تاریخ انتشار : سه شنبه 29 فروردین 1402 - 10:56
کد خبر : 5989

ستیز طالبان با آموزش در افغانستان؛ «از تداوم ممنوعیت آموزش زنان تا مسدود کردن مراکز آموزشی در جنوب»

ستیز طالبان با آموزش در افغانستان؛ «از تداوم ممنوعیت آموزش زنان تا مسدود کردن مراکز آموزشی در جنوب»

 گروه طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، محدودیت های شدیدی بر آموزش عمومی در این کشور وضع کرده اند و از جمله دختران بالاتر از کلاس ششم را از آموزش به صورت کامل محروم کرده اند.

گروه طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، محدودیت های شدیدی بر آموزش عمومی در این کشور وضع کرده اند و از جمله دختران بالاتر از کلاس ششم را از آموزش به صورت کامل محروم کرده اند.

به گزارش گیلانی ها خبر، در تازه ترین مورد، این گروه تمام مراکز آموزشی محلی را در استان های هلمند و قندهار در جنوب افغانستان تا «اطلاع ثانی» مسدود کرده اند.

وزارت معارف گروه طالبان با صدور نامه ای، به تمام اداره ‌های بخش آموزشی این دو استان دستور می‌ دهد که تا پایان بررسی «فعالیت‌ های مورد اختلاف» موسسات آموزشی آن ‌ها را مسدود کنند.

این وزارت افزوده که به منظور بررسی فعالیت های مراکز آموزشی محلی در این دو استان، یک هیأت ویژه تشکیل داده است.

وزارت معارف گروه طالبان گفته که این هیأت پس از تهیه گزارش خود، آن را به وزیر معارف تسلیم می دهد و از آن طریق این گزارش به رهبر طالبان می رسد.

مؤسسه های بین المللی همانند یونیسیف و سازمان نجات کودکان، صدها مرکز آموزشی محلی برای کودکان بازمانده از مکتب در استان های هلمند و قندهار ایجاد کرده بودند.

در این مراکز، کودکان دختر و پسر که به دلایل مختلف از آموزش و رفتن به مکتب محروم شده بودند، آموزش می دیدند.

۵۷۳ روز ممنوعیت آموزش دختران

گروه طالبان در حالی مراکز آموزشی محلی در هلمند را به دلیل «فعالیت های مورد اختلاف» مسدود کرده است که از ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از کلاس ششم توسط این گروه ۵۷۳ روز می گذرد.

علاوه بر این، این گروه رفتن دختران به دانشگاه ها و مراکز آموزشی خصوصی و کار زنان در ادارات دولتی، سازمان های غیردولتی داخلی و بین المللی و دفاتر سازمان ملل متحد نیز ممنوع کرده اند.

مقامات گروه طالبان تاکنون دلایل مختلف برای ممنوعیت آموزش دختران آورده اند؛ شماری از آنها را به مسائل فرهنگی ربط داده اند و شماری نیز گفته اند که شرایط از نگاه «شرعی و اسلامی» برای آموزش دختران فراهم نیست.

اما فعالان حقوق زن به این باور هستند که این گروه از آموزش و کار زنان به عنوان یک ابزار سیاسی و برای «باج گیری» از جامعه بین المللی استفاده می کنند.

جامعه بین المللی تاکنون بارها تصامیم گروه طالبان را مبنی بر ممنوعیت آموزش و کار زنان محکوم کرده اند و خواستار لغو این دستورات شده اند، اما طالبان هنوز به این درخواست ها، پاسخ نداده اند و همچنان محدودیت های بیشتری علیه زنان وضع می کنند.

نگرانی از مسدود شدن تمام مراکز آموزشی

گروه طالبان مراکز آموزشی محلی در استان های هلمند و قندهار را به دلیل «فعالیت های مورد اختلاف» مسدود کرده اند.

هنوز مشخص نیست که فعالیت های مورد اختلاف گروه طالبان و مؤسسه های بین المللی که این مراکز را راه اندازی کرده اند، چه بوده است.

اما مسدود شدن این مراکز در شماری از آنها صدها پسر بازمانده از مکتب آموزش می دیدند، این نگرانی را به وجود آورده است که احتمال دارد طالبان به بهانه های گوناگون، مکاتب و مراکز آموزشی پسرانه را نیز مسدود کنند.

به باور فعالان آموزشی، این گروه با قرائت افراطگرایانه از دین و دستورات دینی، اجرای «احکام شرعی» را بهانه قرار می دهند و در سایه آن دستورات افراطگرایانه و تندروانه صادر می کنند که حق اساسی مردم افغانستان، از جمله حق آموزش، را هدف قرار می دهد.

طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، محدودیت ها در عرصه های اجتماعی و آموزشی را به صورت تدریجی به اجرا گذاشته اند.

با تصمیم جدید این گروه در مورد مراکز آموشی در دو استان جنوبی، این نگرانی افزایش یافته که آیا این گروه در نهایت تمام مراکز آموزشی را مسدود خواهد کرد؟

اکنون افغانستان تنها کشور در جهان است که آموزش دختران را به صورت کامل ممنوع کرده است و اگر تمام مراکز آموزشی در این کشور مسدود شود، این کشور وارد یکی از تاریکترین دوره های تاریخ خود خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.