجیتال در بستر اینترنت وجود ندارد، گفت: «به‌زودی اسامی پلتفرم‌هایی که مشمول برنامه حمایتی دولت می‌شوند اعلام خواهد شد.»

به گزارش گیلانی ها خبر، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، آمارهای منتشرشده در مورد تعداد کسب‌وکارها و افرادی را که در اینستاگرام کسب‌وکار داشته و با محدودیت‌های اینترنت متضرر شده‌اند، غیر دقیق خوانده و اعلام کرد:

آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، زیرا پلتفرم (اینستاگرام) دراختیار ما نیست و همکاری نمی‌کند، ما نمی‌دانیم واقعاً چند نفر کسب‌وکار در آنجا هست، چون ساز و کاری هم تا یکی دو ماه قبل برای کسب‌وکار در این پلتفرم وجود نداشت و اخیراً اضافه کرده است.

او در ادامه با اشاره به آیین‌نامه حمایتی دولت که دهم آبان‌ماه منتشر شد اظهار داشت «در صورتی که یک کسب‌وکار هم متضرر شده باشد، برای ما مهم است». به گفته او، این بسته حمایتی هم برای کسب‌وکارهای اینترنتی و هم برای پلتفرم‌ها در نظر گرفته شده که به مرور اجرا خواهد شد. برنامه‌ای که تعدادی از کارشناسان حوزه اقتصاد دیجیتال آن را طرحی خوب در زمان بد دانسته و اعتقاد دارند اگر چند سال پیش اجرا می‌شد، اکنون می‌توانستیم اکوسیستم بزرگتر و باکیفیت‌تری در کشور داشته باشیم.

وزیر ارتباطات به تشریح گام‌های مختلفی که دولت برای اجرای این برنامه حمایتی در نظر گرفته پرداخت و گفت: «قدم اول این بود که ببینیم چه پلتفرم‌هایی مشمول این حمایت‌ها می‌شوند، برای شناسایی این پلتفرم‌ها جهت حمایت، فراخوان دادیم که یک هفته فرصت داده شده و به‌زودی مشخص می‌شوند.»

او در ادامه به انواع حمایت‌هایی که وزارتخانه‌های صمت و ارتباطات برای کسب‌وکارها و پلتفرم‌های داخلی در نظر گرفته‌اند، اشاره کرده و درباره معافیت مالیاتی تعیین‌شده چنین توضیح داد:

طبق این آیین‌نامه برای کسب‌وکارهای اینترنتی در بستر پلتفرم‌های داخلی حمایت‌هایی از جمله معافیت مالیاتی به مدت دو سال در نظر گرفته شده؛ به‌طوری‌که کسب‌و‌کار‌هایی که سابقه مالیاتی نداشتند، یعنی تا به حال مالیات پرداخت نمی‌کردند، می‌توانند با خیال راحت در این پلتفرم‌ها کارشان را انجام دهند و نیازی هم به اخذ مجوز نیست، در کنار این، بسته‌های تبلیغاتی نیز پیش‌بینی شده است.

با توجه به این که این آیین‌نامه برای تعدادی از کسب‌وکارها با ضوابط و معیارهایی که پیش از این مشخص شده، اجرا خواهد شد، لازم است دولت اعلام کند کدام پلتفرم‌ها و کسب‌وکارها مشمول این طرح خواهند شد. زارع‌پور در این خصوص اظهار کرد:

به‌زودی اسامی پلتفرم‌های داخلی مورد حمایت برای فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی مشخص و اسامی آن‌ها نیز اعلام خواهد شد؛ یک نفر را هم به‌طور ویژه مأمور کردم که اجرای این آیین‌نامه را دنبال کند که در نهایت به خروجی مطلوب برای کسب‌وکارهای اینترنتی تبدیل شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به اعمال محدودیت برای اینترنت توسط نهادهای امنیتی، وظیفه وزارت ارتباطات را ایجاد فضا و امکانات برای کسب‌وکارهای مردم دانست و گفت:

تلاش می‌کنیم انتقال از پلتفرم‌های خارجی به داخلی برای کسب‌وکارها با زحمت کمتری صورت گیرد، در شرایط فعلی که این محدودیت ناخواسته ایجاد شده و دوستان امنیتی تشخیص دادند، ما وظیفه داریم فضا را برای کسب‌وکار‌های مردم فراهم کنیم.

عیسی زارع‌پور همچنین با اشاره به تلاش شبانه‌روزی وزارت ارتباطات برای ایجاد زیرساخت پُر سرعت و با کیفیت برای کسب‌وکار‌ها و عموم مردم، گفت: «ظرفیت پلتفرم‌های داخلی برای توسعه کسب‌وکار‌ها نیز وجود دارد و نگرانی بابت کسب‌وکار‌های دیجیتال در بستر فضای مجازی وجود ندارد.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.