تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 خرداد 1402 - 11:39
کد خبر : 7077

واکنش آمریکا به رونمایی از «فتاح» و عادی‌سازی روابط ایران و مصر

واکنش آمریکا به رونمایی از «فتاح» و عادی‌سازی روابط ایران و مصر

پاتل گفت: «آمریکا با متحدان و شرکای خود، از جمله در منطقه، به فعالیت در راستای بازدارندگی از رفتار ثبات‌زدای ایران و مقابله با آن ادامه می‌دهد. ما همچنین به استفاده از طیفی از ابزار‌های موجود در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای برای رسیدگی به اقدامات ایران در زمینه تولیدات موشکی و اشاعه تسلیحات متعهد هستیم. تحریم‌هایی که امروز (شامگاه سه‌شنبه) علیه (بخش‌ها و افراد مرتبط) با تدارکات تولیدات موشکی ایران اعمال کردیم، تاکیدی بر این تعهد ماست.»

به گزارش گیلانی ها خبر،  سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری با مطرح کردن ادعا‌هایی علیه نقش ایران در منطقه به سوالاتی درباره گزارش‌های مربوط به عادی‌سازی روابط ایران و مصر و رونمایی از اولین موشک هایپرسونیک ساخت ایران پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به سوالی به دفاع از سیاست اعمال تحریم‌های یک‌جانبه توسط واشنگتن پرداخته و گفت: «تحریم‌های آمریکا به طور موثری بر اقتصاد آن‌ها (ایران) تاثیر می‌گذارد. این تحریم‌ها به تورم و بیکاری در ایران کمک می‌کند. این تحریم‌ها تاثیر مستقیمی روی کشور آن‌ها و مردمشان دارد.»

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا در حالی آشکارا بر تاثیر مخرب این تحریم‌ها بر معیشت مردم ایران تاکید دارد که دولت‌های آمریکا مدعی بوده‌اند تحریم‌های این کشور مانعی برای تامین کالا‌های بشردوستانه از جمله غذا و دارو نیست.

پاتل در ادامه این نشست درباره این که چه نظری درباره رونمایی از موشک فتاح، اولین موشک هایپرسونیک ایران دارد، بدون در نظر گرفتن نقش مخرب و ثبات‌زدای حضور نظامی مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه و فروش میلیارد‌ها دلار تسلیحات به کشور‌های منطقه که موجب دامن زدن به رقابت تسلیحاتی در منطقه شده است، گفت: «ما این ادعا‌ها توسط ایران را دیده‌ایم. نگرانی‌های ما درباره برنامه موشکی ایران سابقه‌ای طولانی دارند. رژیم ایران به ثبات زدایی از منطقه ادامه می‌دهد، از جمله از طریق تولید و اشاعه تسلیحات خطرناک.»

پاتل ادامه داد: «آمریکا با متحدان و شرکای خود، از جمله در منطقه، به فعالیت در راستای بازدارندگی از رفتار ثبات‌زدای ایران و مقابله با آن ادامه می‌دهد. ما همچنین به استفاده از طیفی از ابزار‌های موجود در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای برای رسیدگی به اقدامات ایران در زمینه تولیدات موشکی و اشاعه تسلیحات متعهد هستیم. تحریم‌هایی که امروز (شامگاه سه‌شنبه) علیه (بخش‌ها و افراد مرتبط) با تدارکات تولیدات موشکی ایران اعمال کردیم، تاکیدی بر این تعهد ماست.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی به دستاورد‌های موشکی ایران به عنوان رفتاری ثبات‌زدا در منطقه اشاره کرده و بر تعهد واشنگتن نسبت به مقابله با آن اشاره می‌کند که مقامات عالی‌رتبه ایران گفته‌اند تلاش‌ها برای ارتقای برنامه موشکی ایران جهت ارتقای توان دفاعی کشور در قبال هر گونه تجاوزات خارجی بوده و قابل مذاکره نیست.

واکنش پاتل در پی رونمایی دیروز صبح از موشک هایپرسونیک فتاح، با حضور رئیس‌جمهوری و جمعی از مسئولان نیرو‌های مسلح در نیروی هوافضای سپاه پاسداران منتشر شده است.

پیش از این در معرفی موشک فتاح اعلام شده بود این موشک سرعت بالایی دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند مانور دهد. این موشک جدید می‌تواند از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و سامانه‌های ضد موشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد.

این موشک با بهره‌مندی از قابلیت‌های تاکتیکی و برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، توان دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و انجام مانور‌های گوناگون در داخل و خارج از جو زمین با هدف غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.

برد این موشک ۱۴۰۰ کیلومتر و سرعت آن پیش از اصابت به هدف ۱۳ تا ۱۵ ماخ است.

سردار امیرعلی حاجی زاده، روز گذشته در آیین رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح اظهار کرد: موشکی که امروز رونمایی آن صورت گرفت، موشکی است که در دنیا کم نظیر است به نحوی که با رونمایی این موشک ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری شد؛ موشک فتاح به دلیل فناوری که دارد هیچ ضد موشکی برای آن وجود ندارد در حالی که برای سایر سلاح‌ها مانند تانک، ناو، هواپیما و … موشک ضد آن وجود دارد و حتی برای سایر موشک‌ها هم ضدموشک‌هایی ساخته شده است.

او یادآور شد: فعالیت‌های ما در این حوزه به ساخت این موشک خاتمه پیدا نمی‌کند، چون این مسیر را همچنان ادامه خواهیم داد تا هیچ دشمنی حتی تصور حمله به ایران را هم نکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ارزیابی آمریکا درباره نزدیک شدن ایران و مصر که پس از سفر سلطان عمان به ایران قریب‌الوقوع به نظر می‌رسد چیست و آیا مصر و عمان، هر یک به عنوان شرکا یا متحدان آمریکا گفت‌وگویی در این زمینه با واشنگتن داشته‌اند یا نه، گفت: «قصد ندارم وارد جزئیات تعاملات دیپلماتیک‌مان بشوم، اما وقتی موضوع چالش‌های ناشی از آن رفتار ثبات‌زدای آن، نه‌تن‌ها در منطقه بلکه در سراسر جامعه بین‌المللی مطرح است، یکی از اصول مهم ما هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکایمان در این زمینه است. مسلما مصر یکی از شرکای مهم در برخی حوزه‌هاست.»

او در ادامه گفت: «مسلما ما با کشور‌هایی که اقداماتی در جهت عادی‌سازی بیشتر روابط یا تعمیق همکاری‌شان با رژیم ایران انجام دهند، مخالفت خواهیم کرد. اما در زمینه مقابله با چالش‌های ناشی از ایران، با متحدان و شرکایمان رایزنی خواهیم کرد.»

اظهارات پاتل در پی این مطرح می‌شود که پایگاه خبری نشنال اوایل خردادماه گزارش داد مقامات مصری به نشنال اعلام کردند که ایران و مصر قرار است به عنوان بخشی از روند عادی‌سازی روابط طی ماه‌های آتی به تبادل سفیر بپردازند.

دو مقام مصری اعلام کردند که بر سر یک نشست میان سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر توافق شده است.

این مقامات اعلام کردند که این نشست احتمالا تا آخر سال جاری برگزار شود.

چند روز بعد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری ایران، در دیدار با هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان در تهران با اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند: ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره اظهار خرسندی سلطان عمان از آغاز روابط مجدد ایران و عربستان گفتند: این موضوعات نتیجه سیاست خوب دولت جناب آقای رئیسی برای گسترش و تقویت روابط با همسایگان و کشور‌های منطقه است.

ایشان در پایان اظهار امیدواری کردند با گسترش ارتباطات دولت‌ها، امت اسلامی شوکت و عظمت خود را بازیابد و در کنار هم قرارگرفتن ظرفیت‌ها و امکانات کشور‌های اسلامی، به نفع همه ملت‌ها، کشور‌ها و دولت‌های اسلامی باشد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.