تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1403 - 11:33
کد خبر : 13771

۲۰ شهردار و ۱۹۱ دهیارگیلان به کمیته انضباطی معرفی شدند

۲۰ شهردار و ۱۹۱ دهیارگیلان به کمیته انضباطی معرفی شدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان اعلام کرد: ۲۰ شهردار به محاکم قضایی و ۱۹۱ دهیار استان در بحث مدیریت پسماند به کمیته انضباطی معرفی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان اعلام کرد: ۲۰ شهردار به محاکم قضایی و ۱۹۱ دهیار استان در بحث مدیریت پسماند به کمیته انضباطی معرفی شدند.

به گزارش گیلانی ها خبر،   حمزه عشوری روز سه‌شنبه به مناسبت هفته محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مدیریت پسماند سال‌ها یکی از چالش‌های اصلی گیلان بوده است که در دولت سیزدهم مورد اهتمام قرار گرفت بطوری که اقدامات مثبت و موثری در ساماندهی دفنگاه زباله سراوان انجام شد و تاکنون ۸۵ درصد از این محوطه پوشانده شده است.

وی با تاکید بر رسالت نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن قدردانی از اقدامات مثبت یادشده در خصوص چالش پسماند استان گفت: بدلیل بر جای ماندن مشکل شیرابه بر حسب وظیفه در بخش‌هایی که لازم بود اخطاریه‌های زیست محیطی صادر و در این راستا مدیرعامل کارخانه کودآلی گیلان و شهردار رشت به مرجع قضایی معرفی شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان همچنین در خصوص تشکیل پرونده‌های حقوقی برای تصرف اراضی توسط افراد سودجو تصریح کرد: طی سه سال دولت سیزدهم ۶۶۳ پرونده قضایی در رابطه با این موضوع تشکیل شد که منجر به آزادسازی ۲۲۳ هکتار از اراضی مورد تصرف درمناطق تحت مدیریت شده است.

عشوری ادامه داد: موضوع دیگری که طی دولت‌های پیشین در زمینه محیط زیست گیلان مغفول مانده بود پرداختن به موضوع آلودگی خاک بود که خوشبختانه در سه سال اخیر با فراهم شدن تجهیزات سنجش، ۱۱۰ مورد آنالیز خاک انجام و ۳۸ مورد آلودگی آن اثبات شد و جرائم لازم اعلام و احکام مربوطه صادر شد.

وی اضافه کرد: طی این مدت ۲ هزار پایش از واحدهای صنعتی استان انجام که برخی از واحدها در ۲ سال مشترک می‌باشند؛ همچنین در بحث مدیریت سبز صنایع تا قبل از سال ۱۴۰۰ در استان یک واحد صنعتی و سه واحد خدماتی سبز وجود داشت اما با توجه به اقدامات انجام شده اکنون این رقم به ۸ واحد صنعتی سبز ارتقاء یافته و همچنان در حال افزایش است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در ادامه با بر شمردن دستاوردهای دولت سیزدهم یکی از اقدامات دولت شهید خدمت آیت الله رئیسی را توجه به ساماندهی وضعیت ۲ رودخانه آلوده شهر رشت شامل زرجوب و گوهررود دانست که بر این اساس ۱۰۵ نقطه ورود آلاینده به این رودخانه شناسایی و مشخصات آلودگی بررسی شد.

عشوری با بیان اینکه در سفر رئیس جمهورشهید در بهمن ماه ۱۴۰۰ به گیلان بسیار بر ساماندهی فاضلاب‌های بیمارستانی که وارد رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود می شود، تاکید شد و براین اساس۱۷ بیمارستان شهر رشت به سیستم تصفیه فاضلاب تجهیز شد که این موضوع در کاستن آلودگی ورودی از ۲ رودخانه یادشده که در نهایت به تالاب انزلی می‌رسند جهشی بزرگ محسوب می‌شود.

وی افزود: موضوع دیگر فاضلاب شهری بود که از ورودی‌های مختلف وارد این رودخانه‌ها می‌شد که بر اساس آخرین گزارش آب و فاضلاب استان؛ ۱۷ نقطه که منشا ورود آلودگی به این رودخانه بودند، وارد مدار شبکه جمع آوری فاضلاب شد و بار آلودگی از محل فاضلاب خانگی کاهش یافت.

وی گفت: طبق آخرین گزارش مدیر آب و فاضلاب استان روی ۲۲ نقطه جدید آلوده کننده نیز کار می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از منابع آلاینده رودخانه‌های یادشده فاضلاب زندان لاکان بود که در نخستین نقطه بالادست باعث آلودگی رودخانه می‌شد که با پیگیری دولت و تامین اعتبار تصفیه خانه این زندان راه اندازی و فعال شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان ادامه داد: تصفیه خانه مسکن مهر مورد بعد بود که کاملا غیرفعال بود و با اعتبارات تخصیص داده شد پیشرفت خوبی دارد و امید است با فرایند رو به جلو این پروژه طی چند ماه آینده تکمیل شود و تکمیل تصفیه خانه شهرک سپیدرود نیز با پیگیری استاندار و تاکیدات دستگاه قضا تقریبا مراحل پایانی را می گذراند.

وی ادامه داد: بعد از فاضلاب خانگی، بیشترین حجم فاضلاب و بار آلودگی از شهر صنعتی رشت وارد این ۲ رودخانه‌ می شود که در راستای رفع این موضوع شهر صنعتی به صورت مشارکت با شرکتی فعال در این حوزه قرارداد بست و این فعالیت منجر به پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه شد اما در بحث تامین منابع با مشکل مواجه شده است.

وی اضافه کرد: اگرچه سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارتی دارد اما برای تسهیل در روند پروژه کاهش آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهررود، گام را فراتر نهاد و طی پیگیری استاندار با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و بر اساس هماهنگی صندوق ملی محیط زیست در مرحله نخست اعتباری معادل یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بعنوان تسهیلات برای تصفیه خانه؟ شهر صنعتی درنظر گرفته شد و برای استفاده از این تسهیلات به بانک توسعه تعاون معرفی شد که شهر صنعتی هنوز نتوانسته تضامین لازم را برای دریافت این تسهیلات فراهم کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص احیای تالاب انزلی بیان کرد: اعتبارات در این خصوص سه برابر شده است ضمن اینکه تا پیش از این در حوزه تالاب انزلی هرگز مجوزی در قالب رسوب برداری و لایه برداری صادر نشده بود اما با توجه به سفر رئیس جمهور شهید و تاکیدات وی، ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبارطی سه سال در خصوص جمع آوری سنبل آبی مصوب شد که بر این اساس تاکنون کار جمع آوری سنبل آبی در وسعت ۲۱۰ هکتار از این تالاب انجام شده است.

عشوری ادامه داد: ۱۶۰ هکتار از وسعت پاکسازی شده در سال ۱۴۰۱ بدون تخصیص اعتبار و از محل ظرفیت جوامع بومی و محلی انجام شد همچنین سازمان بنادر کشتیرانی استان نیزاعلام آمادگی کرد اگر مجوزهای زیست محیطی صادر شود یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای تالاب انزلی هزینه کند که تاکنون بیش از ۵۰ درصد از این اعتبار هزینه شده و برای مابقی آن هم قرارداد بسته شده است.

وی افزود:اعتبار احیای تالاب در سال ۱۴۰۲ به ۲۶۵میلیارد ریال رسید که نسبت به سال ماقبل سه برابر شده است و تاکنون ۲۱۰ میلیارد ریال از این منابع تخصیص یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان همچنین در خصوص مجوزهای لایروبی در حوزه تالاب اعلام کرد:برای نخستین بار ۲۳ مجوز لایروبی آبراهه‌ها و پنج پهنه در تالاب انزلی صادر شده در حالی که پیش تر حتی یک مجوز قانونی هم در این خصوص صادر نشده بود و اکنون ۱۱ مورد از مجوزهای صادره به انجام رسیده و ۲ مورد در حال اجراست.

عشوری ادامه داد: در بحث محیط بانی و حفاظت از تالاب بدلیل بهره مندی از دوربین‌های هوشمند میزان آتش سوزی در اراضی تالابی ۸۰ درصد کاهش داشته است و یک پایگاه اطفاء حریق نیز با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال در منطقه «قلم گوده» انزلی به بهره برداری رسید.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که برای نخستین بار در دولت سیزدهم در حوزه محیط زیست اتفاق افتاد پرداخت خسارت به دامداران آسیب دیده از حیات وحش است.

وی با بیان اینکه ۷۷ پرونده خسارت در این خصوص برای استان تشکیل شده بود، افزود: در این راستا بیش از ۱۰ میلیارد ریال خسارت پرداخت شد و گیلان در این حوزه جزو سه استان برتر کشور شناخته شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: تا قبل از دولت سیزدهم در کل استان تنها ۲ سلاح بیهوشی وجود داشت ولی با توجه به حساسیت‌های ایجاد شده اینک ۱۳ قبضه اسلحه بیهوشی به این تعداد اضافه و بین شهرستان ها توزیع و آموزش های لازم ارائه شده است و اکنون کلیه شهرستان‌های استان مجهز به این سلاح هستند.

عشوری ادامه داد: در راستای ثبت تصاویر حیات وحش نیز استان مجهز به ۸ دوربین تله ای بود که اینک این رقم به ۳۰ عدد رسیده است.

وی یکی دیگر از اقدامات مهم در دولت سیزدهم را تاکید بر آموزش های زیست محیطی عنوان کرد و گفت : بازدید دانش آموزان در این دولت طبق قانون و مصوبه دولت رایگان شد و در ۲ سال اخیرهشت هزار دانش آموز از موزه حیات وحش گیلان بازدید کردند.

وی تاکید کرد: مطالعات طرح مدیریت مناطق چهار گانه در این دولت انجام شد ودر حوزه آموزش؛ افتتاح خانه های محیط زیست یکی از اقدامات مثمری بود که بدین منظور ۲۳ خانه محیط زیست در گیلان افتتاح و یک هزار و ۶۳۰ دقیقه برنامه تلویزیونی در خصوص تالاب، پسماند، تنوع زیستی، آگاهی بخشی زیست محیطی و جلب مسئولیت های اجتماعی ارائه شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.