تاریخ انتشار : یکشنبه 20 خرداد 1403 - 10:46
کد خبر : 13724

نماینده لنگرود: راهی جزء تعطیلی شنبه نداریم

نماینده لنگرود:  راهی جزء تعطیلی شنبه نداریم

نماینده مردم لنگرود در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه راهی جز تعطیلی شنبه نداریم، اظهار کرد: در غیر این صورت عملاً چهار روز از هفته را با دنیا ارتباط تجاری نداریم و خیلی‌ها ساده از کنار این موضوع می‌گذرند؛ در حالی که این موضوع ساده نیست و در معادلات اقتصادی و تعامل با کشورهای دیگر بسیار موثر است.

نماینده مردم لنگرود در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه راهی جز تعطیلی شنبه نداریم، اظهار کرد: در غیر این صورت عملاً چهار روز از هفته را با دنیا ارتباط تجاری نداریم و خیلی‌ها ساده از کنار این موضوع می‌گذرند؛ در حالی که این موضوع ساده نیست و در معادلات اقتصادی و تعامل با کشورهای دیگر بسیار موثر است.

به گزارش گیلانی ها خبر، مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اینکه ما راهی جز این نداریم که شنبه را تعطیل کنیم؛ گفت: در حال حاضر دو روز ما تعطیل هستیم، دو روز هم کشورهای دیگر و عملاً ۴ روز از ۷ روز هفته را با دنیا ارتباط تجاری نداریم.

وی تصریح کرد: خیلی‌ها ساده از کنار این موضوع می‌گذرند در حالی که این موضوع ساده نیست و در معادلات اقتصادی و تعامل با کشورهای دیگر و ارتباطاتی که باید برقرار شود، موثر است؛ بنابراین کم کردن یک روز از این ۴ روز تعطیلی می‌تواند به بهبود اقتصادی کشور کمک کند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس دوازدهم ادامه داد: طبق برآوردم از صحبت‌هایی که با برخی نماینده‌ها داشتم، فکر می‌‎کنم اراده نمایندگان مجلس دوازدهم بر این است که کمک کنند که حتماً تعطیلی روز شنبه را جایگزین روز پنجشنبه کنند.

لاهوتی با تأکید بر اینکه الان مهم‌ترین بحث جامعه ما اقتصاد است، تصریح کرد: چند وقت پیش بنده با تعدادی از تجار در تهران جلسه‌ای داشتم، صحبتی آنجا مطرح شد که در همین بازار عراق که بازار بدی هم برای تجار ایرانی نیست، قدرت رقابت با تجار ترکیه‌ای را نداریم؛ چراکه تاجر ترکیه‌ای پول معاملات خود را از مبادی بانکی جابه‌جا می‌کند اما تاجر ایرانی باید حداقل چهار صرافی را پشت سر بگذارد تا پول را جابه‌جا کند، یعنی عملاً تاجر ایرانی در خوشبینانه‌ترین حالت بین ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه جابه‌جایی پول پرداخت می‌کند؛ در حالی که اگر قرار است تجار ما با یک تاجر مشابه خود در یک کشور دیگر رقابت کند، باید کالای خودش را ۲۰ درصد گران‌تر بفروشد؛ بنابراین ما باید این داستان جابه‌جایی پول در دنیا را یک جایی ریشه‌ای حل و این مشکل را رفع کنیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس اضافه کرد: وقتی نتوانیم پول‌مان را در بازار دنیا جابه‌جا کنیم، دولت‌ها مجبورند به یک‌سری افراد مانند بابک زنجانی‌ها اعتماد کند که این پول را به نحوی این پول را جابه‌جا کنند. که این هم مربوط به این دولت و آن دولت نیست، در همه دولت‌ها بوده و هست و نتیجه آن می‌شود «فساد»ی که همه با آن مخالفیم؛ بنابراین اگر واقعاً می‌خواهیم وضعیت اقتصادی کشور اصلاح شود و بهبود یابد، باید در مجلس جدید کلیدواژه‌های و نقاط اصلی این حوزه را پیدا و حل کنیم، که یکی از آن‌ها همین کاهش یک روزه تعطیلات غیرمشترک با دنیا و تعطیلی روز شنبه به جای پنجشنبه است.

لاهوتی با تاکید بر لزوم حفظ ارزش‌های انقلاب و نظام در تصمیم‌گیری‌ برای اقتصاد، عنوان کرد: خود من جانباز و برادر دو شهید هستم؛ ۵۰ ماه در جبهه بودم، لذا با اشراف ارزش‌های نظام و انقلاب و برای بهبود اقتصاد با تعطیلی روز شنبه موافقم و معتقدم اگر می‌خواهیم مسائل اقتصادی کشور حل شود، باید مناسبات و تعاملات اقتصادی را با حفظ ارزش‌های حاکم بر انقلاب و نظام کشور با دنیا گسترش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در اصلاح ساختار داخلی هم باید اقداماتی انجام دهیم، افزود: در حال حاضر دولت ۸۰ درصد اقتصاد کشور را در دست دارد و تنها ۲۰ درصد دست بخش‌های خصوصی است. باید آرام آرام سهم سبد دولت را در اقتصاد کاهش دهیم و بخش خصوصی را به عنوان یک عامل اقتصادی مهم در کشور باور داشته باشیم و دولت نقش هدایت، حمایت و نظارت خود را ایفا کند.

به گفته نماینده مردم لنگرود در مجلس دوازدهم از ۶ هزار و ۴۰۰هزار میلیارد تومان بودجه ۱۴۰۳کشور، سه هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی است که عدد بالایی است و اگر قرار است مسائل اقتصادی ریشه‌ای حل شود، این‌مسائل باید اصلاح شود.

لاهوتی با بیان اینکه از هر کارشناسی در کشور درباره تعطیلی شنبه بپرسید، بعید است مخالف آن باشد، افزود: ممکن است یک‌سری تعصبات باعث شود برخی با آن مخالف باشند، اما نمی‌شود زندگی مردم را دچار مشکل کنیم. الان در دنیا اولویت همه اقتصاد است؛ قانون اساسی کشور ما هم می‌گوید اقتصاد وسیله‌ای برای رسیدن به هدف است، ما هم نمی‌گوییم این قانون برای همیشه باشد، اما الان که کشور دچار بحران اقتصادی است، مجلس دوازدهم به عنوان قانون‌گذاری که قرار است ریل‌گذاری کند، اولویت اول کشور را اقتصاد اعلام کند و در راستای همین اولویت قانون‌گذاری کند.

وی تصریح کرد: اگر قرار است مردم آثار بهبود معیشت را در سفره‌های خود احساس کنند، باید چند موضوع حل شود؛ یک اینکه مناسبات و تعاملات ما با دنیا با حفظ ارزش‌های حاکم بر انقلاب و نظام حل شود. دیگر اینکه بحث جابه‌جایی پول کشور در دنیا ریشه‌ای حل شود. تعطیلی شنبه در راستای حذف تعطیلات غیرمشترک در دنیا و تعامل اقتصادی و تجاری بیشتر با سایر کشورهای جهان از دیگر این موضوعات است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس در پایان تاکید کرد: دیگر فرصت برای تصمیم‌گیری‌های کوتاه مدت و روزمره نیست، بنابراین مجلس دوازدهم نباید وقت خود را صرف قانون‌گذاری‌های بی‌مورد کند، بلکه بیشتر باید از بعد نظارت خود استفاده و کمک کند و مسائل کلان و بلند مدت کشور حل شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.