تاریخ انتشار : سه شنبه 22 آذر 1401 - 7:48
کد خبر : 2617

آنتی‌بیوتیک‌های هندی تحمیل هزینه به جیب مردم/ کمبود اسپری‌های تنفسی در شرایط آلودگی هوا

آنتی‌بیوتیک‌های هندی تحمیل هزینه به جیب مردم/ کمبود اسپری‌های تنفسی در شرایط آلودگی هوا

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه به‌دلیل واردات سوسپانسیون‌های ۳۰سی‌سی، پزشکان مجبور به تجویز دو تا سه عدد از این دارو برای اطفال می‌شوند؛ گفت: با کمبود اسپری‌های تنفسی کورتونی وارداتی مواجهیم.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از تسنیم، سید علی فاطمی درباره وضعیت کمبودهای دارویی در کشور اظهار کرد:‌ وضعیت کمبودها نسبت به ماه قبل به‌طور محسوسی بهتر شده است.

وی ادامه داد: در زمینه سوسپانسیون آنتی‌بیوتیک‌های اطفال بخش عمده توسط تولیدکنندگان داخلی در حال تأمین است و بخشی نیز از هند به کشور وارد شد.

۲ مشکل سوسپانسیون‌های آنتی‌بیوتیک هندی

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران افزود: واردات آنتی‌بیوتیک اطفال از هند دو مشکل داشت؛ اول آن که حجم آن ۳۰ سی‌سی بود و نسبت به نمونه‌های ایرانی ۱۰۰سی‌سی، حجم کمتری داشت که این امر موجب شد برای کودکانی که سن بالاتری داشتند، پزشکان مجبور شوند دو یا سه عدد سوسپانسیون تجویز کنند که این مسئله میزان پرداخت از جیب مردم را افزایش داد و هزینه اضافه‌ای به آنها تحمیل کرد زیرا هر شیشه ۳۰سی‌سی آنتی‌بیوتیک وارداتی، قیمتی نزدیک به آنتی‌بیوتیک ۱۰۰سی‌سی ایرانی داشت! این در حالی بود که در کشور هند نیز شربت‌های ۷۰سی‌سی و ۱۰۰سی‌سی وجود دارد که می‌توانست وارد کشور شود اما اقدام به واردات کمترین حجم این دارو شد.

فاطمی گفت: مشکل دوم سوسپانسیون‌های واردشده از هند این بود که بخشی از این داروها، ماده مؤثره کمی داشتند که برای جمع‌آوری آنها از سطح عرضه، فراخوان صادر شد.

افزایش دوبرابری تولید آنتی‌بیوتیک در کشور

وی خاطرنشان کرد:‌ از اواخر مهر ماه کارخانه‌های داخلی توانستند ظرفیت تولید آنتی‌بیوتیک را تا دو برابر افزایش دهند؛ در مرداد و شهریور ماه تولید آنتی‌بیوتیک کاهش یافته بود که علت اصلی آن، عدم توافق تولیدکننده‌ها و سازمان غذا و دارو بر سر قیمت‌گذاری این داروها بود. علاوه بر تولید، محموله جدیدی نیز وارد کشور شده است که پس از طی کردن مراحل آزمایشگاهی وارد بازار خواهد شد.

سرم هنوز سهمیه‌بندی است

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران اضافه کرد:‌ در رابطه با تأمین سرم‌ها، وضعیت هنوز عادی نشده و کماکان توزیع سرم سهمیه‌ای است؛ گاهی سرم شست‌وشو و بعضی اوقات نیز سرم‌های تزریقی دچار کمبود می‌شوند اما به‌طورکلی، وضعیت سرم‌ها نسبت به اوایل پاییز بهتر شده و توزیع آن در داروخانه‌ها افزایش یافته است.

کمبود برخی اسپری‌های تنفسی در شرایط آلودگی هوا

وی ادامه داد: کمبودی که الآن وجود دارد در زمینه بعضی اسپری‌های تنفسی کورتونی است که عمدتاً از خارج وارد می‌شوند؛ تأمین اسپری‌های تنفسی غیرکورتونی که ایرانی هستند وضعیت بهتری دارد اما با توجه به تشدید آلودگی هوا و افزایش بیماری‌های تنفسی در فصول سرد سال، افراد دچار آسم و مشکلات تنفسی برای تهیه اسپری‌های تنفسی کورتونی وارداتی مانند «بودزوناید» و «فلوتیکازون» با مشکلاتی مواجه هستند.

کمبود انسولین قلمی خارجی؛ وفور انسولین ایرانی در بازار

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران در پاسخ به سؤالی مبنی بر وضعیت تأمین انسولین‌های قلمی گفت:‌ انسولین لانتوس، برند خارجی انسولین قلمی طولانی‌اثر است که در داروخانه‌ها به‌سختی یافت می‌شود اما نمونه ایرانی آن به‌اندازه کافی در بازار وجود دارد و کمبودی در زمینه نوع ایرانی آن وجود ندارد.

مراجعه مردم به بازار سیاه برای تهیه برندهای خارجی

وی تأکید کرد:‌ گاهی شاهد مراجعه مردم به بازار سیاه دارو برای دریافت نوع خارجی برخی داروها هستیم در حالی که برای جلوگیری از مراجعه بیماران به بازار سیاه دارو، باید برخی از انواع وارداتی دارو که مورد نیاز و استقبال مردم است، تأمین شود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.