تاریخ انتشار : دوشنبه 28 آذر 1401 - 7:38
کد خبر : 2954

چند وزیر در مسیر استیضاح هستند/ اگر نگاه رئیس جمهوری واقع بینانه باشد ارتباط دولت و مجلس حسنه می‌شود

چند وزیر در مسیر استیضاح هستند/ اگر نگاه رئیس جمهوری واقع بینانه باشد ارتباط دولت و مجلس حسنه می‌شود

الان در مجلس در مورد برخی از وزرا بحث‌هایی مطرح است و فکر می‌کنم اگر این وزرا جدیتی به‌کار نبرند، به طور قطع در مسیر استیضاح قرار خواهند گرفت.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از خبرآنلاین، جواد مرشدی نوشت: چند صباحی است که رئیس جمهور از ترمیم کابینه و ایجاد تغییرات در آن سخن می گوید، در همین راستا چهارشنبه هفته گذشته سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیسی که خود در حاشیه جلسه هیات دولت احتمال تغییر برخی اعضای دولت را تکذیب کرد، از سمت خود برکنار شد. با این برکناری گویی رئیسی نخستین چراغ را روشن کرد. چند ساعتی از این برکناری نگذشته بود که خبر استعفای ابراهیم عزیزی از نمایندگی مجلس و کوچ وی به دولت بر روی خروجی خبرگرازی ها قرار گرفت. طبق اخبار منتشر شده بناست عزیزی «معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور» در دولت محمود احمدی‌نژاد، جانشین حسینی شود.

گفتنی است ابراهیم عزیزی تنها نماینده ای نیست که طی عمر دولت سیزدهم از بهارستان به پاستور کوچ خواهد کرد. پیش از این نیز، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، سید احسان خاندوزی و سید جواد ساداتی نژاد در حالی که ردای نمایندگانی به تن داشتند، برای حضور در دولت رئیسی از خانه ملت استعفا دادند. علیرضا زاکانی هم که نماینده قم در مجلس یازدهم بود، حضور در شهرداری را به نمایندگی مجلس ترجیح داد. ابراهیم عزیزی شانزدهمین مدیر دولت احمدی نژاد است که با دولت رئیسی همکار خواهد شد. با این اوصاف به نظر می رسد استفاده از مدیران احمدی نژادی در دولت سیزدهم بدعت شده و شاید در آینده شاهد حضور بیشتر آنان در دولت رئیسی باشیم. «خبر آنلاین» در گفت و گو با محمود عباس زاده مشکین عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به بررسی این جابجایی پرداخته است.

به‌نظر می رسد رابطه مجلس و دولت یک مقدار شکر آب شده، طی مدتی که آقای حسینی معاونت پارلمانی را بر عهده داشتند رابطه مجلس و دولت چگونه بود؟ آیا آقای حسینی وظایف معاونت پارلمانی را به درستی انجام می داد؟

ارتباط دولت و مجلس تنها به عملکرد معاون پارلمانی ارتباط ندارد. ارتباط دولت و مجلس به نوع نگاه دولت به مردم و جایگاه آن‌ها نزد دولت بستگی دارد. چرا که مجلس بر آمده از رای مستقیم مردم و وظیفه اش هم قانون‌گذاری و نظارت است. اگر نگاه دولت یک نگاه با اصالت باشد، به طور طبیعی ارتباط مجلس و دولت هم به تعبیری کارآمدی بیشتری دارد.

عملکرد آقای حسینی را چکونه ارزیابی می کنید؟

معاون پارلمانی در جلسات مشترک شرکت می کند و عملکرد ایشان بر می گردد به نگاه رئیس جمهور به مجلس و دفتر ایشان. به‌نظر من آقای حسینی تلاش خود را کردند. من می گویم برای بهتر و کار آمد شدن ارتباط مجلس و دولت ظرفیت های خیلی بیشتری وجود دارد تا این ارتباط به نحو بهتری برقرار شود تا منجر به یک هم افزایی شود.

می توانیم بگوییم آقای حسینی عملکرد نسبتا نامناسبی در این حوزه داشتند؟

نه، من از عملکرد ایشان راضی هستم. همه چیز بستگی به نگاه رئیس جمهور دارد و به‌نظر من آن نگاه کلی دولت را باید در نظر داشت.

می توانیم این تغییر را به همان ترمیم کابینه که مد نظر آقای رئیسی است تعمیم دهیم یا بگوییم به صرف نارضایتی دولت از عملکرد ایشان این جابجایی صورت گرفته است؟

به نظر من ما همیشه در دولت نیاز به ترمیم داریم و عملکرد وزرا را باید در نظر بگیریم و بر اساس آن دولت را ترمیم کنیم. در حال حاضر مشخص است که مطالبات مردم در کدام حوزه‌ها است. مجلس هم جدی است و جدی تر خواهد شد، الان در مجلس در مورد برخی از وزرا بحث هایی مطرح است و فکر می کنم اگر این وزرا جدیتی به‌کار نبرند، به طور قطع در مسیر استیضاح قرار خواهند گرفت.

ظاهرا آقای عزیزی جایگزین آقای حسینی خواهند شد، به‌ نظر شما آیا ایشان در این سمت کار آمدتر خواهند بود؟

همان‌طور که گفتم عمده ترین مشکل در بحث ارتباط دولت و مجلس نوع نگاه کلیت دولت به‌وِیژه شخص رئیس جمهور است و این‌که واقعا نگاه دولت این باشد که ارتباط خوب دولت با مجلس ضمن ایجاد هم افزایی، گره‌گشا خواهد بود. با این نگاه ارتباط مجلس و دولت کارآمد می شود. من نمی خواهم بگویم در این دولت، ولی در برخی از این دولت ها وزرا به زعم خودشان دنبال اداره مجلس هستند و می خواهند مجلس به گونه‌ای اداره شود تا زمان بگذرد، که این نگاه نگاه درستی نیست. بنده شخصا با رفتن آقای عزیزی به این جایگاه مخالف هستم و به خود ایشان هم گفته ام. در دولت جاهای موثرتری وجود دارد که حضور آقای دکتر عزیزی می تواند در آن‌جا کمک بیشتری به دولت بکند، برخی از معاونت های ریاست جمهوری با توجه به تجربه و ظرفیت آقای عزیزی برای ایشان بهتر بود.

می توانید به برخی از این معاونت ها اشاره کنید؟

یک نمونه خیلی کوچک آن سازمان برنامه و بودجه است، من پشت تریبون مجلس هم گفته ام واقعا سازمان برنامه و بودجه کشور را قفل کرده اند، و همه وزرا و مدیران منتظر هستند که یک کارشناس در آن‍جا چه می خواهد بگوید.

چند وزیر در مسیر استیضاح هستند/ سازمان برنامه و بودجه کشور را قفل کرده اند/ اگر نگاه رئیس جمهوری واقع بینانه باشد ارتباط دولت و مجلس حسنه می شود

به نظر شما عملکرد آقای میر کاضمی ایراد دارد؟

من با آقای میرکاظمی در دولت دهم کار کرده ام و رابطه دوستانه ای هم با هم داریم ولی انتظار من از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خیلی بیشتر از این حرف هاست .

آقای عزیزی در سازمان برنامه کار آمد تر خواهند بود ؟

آقای عزیزی هم مجلس را و هم مسائل بودجه را بهتر می شناسند از این رو در سازمان برنامه عملکرد بهتری خواهند داشت.

ایشان ظرفیت بیشتری نسبت به معاونت پارلمانی دارند.

اگر یک نگاه کار آمدتر و به تعبیری هم افزایانه‌تری بود بهتر بود، اتفاقا معاون پارلمانی خیلی مهم است و جایگاه کوچکی نیست. ولی من می دانم هر کسی را که در این سمت بگذارند یک سقف دارد.

به چه معنی؟

سقف کار آمدی حوزه پارلمانی ریاست جمهوری به اندازه سقف نگاه رییس جمهور به مجلس است و بالاتر از آن نمی رود. بالاخره این رئیس جمهور است که در نهایت تصمیم می گیرد. معاون پارلمانی چکار می کند؟ ارتباط مجلس و رئیس جمهور را هم افزا و هماهنگ می کند و اگر رئیس جمهور نخواهد برای مجلس وقت بگذارد، معاون پارلمانی هر کسی هم که باشد چکار می تواند بکند، چه معجزه‌ای می تواند بکند. همه چیز بستگی به نگاه رئیس جمهور و سیستم دفتر، وزرا و هیات دولت ایشان نسبت به مجلس دارد. مهم این است که وقتی رئیس جمهور می خواهد در مورد نحوه ارتباط وزرا با مجلس به آن‌ها توصیه کند چه می گوید و با چه نگاه و افقی با آنان در باره مجلس صحبت می‌کند. این مهم است. اگر این افق واقع بینانه و بلند باشد، حتی اگر شش ماه معاون پارلمانی هم نداشته باشیم، ارتباط دولت و مجلس حسنه می شود.

یعنی اگر شش ماه معاون پارلمانی نداشته باشیم مشکلی پیش نخواهد آمد؟

بله ولی به شرطی که آن افق دید درست باشد، معاون پارلمانی تنها یک معاون نیست و معاونت است، مدیر کل و کارشناس دارد و کار انجام می شود، نمی گویم صد درصد ولی کار عقب نمی ماند اما به شرطی که آن افق دید درست و واقع بینانه باشد. ولی اگر آن نگاه درست نباشد، هرکسی که معاون پارلمانی بشود کار از این که هست بهتر نخواهد شد و ظرفیت نیرویی که آنجا می گذارند به هدر خواهد رفت. از این جهت با توجه به ظرفیت خوبی که آقای عزیزی دارد از وجود ایشان بهتر می توان استفاده کرد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 5 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.